به‌دنبال ساماندهی‌ انبارهای قلعه شوش 4 شی استثنایی و منحصربه‌فرد کشف شد. این اشیاء که تاکنون ناشناخته باقی مانده‌ بود شامل تصویر معبد کلبه‌ای، قایق بادبانی سفالی، انبوه مهر کتیبه‌دار و گل نوشته‌هایی به خط آغاز عیلامی است.
کد خبر: ۷۶۸۶۰۶
قایق بادبانی سفالی ۶۵۰۰ ساله در شوش
«عباس علیزاده»مسئول ساماندهی قلعه شوش امروز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: «به غیر از تکههای سفال و ظروف سالم سفالی ،انبارهای شوش شامل انبوهی از استخوان هایجانوری، ریزتیغه و اشیای سنگی است که هیات فرانسوی موفق به چاپ و نشر آنهانشده بود.»

به گفته مدرس دانشگاه شیکاگو، این مواد اکنون در دسترسپژوهشگران و دانشجویان ایرانی و خارجی به منظور مطالعه و استفاده به عنوان منابع رساله کارشناسی ارشد و دکترا قرار دارد.

او اظهار داشت: «در ساماندهی این انبارها محققان با 4مورد استثنایی برخوردکردند که تقریبا تمامی آنها ناشناخته و منحصر به فرد بود.»

به گفته علیزاده، یکی از مواد به دست آمده در این تحقیق تصویر یک معبد کلبهای ساخته شده از نی روی دو اثر مهر از دوره شوش 2 (3500 پ.م.) است که تاامروز فقط در بین النهرین شناخته شده و به معبد ایزدبانوی اینانا شهرتدارد.

او تصریح کرد: «ساخت این گونه کلبه های حصیری در جنوب عراق و هویزه خوزستانتا امروز ادامه دارد، اما باور بر این است که ساخت این گونه در ایران ازعراق اقتباس شده است.»

این باستان شناس تاکید کرد که با کشف این دو اثر مهر از شوشپژوهشگران دریافتند که این سنت در خوزستان نیز سوابق طولانی دارد و بخشی ازفرهنگ مادی دشت شوشان بوده است.

به گفته او، مورد دیگر یک مدل قایق بادبانی سفالی مربوط به دوره شوش 1 (4400 پ.م.) است، این شی با ارزش از حفاری های تپه اکروپل، محل سکوی بلند ومذهبی شوش پیش از تاریخ، بدست آمده بود که کاشفان آن این شی را بخشی از یکظرف پنداشته بودند.

مسئول ساماندهی آثار فرهنگی و تاریخی قلعه شوش گفت: «قدیمی ترین مدرک از وجود چنین قایق های تصویری واثر مهر بدست آمده از شوش و چغامیش بود که هزار سال از این مدل کشف شدهجدیدتر بودند.»

علیزاده اظهارداشت: «این گونه قایق ها که مانند پیکرک های سفالی معابد می شددر بین النهرین وجود داشته اما هرگز نمونه های سفالی آن در ایران پیدانشده است.»

او خاطر نشان ساخت که این مدل سفالی قایق اکنون بازسازی شده و قرار است در موزه شوش به نمایش گذاشته شود.

به گفته این باستان شناس پیشکسوت، سومین گروه از مواد بدست آمده از قلعهشوش انبوهی از اثر مهر کتیبه دار از دوره عیلامی شیمشکی (2100-1900 پ.م.) وسوکلمخ (1900-1600 پ.م.) است که بخشی از آن توسط پیر آمیه چاپ شده اماتصور بر این است که این آثار در موزه لوور باشند.

مسئول ساماندهی قلعه شوش تصریح کرد: چهارمین موردی که دراین طرح به آنبرخوردیم دو جعبه بزرگ از گل نوشته ها به خط آغازعیلامی بود که تصور می شدآنها نیز در موزه لوور باشند زیرا بیشتر آنها حدود صد سال پیش توسط ژاکدومرگان کاوش شده بود.


به گفته او بیشتر این گل نوشته ها حدود صد سال پیش چاپ شده بودند، اما پژوهشگران با عکس های سیاه و سفید نا مرغوب سروکار داشتند و چه بسا مطالعه مجدد آنها و تهیه عکس های رنگی با کیفیت بالا پژوهشگران امروزی را به کشفهای جدیدراهنمایی کند.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها