مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران خبر داد

صدور مفاصا حساب اینترنتی در سامانه ملی عوارض خودرو

پیشنهاد ۳۰۰ تومانی شهرداری برای سفرهای درون‌شهری

اسامی معابر پولی و خودروهای معاف از عوارض اعلام شد

جام جم سرا: شهرداری تهران در لایحه اخذ عوارض از معابر خاص پیشنهاد کرده است که تردد از معابر و تونل‌های مشخص شده، ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد. با این حال گفته شده که برخی از خودرو‌ها از پرداخت عوارض مذکور معاف خواهند بود.
کد خبر: ۷۶۷۱۳۱
اسامی معابر پولی و خودروهای معاف از عوارض اعلام شد

این هفته احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران از بررسی یک فوریت لایحه اخذ عوارض از معابر خاص خبر داد که شامل تمامی تونل‌ها و بزرگراه‌های پایتخت می‌شود.

وی گفت: قرار نیست سرمایه‌گذاری‌هایی که در سطح شهر تهران می‌شود، مانند ساخت تونل، پل و بزرگراه از جیب مردمی که خودرو ندارند، گرفته شود و شهروندانی که خودرو دارند اما از این تسهیلات استفاده نمی‌کنند و کسانی که خودرو ندارند نباید هزینه تردد کسانی را بدهند که می‌خواهند با خودرو‌هایشان در خیابان‌ها تردد کنند.

دنیامالی ادامه داد: عادلانه این است افرادی که از این معابر استفاده می‌کنند، مالیات یا عوارض راه بپردازند که خوشبختانه امکانات و زیربناهای این کار فراهم است.

اقبال شاکری عضو دیگر کمیسیون عمران شورا نیز این لایحه را بر اساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری دانست و گفت: در برنامه ۵ ساله دوم به شهرداری اجازه داده شده درباره اخذ عوارض از معابر و گذرگاه‌ها پیشنهادهای خود را اعلام کند که شهرداری طی لایحه‌ای این پیشنهادها را به شورا ارسال کرده اما هنوز برای بررسی کار‌شناسی به کمیسیون تخصصی ارائه نشده است زیرا کمیسیون عمران در حال بررسی لایحه بودجه است.


تونل‌های نیایش، توحید، رسالت و پل طبقاتی صدر در انتظار پولی شدن

در لایحه پیشنهادی شهرداری به شورا، معابری که قرار است در صورت موافقت شورا تردد از آن‌ها پولی شود مشخص شده است. در لایحه مجوز اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری در یکی از ماده واحده‌های خود اعلام کرده است تونل‌های «نیایش»، «توحید»، «رسالت» و پل طبقاتی «صدر» به عنوان معابر خاص برای اخذ تردد در نظر گرفته شوند و مبلغ ۳۰۰ تومان به صورت الکترونیکی از هر خودرو برای هر بار عبور از این مسیر‌ها اخذ شود.


کدام خودرو‌ها عوارض نمی‌دهند؟

در این لایحه پیشنهاد شده که خودروهای برقی، هیبریدی، خودروهای امدادی، آمبولانس، خودورهای عمومی، انتظامی، نظامی، خودروهای معلولان و خودروهای حمل و نقل عمومی و حمل مسافر از جمله تاکسی و اتوبوس و خودروهایی که از شهرداری مجوز دارند از پرداخت عوارض مستثنی هستند.

در این حال، گزارش توجیهی موجود در این لایحه نشان می‌دهد که مواردی همچون افزایش سرعت جریان ترافیک، کاهش زمان سفر و رونق بخشیدن به حمل و نقل عمومی در این لایحه مورد توجه بوده است؛ چنان که اعمال محدودیت‌ها در مسیرهای تعیین شده و دریافت عوارض به علاقه‌مندی جامعه به استفاده از حمل و نقل عمومی کمک می‌کند.


تاکسی گران نمی‌شود

نگرانی دیگری که در برخی اظهارنظر‌ها مطرح شده بود تاثیر تصویب این لایحه بر هزینه‌های مردم است اما رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر این مضوع را رد کرد.
احمد دنیا مالی با تاکید بر اینکه هیچ عوارضی از تاکسی‌ها اخذ نمی‌شود، افزود: بنا بر این عوارض مطروحه در نرخ تاکسی‌ها اثر ندارد و هزینه‌های زیادی به مردم وارد نمی‌کند بلکه این لایحه‌ای است که به نفع مردمی است که خودرو ندارند و سختی استفاده از حمل و نقل عمومی را تحمل می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا تاکید کرد: به ازای هر سه نفر در تهران یک نفر خودروی شخصی دارد و هرکس که قرار است در این شرایط آلودگی هوا و ترافیک از خودرو شخصی استفاده کند باید هزینه تردد آن را هم پرداخت کند چرا که باور ما این است که هزینه‌های تردد هر خودرو بیش از مبلغی است که آن‌ها پرداخت می‌کنند و آلودگی این خودرو‌ها هزینه بیشتری برای مردم تهران دارد.

دنیامالی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که این کار را شروع کنیم چرا که اجرای این لایحه به درآمدهای پایدار شهرداری کمک می‌کند و بدین ترتیب با عوارضی که از خودروهای در حال تردد اخذ می‌شود فرصتی برای توسعه شبکه فراهم می‌کنیم یعنی بخشی از هزینه توسعه حمل و نقل عمومی از مردمی که هر روز از خودرو شخصی استفاده می‌کنند اخذ می‌شود. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
۰
۰
فكر این را هم كرده اید اگه هر ماشینی فقط دو ثانیه بخواد برای پرداخت عوارض نگه داره . چه ترافیك كیلومتری پشت سرش ایجاد میشه .
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
أخذ عوارض به صورت إلكترونیكی می باشد.

نیازمندی ها