امیری در نشست خبری تشریح کرد

آخرین وضعیت حادثه شیراز

سخنگوی وزارت کشور گفت: وزارت کشور لایحه جدید احزاب را با نگاه حداکثری ، تامین امنیت و افزایش قدرت اجرایی احزاب تدوین و برای تصویب به هیات دولت ارسال کرده است.
کد خبر: ۷۶۶۲۲۳
لایحه جدید احزاب برای تصویب به هیات دولت رفت

قائم مقام وزارت کشور گفت: این لایحه با پیگیری وزارت کشور تدوین و به هیات دولت جهت تصویب ارسال شده است تا برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

«حسینعلی امیری» افزود: درتهیه پیش نویس لایحه جدید نظر احزاب و نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب، فعالان حزبی، ستاد احزاب وزارت کشور و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی لحاظ شده است.

پیش از این عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفته بود: درلایحه جدید ، امنیت احزاب مورد توجه قرار گرفته ، فعالیت آنها قانونمند تر شده و احزاب از قدرت اجرایی بیشتری برخوردار شده اند. قراراست احزاب با لایحه جدید با قدرت بیشتر در تحولات سیاسی نقش آفرینی کنند.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه خانه احزاب به مثابه یک کانون صنفی در لایحه جدید احزاب پیش بینی شده است ، گفت: جایگاهی مناسبی برای خانه احزاب در لایحه جدید لحاظ شده است. این لایحه براین مبنا استوار شده که تاسیس احزاب آزاد است .

امیری اظهار داشت: براساس لایحه جدید، نماینده خانه احزاب در کمیسیون احزاب - طبق ماده 8 پیش نویس لایحه تنظیمی - حضور خواهد داشت. رویکرد ایجابی که در قانون اساسی ( اصل 26) نسبت به حزب وجود دارد دراین لایحه عملیاتی شده است.

قائم مقام وزیرکشور با توجه به اهمیت راهبردی مراحل ثبت احزاب نیز گفت: طبق ماده 4 پیش نویس لایحه، سازوکارها و ضوابط موردنیاز ثبت احزاب نیز دراین لایحه به تصریح آمده است تا اخلال در فرایند تحزب سالم در کشور از ناحیه ابهام قانون فراهم نشود.

قائم مقام وزیر کشور ازمزیت های راهبردی لایحه جدید احزاب را اصلاح بازنگری و تقویت کمیسیون احزاب برشمرد و گفت: این موضوع انطباق لازم با قانون اساسی و اصل تفکیک قوا دارد.

وی ادامه داد: برای اصلاح و بازنگری کمیسیون احزاب، یک فصل مستقل (فصل دوم) با 5 ماده (پیش نویس لایحه تنظیمی) پیش بینی شده که در نتیجه سرعت، دقت و کارآمدی این کمیسیون را تضمین می کند و کمک خوبی به فعالیت های حزبی است.

قائم مقام وزیر کشور در مبحث نظارت بر تخلفات احزاب هم اظهار داشت: بحث مهم رسیدگی به تخلفات احزاب در دادگاههای صالحه که در اصل 168 قانون اساسی ذکر شده در این لایحه به صورت عملیاتی و کاربردی پیش بینی شده است.

امیری گفت: فرایند لایحه حاضر، مراحل اصلی ثبت و فعالیت احزاب را مطابق قانون مشخص کرده و قواعد کلی حاکم بر تمام مراحل بیان شده است به طوری که طرح موضوعات، رسیدگی به آنها و حل و فصل آنها در مدت زمان مشخص انجام شود. به همین منظور احزاب از اطمینان خاطر لازم برای رسیدگی قانونی به مسایل شان در وزارت کشور برخوردار خواهند شد (ماده 6- ماده 10- ماده 12- ماده 13 پیش نویس لایحه تنظیمی).(ایرنا)

قائم مقام وزیرکشور با بیان اینکه ساختار لایحه جدید احزاب از نظم منطقی وانضباط علمی برخوردار است، افزود: در این لایحه فصول مشخصی به مباحث حزبی اختصاص داده شده است مثلا حقوق احزاب، تکالیف احزاب و نظارت بر احزاب.

قائم مقام وزیر کشور تصریح کرد: همچنین در ماده 5 پیش نویس لایحه تنظیمی، الگویی یکسان و واحد برای تمام گروههایی که مایل به انجام فعالیت حزبی هستند تعریف شده تا از این طریق از فعالیت های اجتماعی و مدنی یا سیاسی جلوگیری شود . براین اساس در این لایحه فقط احزاب آمده و انجمن ها و تشکل های صنفی درلایحه ای دیگر تعیین تکلیف می شوند. این امر به شفافیت قانون و عمل سیاسی اجتماعی خیلی کمک می کند.

امیری با تاکید بر اینکه لایحه جدید احزاب از اعتبارعلمی و کاربردی بالایی برخوردار است، گفت: در بخش عبارات واصلاحات تلاش شده از تعاریف صریح شفاف و به روز استفاده شود. به طور مشخص ماده 1 پیش نویس لایحه تنظیمی نسبت به قبل کاملا بازنگری و دقت علمی آن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه لایحه جدید احزاب در تحلیلی، علمی وتطبیقی با قوانین مشابه درسایر کشورها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: لایحه حاضر در شاخص های مهمی چون حاکمیت اصول مردم سالارانه، داشتن رویکرد ایجابی به تحزب، حمایت ازاحزاب، شفافیت قانونی، رعایت حقوق و آزادی های حزبی، حضور در صحنه انتخابات، رقابت برای قدرت، دسترسی رسانه ای در وضعیت خوبی نسبت به سایر کشورها نیز ارزیابی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها