مهتاب کرامتی گفت: امسال برای جشنواره فیلم فجر 4 فیلم متفاوت دارم و فیلم ارغوان نیز این نوع بازی کردن را می‌طلبید، خیلی کوتاه و نزدیک به فرم اما نزدیک به داستان‌گویی.
کد خبر: ۷۶۶۱۴۰
مهتاب کرامتی: با 4 فیلم متفاوت به فجر آمده‌ام

نشست مطبوعاتی فیلم ارغوان بعد از اولین اکران این فیلم در کاخ جشنواره برگزار شد.

در این نشست افرادی چون کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار (کارگردان) علی‌اکبر حیدری (نویسنده)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، مهدی احمدی (بازیگر)، مهتاب کرامتی و بردیا کیارس (موسیقی) حضور داشتند.

در ابتدای این نشست امید بنکدار درباره ساختار و چگونگی ساخت این فیلم گفت: ایده اولیه فیلم برگرفته از یکی از داستان‌های کوتاه علی‌اکبر حیدری از مجموعه کتاب بوی پیر داق بود و بعد از انتشار این کتاب من پیشنهاد استفاده از این داستان را به کیوان علی‌محمدی دادم و در نهایت تصمیم گرفتیم این اثر را به صورت مشترک جلوی دوربین ببریم.

کیوان علی‌محمدی در ادامه درباره اینکه آیا در قصه اولیه هم عشق و موسیقی وجود داشت، افزود: قصه از همان اول به همین صورت بود و بار دراماتیک داشت. به طوری که ما به سرعت توانستیم آن را جلو ببریم. همه اوامر کار این فیلم را دوست داریم و فکر می‌کنیم که مخاطب هم بعد از تماشای آن احساس خوبی داشته باشد.

علی‌اکبر حیدری در مورد ساختار اولیه قصه، گفت:‌ این داستان یکی از قصه‌های کوتاه مجموعه شعر من است و در یک شب می‌گذرد، شبی که فربد و آوا در یک شهر با هم آشنا می‌شوند.

مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری ادامه داد: در جشنواره امسال دو فیلم بوفالو و ارغوان با دوربین نگاتیو تصویربرداری شده است و سایر فیلم‌ها با دوربین دیجیتال. یکی از افتخاراتم با این گروه که همگی از بهترین‌ها بودند هست. از طراحی لباس گرفته تا گریم و غیره باید بگویم که همه فضای موجود در کار به کمک من آمد تا بتوانم این چنین تصویربرداری را انجام دهم. از سال 76 که با گروه علی‌محمدی و بنکدار آشنا شدم تا به امروز به زبان مشترکی رسیدیم و سلیقه یکدیگر را بخوبی درک می‌‌کنیم.

او در مورد انتخاب رنگ، تصاویر، افزود: موضوع زیاد پیچیده‌ای نیست، چرا که ابزار جدید به ما کمک کرد.

کیوان علی‌محمدی در ادامه گفت: همان روزی که تصمیم به ساخت این فیلم گرفتیم به این نتیجه رسیدیم که دهه 50 را با همان رنگ و نوع قاب‌بندی بر اساس نقاشی‌های یک نقاش معروف دانمارکی پیش ببریم. حتی چیدمان اشیاء صحنه را از این نقاش الهام گرفتیم و به یک نوع اغراق رسیدیم تا در کنار بازی بازیگران به تعاملی برسد. حتی در مقوله موسیقی و صداگذاری نیز از بامداد افشار خواستیم که به گونه‌ای تنظیم کند که یادگار فیلم‌های همان دوره باشد.

علی‌محمدی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در مورد بازی‌های غیر واقعی در فیلم بیان داشت: از ابتدا به بازیگران گفتیم که به نوعی وحدت هارمونیک داشته باشیم و در این زمینه از نسخه‌های خارجی کمک گرفتیم که در آنها به نوعی تضاد در بازی‌ها دیده می‌شود. در مورد مقوله اغراق و تصنع کاملا موافقم و می‌گویم که این موضوع به طور عامدانه و آگاهانه در فیلم اعمال شده است. در حقیقت می‌خواستیم با نشان دادن این نوع بازی بگوییم که جنس‌های بازی دیگری هم در سینما وجود دارد و باید به آنها نیز آشنا شویم.

مهتاب کرامتی بازیگر نقش آوا در ادامه این نشست گفت:‌تجربه همکاری من با کیوان علیمحمدی و امید بنکدار، برمی‌گردد به مستندی به نام سرخ (HIV) و بعد از آن در طول شبانه‌روز با این دو همکاری داشتم و اکنون فیلم ارغوان. به شخصه معتقدم ارغوان دنباله‌ای از فیلم شبانه‌روز است که در آن فرم به روایت داستان کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در مورد نوع راه رفتن، گریم، میزانسن و ... این دو دوست سلیقه متفاوتی دارند که من نیز آن را می‌پسندم و دوست دارم در کارهای بعدی‌شان با آنها همکاری داشته باشم.

این بازیگر ادامه داد: امسال برای جشنواره فیلم فجر 4 فیلم متفاوت دارم و فیلم ارغوان نیز این نوع بازی کردن را می‌طلبید، خیلی کوتاه و نزدیک به فرم اما نزدیک به داستان‌گویی.

در ادامه مهدی احمدی بازیگر گفت: زمانی که قاب‌بندی‌ها، حرکت دوربین و صحنه‌آرایی آنقدر حساب شدن و دقیق است به همین میزان بازیگر نمی‌تواند برای آنها رود بلکه باید کنترل شده رفتار کند. به عقیده من مجموعه یک اثر را باید دید و مورد بررسی قرار داد.

آزاده صمدی در ادامه نشست گفت:نکته‌ای که در همه این کارگردان دیده می‌شود استفاده از تصاویر، صدا، موسیقی و در حقیقت تلفیقی از تمامی هنرها و بازیگر هم در این بست کارها شکل خاصی و به فرم نزدیک است به طور معمول فرم را رعایت کردیم و قصه هم رعایت شد.

علی‌اکبر حیدری در ادامه درباره اینکه فیلمنامه فاقد کشش دراماتیک است، افزود: این موضوع به سلیقه مخاطب برمی‌گردد، چرا که هر مخاطبی از یک نوع فیلم لذت می‌برد.

امید بنکدار ادامه داد: من هم با این نکته موافقم چرا که نمی‌شود به طور خاص بگوییم فیلمی پرمخاطب است و بگوییم که همان فیلم، فیلمی ارزشی است. من به این دلیل که تا بحال خلاف این موضوع را در سینما شاهد بودیم.

پورصمدی در مورد استفاده از لنزهای ترکیبی گفت: قبل از شروع فیلمبرداری تک تک پلان‌ها حساب شده بود و هیچی تصادفی نبود و همه عناصر قطعی و هوشمندانه به کار گرفته شده بود.

بردیا کیارس که ساخت موسیقی این فیلم را عهده‌دار بود در انتخاب و ساخت موسیقی این فیلم از اغلب موسیقی‌های مختلف از جمله باخ، ارکستر ویلون‌سل و ... بهره گرفتیم که همه آنها را مخاطب خوبی خواهد شنید. در حقیقت باید بگویم به موسیقی این اثر خیلی کلی‌تر نگاه کردم و بیشتر به ارتباط بین آدم‌ها فکر کردم. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها