جام جم ورزشی: مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی دلایل لغو برگزاری جلسه مزایده استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد و از احتمال تغییر قیمت و شرایط واگذاری سرخابی‌ها خبر داد.
کد خبر: ۷۷۱۱۷۴
احتمال تغییر قیمت و شرایط واگذاری سرخابی‌ها

سیدجعفر سبحانی - مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی - به دلایل لغو مزایده استقلال و پرسپولیس اشاره کرد و گفت: جلسه مزایده این دو باشگاه به دلیل نبود متقاضی و ارائه نکردن پاکت مزایده تا پایان وقت اداری روز گذشته لغو شد.

وی افزود: البته به فروش نرفتن شرکت در مزایده ها و نبود متقاضی، امری غیر طبیعی نیست، زیرا در سال جاری 30 هزار میلیارد سهم واگذار شده که از این میزان تنها 4000 میلیارد تومان به فروش رفته است.

وی در خصوص وجود چند متقاضی برای خریداری این دوباشگاه اشاره کرد و افزود: چند پیشنهاد شفاهی برای خرید سهام این دو شرکت به سازمان خصوصی سازی ارائه شد، اما ملاک سازمان خصوصی سازی ارائه پاکت از سوی متقاضیان است که تا پایان وقت اداری روز گذشته پاکتی به سازمان خصوصی سازی ارائه نشد.

طرح مجدد موضوع در جلسه هیات واگذاری

مشاور سازمان خصوصی سازی در خصوص زمان برگزاری مجدد مزایده سرخابی ها گفت: برای واگذاری سهام این دو شرکت، باید مجدد هیات واگذاری تشکیل جلسه داده و موضوع واگذاری آن در این هیات طرح شود ‌زیرا زمانی که مزایده‌ای برگزار شده و متقاضی برای آن وجود ندارد به لحاظ قانونی باید پروسه مطرح شدن در هیات واگذاری طی شود.

وی اضافه کرد: البته با توجه به اهمیتی که این دو باشگاه در جامعه داشته و به دلیل افکار عمومی سعی می کنیم که در اولین جلسه هیات واگذاری ،موضوع این دو باشگاه به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود این در حالی است که ممکن است در مصوبات این هیات بحث تعدیل قیمت و تغییر شرایط واگذاری مطرح شود و یا هیات واگذاری به این نتیجه برسد که قیمت 290 میلیارد تومان برای این دو باشگاه مناسب بوده و باید شرایط واگذاری تغییر کند.

احتمال تعدیل قیمت و تغییر شرایط

مشاور سازمان خصوصی سازی یادآور شد: بنابراین ممکن است شرایط واگذاری تغییر کرده و پرداخت حصه نقدی کاهش یافته و یا اقساط بلندمت دار شود که این درخواست از سوی چند متقاضی و خریداران احتمالی مطرح شد به طوری که بعضی از خریداران به قیمت تصویب شده انتقاد داشته و برخی خواستار تغییر شرایط واگذاری بودند.

وی ادامه داد: بنابراین ممکن است هیات واگذاری با شرایط قبلی موافقت کرده و اعلام کند سهام سرخابی ها با همان شرایط باید واگذار شود زیرا دولت نمی خواهد سهم خود را ارزان به فروش برساند و ضرر کند، ولی احتمال می رود که مصوبات هیات واگذاری در خصوص این دو باشگاه به تعدیل قیمت بیانجامد و یا شرایط و ضوابط واگذاری تغییر کرده و یا ممکن است سرخابی ها با همین شرایط واگذار شود اما راهکار و مشوقی برای خریداران در نظر گرفته شود.

وی در مورد برگزاری مزایده استقلال و پرسپولیس تا پایان سال گفت: تلاش خواهد شد که تا پایان سال این مزایده برگزار شود، اما جلسات هیات واگذاری با حضور چندین وزیر برگزار شده که طبیعتا هماهنگ کردن وزیران برای برگزاری این جلسه به طول می انجامد. اما پیش بینی می شود که آگهی استقلال و پرسپولیس برای نوبت دوم قبل از پایان سال برگزار شود.

انتقاد متقاضیان به قیمت بالای سرخابی ها

سبحانی در پاسخ به این سوال که آیا متقاضیان به دلیل قیمت بالای این سهام حاضر به خریداری سرخابی‌ها نشده‌اند؟ توضیح داد: قیمت 290 میلیارد تومان قیمت بالایی نبود و همان طور که برخی از پیشکسوتان اعلام کردند که این قیمت بالا است تعداد دیگری نیز همچون حسن روشن و منصور پورحیدری در باشگاه استقلال و تعداد دیگر اعلام کردند که قیمت 290 میلیارد تومان قیمت کمی برای این دو باشگاه است زیرا برند این دو باشگاه بیشتر از این میزان ارزش دارد.

مشاور سازمان خصوصی سازی ادامه داد: البته در این میان کسانی همچون هدایتی و علی پروین به دلیل این که جزو خریداران احتمالی این دو باشگاه بودند معتقد بودند قیمت این دو باشگاه بسیار بالا است زیرا تصور می کردند قیمت این دو باشگاه کمتر از این میزان به تصویب می رسد لذا نسبت به قیمت گران این دو باشگاه انتقاد داشتند.

انتقادات کارشناسی نبود

وی با بیان این‌که بخشی از انتقادات مطرح شده در خصوص قیمت و شرایط واگذاری کارشناسی نبود یادآور شد: نکته مهم این است که در شرایط قبلی واگذاری اگر قرار بود قیمت کمتر اعلام شود بدهی ها هم باید بر عهده خریدار گذاشته می شد، زیرا در واگذاری‌ها معمولا بدهی و طلب جزء تعهدات خریدار است، اما در واگذاری سرخابی ها بدهی ها حذف و در اختیار دولت گذاشته شد.

وی اظهار کرد:این در حالی است که باشگاه های استقلال و پرسپولیس بدهی‌های زیادی داشته و کسی از میزان واقعی بدهی های آنها اطلاعی ندارد و صورت وضعیت مالی آنها استاندارد نیست، لذا از آنجایی که پیش بینی می شد با این روند واگذاری صورت نمی گیرد، مدل جدید در واگذاری انتخاب و مقرر شد که بدهی از تعهدات خریدار برداشته شود و خریدار تعهدی به پرداخت بدهی ها نداشته باشد.

وی با بیان اینکه حذف بدهی جزو ابتکارات سازمان خصوصی سازی بوده و در واگذاری بعدی نیز باقی می ماند، اظهار کرد:اکثر انتقادات مطرح شده بر قیمت و شرایط واگذاری بوده و کسی بر حذف بدهی ها انتقادی نداشت.

امکان واگذاری تا پایان سال بعید است

سبحانی در خصوص اینکه آیا امکان واگذاری سرخابی ها قبل از پایان سال وجود دارد یا نه،عنوان کرد:بعید است که در شنبه آینده جلسه هیات واگذاری برگزار شود، زیرا با فرض برگزاری جلسه هیات واگذاری در آینده نزدیک و تصویب قیمت و شرایط واگذاری،با توجه به اینکه باید واگذاری این دو باشگاه در دو نوبت آگهی شود ،احتمال برگزاری مزایده قبل از پایان سال بعید است مگر اینکه جلسه هیات واگذاری در هفته آینده برگزار و شرایط واگذاری در همان جلسه تصویب شود تا بعد از انتشار آگهی، مزایده در اواخر اسفند ماه برگزار شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال که آیا لغو جلسه مزایده از پیش تعیین شده بوده و به دلیل برخی مقاومت ها صورت گرفته است،گفت:برخی از نمایندگان مجلس اظهار کردند که قیمت سرخابی ها بالا تعیین شده است تا خریداری حاضر به خرید این دو باشگاه نشود، اما اصلا این طور نیست به طوری که هماهنگی خوبی بین وزارت ورزش و وزارت دارایی و سازمان خصوصی سازی ایجاد شده بود تا این اتفاق شیرین رخ دهد .

بالا بردن قیمت برای عدم واگذاری صحت ندارد

سبحانی یادآور شد: در دوره های قبل یکدلی و هماهنگی وجود نداشته و مقاومت هایی برای واگذاری حاکم بود که موجب تاخیر در واگذاری می شد ولی خوشبختانه این اتفاق در ما ه‌های گذشته برطرف شده و تصمیم گیران و مسئولین علاقه مند به واگذاری دو باشگاه بودند و بالا بردن قیمت برای به فروش نرفتن تنها ظن و گمان است.

وی یادآور شد:قیمت در نظر گرفته شده برای سرخابی ها به صورت کارشناسی تعیین شده و حتی برای قیمت گذاری برند و ساختمان از شرکتهای خارجی متخصص استفاده شده است، بنابراین برای پروسه قیمت گذاری فشارهای زیادی روی سازمان بود و قیمت ها بر مبنای قیمت کارشناسی تعیین شد.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه آگاهانه واگذار نشدن باشگاه ها و لغو جلسه مزایده صحت ندارد،اعلام کرد: این ذهنیت در بین تصمیم گیران و مسئولان وجود نداشت و متقاضی نداشتن به عوامل دیگری برمی گردد.

وی تصریح کرد:متقاضیان خرید این دو باشگاه خود پیشینه ورزشی داشتند که این یک امر طبیعی است، لذا امیدواریم در جلسه بعدی هیات واگذاری تغییراتی در قیمت و شرایط ایجاد شود تا در مزایده بعدی متقاضیان وارد شده و این امر شیرین در ورزش کشور اتفاق بیفتد.

(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها