12 بهمن، ورود امام خمینی به میهن

امروز ، 12 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 11 ربیع الثانی 1436 هجری و 1 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۵۵۹۹
12 بهمن، ورود امام خمینی به میهن

هجری شمسی

12 بهمن 1289

رئیس نظمیه اصفهان که تبعه روس است، امروز معتمد خاقان استاندار این شهر و برادرزاده‌اش را در منزلشان به قتل رساند.

12 بهمن 1332

آیت‌الله کاشانی در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد دولت در تمامی انتخابات دخالت دارد و از تمامی حوزه‌ها تنها کاندیداهای دولتی با اعمال نفوذ دولت از صندوق‌ها بیرون می‌آیند.

12 بهمن 1331

شیلات دریای خزر ملی اعلام شد. تا پیش از ملی شدن شیلات، امتیاز بهره برداری از شیلات شمال ایران ابتدا در اختیار یک سرمایه دار روسی بود و پس از ان مدت بیست و پنج سال ایران و روسیه در سرمایه گذاری و اداره شیلات با یکدیگر سهیم شدند. در پایان مدت بیست و پنج سال، شیلات دریای خزر ملی اعلام شد و امور ماهیگیری و بهره برداری در کرانه های شمالی ایران به دولت ایران واگذار شد و سازمان شرکت سهامی شیلات ایران عهده دار امور شیلات شد.

12 بهمن 1337

موافقتنامه همکاری بین دولتین ایران و آمریکا در مورد استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

12 بهمن 1348

حبیب الله سپهسالاری مشهور به مشیر همایون شهردار موسیقی دان و نوازنده بزرگ ایرانی درگذشت. وی علاوه بر چیرگی و مهارت در نوازندگی پیانو، آهنگسازی مسلط بود و در سازمان های اداری و مراکز موسیقی ایران مناصب مختلف داشت. مشیر همایون با ادبیات فارسی و ادبیات اروپا آشنایی داشت و برای ضبط صفحه به لندن مسافرت کرد. از او صفحات گرامافون و اجراهای رادیویی باقیست. مشیر همایون هفت سال سرپرستی شورای موسیقی رادیو تهران را برعهده داشت.

12 بهمن 1357

امام‌خمینی پس از 14 سال دوری از وطن در میان استقبال پر شور و میلیونی مردم به ایران باز گشتند. روزنامه کیهان طول جمعیت استقبال کننده را 32 کیلومتر اعلام کرد.

12 بهمن 1357

در حالی که مراسم ورود حضرت امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد نظامیان با یورش به این سازمان از ادامه پخش آن جلوگیری کردند. این امر چنان مردم را خشمگین کرد که برخی از آنها تلویزیونی‌های خود را شکستند.

هجری قمری

11 ربیع الثانی 220

ابوعلی خیاط منجم و ریاضیدان قرن سوم هجری قمری درگذشت. نام او به عنوان دانشمندی برجسته در نجوم و ریاضی در کتب دانشمندان طراز اول ذکر شده است. از تالیفات متعدد او کتاب الموالید و سیر الاعمال را می توان برشمرد. برخیاز آثار او به زبان لاتین نیز ترجمه شده است. نام در آثار اروپایی به صورت ابوهلی دیده می شود.

11 ربیع الثانی 609

ابوالعباس شمس الدین احمد بن شهاب الدین مشهور به ابن خلّکان مورخ، ادیب و قاضی مشهور عرب متولد شد. او به شهرهای مختلف سفر کرد و از معاصرین خواج نصیرالدین طوسی، محقق حلّی و علامه حلّی بود. مدتی در مصر قضاوت کرد و بعدها قاضی القضات دمشق شد. او در 680 از این مقام برکنار شدو یک سال بعد درگشت. مهم ترین اثر ابن خلّکان وفیات الاعیان نام دارد که شرح حال وزیران، امیران و دانشمندان مسلمان است. تاریخ ابن خلّکان از دیگر آثار اوست.

میلادی

1 فوریه 1986

مسجد بابری توسط هندوهای افراطی در کشور هند اشغال شد. مسجد بابری هند همواره مورد ادعای مسلمانان و هندوهای این کشور بوده و هر کدام، این مکان را متعلق به خود می‏ دانستند. پس از جدایی پاکستان از هند، در سراسر هند تبلیغات گسترده ‏ای بر ضد مسلمانان آغاز شد که با توطئه‏ های هندوها، این مسجد در ول فوریه 1986م به اشغال آنان درآمد. پس از اشغال مسجد، فعالیت‏ های وسیعی برای اخراج آنان از مسجد صورت گرفت، ولی بی‏ نتیجه ماند. سرانجام در 6 دسامبر سال 1992م هندوهای افراطی بدون حضور محسوس نیروهای انتظامی، مسجد را ویران کردند. ویران نمودن مسجد بابری، موجی گسترده علیه هندوها به وجود آورد و مسلمانان به شدت با این عمل مخالفت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها