عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده، مذاکرات پنجشنبه را بسیار مفید دانست و گفت: بحث‌های بسیار خوبی انجام شد، اما در موضعی نیستیم که بتوانیم بگوییم پیشرفت داشتیم و هنوز برای قضاوت زود است.
کد خبر: ۷۶۵۲۵۸

به گزارش فارس، سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از 5/8 ساعت رایزنی روز پنجشنبه میان معاونان و کارشناسان ایران و سه کشور اروپایی در گروه 1+5 در شهر استانبول با بیان این‌که مذاکره با شش کشور کار مشکلی است زیرا همه مواضع مشترکی ندارند و هر چه به جزئیات نزدیک‌تر می‌شویم اختلاف‌نظرها بیشتر می‌شود، گفت: از این‌رو هماهنگ کردن و رسیدن به منطق مذاکراتی واحد کار زیادی می‌برد.

عراقچی که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد، اظهار کرد: ماراتن مذاکراتی همچنان ادامه دارد و در گفت‌وگو با سه کشور اروپایی بحث‌هایی که با دیگر اعضای 1+5 داشتیم، یک بار دیگر مرور شد. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: بحث‌ها بسیار خوب بود و فضای جلسه از جدیت لازم برخوردار بود، طرفین همچنان با جدیت مذاکره می‌کنند، ولی احساس می‌شود، برای رسیدن به نتیجه و پل زدن به اختلافاتی که وجود دارد باید یک واقع‌بینی و اراده سیاسی محکم بر طرف‌های مذاکره‌کننده حاکم باشد تا بتوان به اختلافات پایان داد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با یک اراده کامل و با ایده‌ها و پیشنهادهای مختلف و واقع‌بینی در این مذاکرات حضور دارد و امیدواریم همین رویکرد در طرف مقابل ما هم وجود داشته باشد. عراقچی افزود: در طرف مقابل هم جدیت را شاهد هستیم و اراده برای توافق وجود دارد، ولی اراده برای گرفتن تصمیمات سخت کاری سخت است.

عراقچی با بیان این‌که اگر واقع‌بینی، اراده سیاسی و حسن‌نیت در طرف مقابل باشد، معتقدیم رسیدن به توافق خیلی دور نیست، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان مارس تا حد ممکن روی کلیات، یک توافق سیاسی اولیه صورت گیرد، اما اکنون نمی‌توانم بگویم پیشرفت داشته‌ایم.

تصویب تحریم‌های جدید در کمیته بانکداری سنا

در همین حال کمیته بانکداری سنای آمریکا روز پنجشنبه با 18 رای موافق در مقابل چهار رای مخالف به طرحی رای داد که بر اساس آن در صورتی که مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران تا پایان ژوئن به نتیجه نرسد تحریم‌ها علیه تهران تشدید می‌شود.

به گزارش فارس و به نقل از رویترز، انتظار می‌رود که رای‌گیری درباره این طرح حداقل تا بیست و چهارم مارس (اوایل فروردین ) به رای گیری گذاشته نشود. جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تصویب لایحه‌ای در کمیته بانکداری سنا، تاکید کرد که موضع رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص مشخص است و هر لایحه‌ای را که مخرب مذاکرات با تهران باشد، وتو خواهد کرد

ایرنا به نقل از سخنگوی کاخ سفید نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، لایحه سناتور لیندزی گراهام و باب کورکر که براساس آن، هرگونه توافق جامع با ایران را منوط به تصویب کنگره می‌کند، وتو خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها