عنوان بازی: The Witcher 3 : Wild Hunt پلتفرم: Xbox One، PS4، PC ناشر: Warner Bros . Games and others سازنده: CD Projekt RED سبک: اکشن نقش‌آفرینی تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 94
کد خبر: ۷۶۰۸۲۹

کمتر از چهار ماه به عرضه سومین و آخرین قسمت از سری بازی‌های ممتاز ویچر مانده و همین از این انتظار، یک احساس تلخ و شیرین می‌سازد. هشت سال از تولید سری بازی ویچر، این اقتباس ستودنی از رمان آندره ساپکوسکی، نویسنده مشهور لهستانی می‌گذرد، اما در این هشت سال برخلاف خیلی از فرنچایزها، شاهد جولان دادن‌های رسانه‌ای ویچر و سی‌دی پراجکت رد نبودیم. سی‌دی پراجکت رد آنچنان که در حرف و عمل نشان داده، کیفیت و اهمیت به هنر را در اولویت قرار داده است. تفاوت بین این فرنچایز نقش‌آفرینی را با اثر توده‌ای (Mass Effect) می‌توان بوضوح دید. هواداران اثر توده‌ای سر پایان سه‌گانه غوغا به پا می‌کنند و تا حد تهدید کردن سازندگان به مرگ پیش می‌روند و هواداران ویچر مانند چشمشان به خالقان اثر مورد علاقه‌شان اعتماد دارند. قطعا اخلاق حرفه‌ای سی‌دی پراجکت رد، در کنار نمایش‌های دیدنی از بازی‌هایش در جلب این اعتماد بی‌اثر نبوده است؛ زیرا هر ویدئو پس از دیگری از جواهری نونهفته در پایان این سه‌گانه پرده برمی‌دارد.

قسمت سوم ویچر مطابق دو قسمت اول، داستان گرالتِ ریویا را روایت می‌کند. آنان که در قسمت دوم قصد استفاده از گرالت را داشتند از بین رفته‌اند و حال این یکه پهلوان مانده و سفری شخصی، آن هم در مدار دنیایی که با تغییری شگرف مواجه است. ماموریت تازه گرالت مملو از لحظات دشوار است. جبهه‌ای کافرکیش و فرا دنیایی ملقب به «صیادان سرکش» (The Wild Hunt) سرزمین‌های شمالی را درنوردیده و در پس خود جز خون و خاکستر به جا نمی‌گذارند. بظاهر تنها کسی که قادر است پیششان قد علم کند ویچر است و بس.

در پیش‌نمایش‌های بازی این طور گفته شده که «سیری»، شمشیرزنی قهار با نیروهای افسانه‌ای نیز به‌عنوان دیگر شخصیت قابل بازی در ویچر 3 حضور خواهد داشت. به تاکید سازندگان، سیری به‌عنوان شخصیت دوم قابل کنترل بازی، افق‌های تازه‌ای را برای توانایی‌های روایی تیم سازنده فراهم کرده است. البته در عین این‌که سیری، شخصیت پررنگ این بازی است، نقش او در گیم‌پلی بازی مثل گرالت نیست. محوریت اصلی بازی گرالت، هنوز تصمیم‌های درون داستانی او و پیامدهایی است که آن تصمیم‌ها برایش در پی دارند.

ویچر 3 از موتور گرافیکی جدید REDengine 3 استفاده می‌کند. این موتور را CD Projekt RED به‌صورت انحصاری برای بازی‌های نقش‌آفرینی غیرخطی مبتنی بر جهان باز طراحی کرده است. این موتور به سازندگان اجازه داد از بسیاری بده بستان‌های ریاضت‌بار گذشته با موتورهای دیگر خلاصی یابند و جهانی باز با داستانی چندشاخه و پیچیده خلق کنند. سی‌دی پراجکت رد با ترکیب قابلیت مرئی‌گری Umbra3 با این موتور، امکان پردازش‌هایی مانند Occlusion Culling را فراهم کرده است. با این تکنیک از بخش‌هایی که فقط در مواقعی خاص استفاده می‌شود، در تمام طول بازی فعال نیستند و فقط هنگامی که فرمان استفاده از آنها داده می‌شود، نمایان می‌شوند. این مساله باعث می‌شود فشار کمتری به پردازشگر بازی وارد شود.

مانند بازی‌های قبلی ویچر، بازیکنان با داستانی ریشه‌دار روبه‌رو هستند که تصمیم‌های بسیاری را پیش روی آنها قرار می‌دهد. هر تصمیم نیز عواقب خاصی دارد، اما به موهبت موتور REDengine 3، سازندگان مجبور نشده‌اند عناصر جهان مجازی را قربانی روایت کنند و از این حیث ویچر در هر دو زمینه غنی و قدر است. شایان ذکر است ویچر 3 صحنه بارگذاری ندارد و در جا دنیایی وسیع را برای گشت‌و‌گذار آزادانه در اختیار بازیکن قرار می‌دهد.

آنچنان که سازندگان می‌گویند برای لذت بردن از قسمت سوم ویچر، نیازی نیست دو قسمت قبلی را بازی کرده باشید؛ چرا که داستان به مقدار کافی شاخ و برگ داده شده است. البته برای هواداران سینه‌چاک، یک خلاصه داستانی نیز همراه هر کپی اصل بازی عرضه می‌شود که اطلاعات لازم در ارتباط با جهان بازی، قهرمانان، مکان‌ها و سیاست‌ها را در خود گنجانده است.

سازندگان ویچر عادت ندارند بر سر مال بزنند و در مصاحبه‌هایشان بصراحت از دستاورد خود تعریف می‌کنند، که حق هم دارند. به گفته آنان، ویچر 3 از هر لحاظ نسبت به قسمت قبلی بازی سر است. سیستم مبارزه بازی کاملا دستخوش تغییر شده تا تجربه‌ای دقیق‌، روان و مفرح‌تر به بازیکنان ارائه کند. طبق ادعای سازندگان، سیستم عقوبت در بازی چنان دقیق کار شده که بازیکن باید مراقب کوچک‌ترین تصمیم‌ها، اختلاط‌ها و عواقب ناشی از آنها باشد.

دنیای ویچر 3 بیش از 30 برابر بزرگ‌تر از قسمت‌های قبلی این بازی است؛ طوری‌که برای سفر بین بعضی از بخش‌های آن باید از قایق بادبانی و اسب استفاده کرد. البته همچنان امکان سفر سریع به مکان‌های کشف شده از پیش مهیاست. طبق توصیفات صورت گرفته، جهان ویچر 3 حدود 20درصد بزرگ‌تر از اسکایریم است. هر کنش در این دنیا یک واکنش دارد و برای واکاویدن و حل هر ماموریت، چند راه و پیامد وجود دارد. مثل قسمت قبلی بازی، هسته مبارزات اکشن نقش‌آفرینی در ترکیب با جادوست. سیستم قطع عضو نیز در بازی وجود دارد.

طبق گفته سی‌دی پراجکت رد، پایان یافتن بازی حدود صد ساعت زمان می‌برد که از این زمان 50 ساعت به ماموریت‌های اصلی و 50 ساعت نیز به ماموریت‌های جنبی مربوط است. سیستم شب و روز آن نیز پویا بوده، هوش مصنوعی واقع‌گرایانه کار شده و محیط آن پاسخگو و پویاست.

به‌گفته‌ سازندگان، تواناهایی‌های بعضی از موجودات درون بازی با چرخه‌ شب و روز دچار تغییر می‌شود. مثلا گرگینه‌ها برای رسیدن به حد عالی قدرت خود به ماه کامل نیاز دارند. این سیستم عمق تازه‌ای به گیم‌پلی بازی خواهد داد. در یکی از نمایش‌ها دیدیم که چطور ویچر با تعقیب اهداف مختلف، پیش از اقدام برای مغلوب کردن هیولای مورد نظر خود، او را تضعیف کرد. ساخت آیتم و معجون نیز جای خود را حفظ کرده و سازندگان با اعمال یک سری تغییرات، رابط آن را بهتر کرده‌اند.

ویچر 3 یک سری مکانیک تازه، مانند Witcher-Sense، مبارزه روی اسب و در دریا، شنا زیر آب و استفاده از کمان را با خود دارد. همچنین گرالت در این قسمت می‌تواند بپرد، از موانع بالا برود یا از روی آنها بجهد. سازندگان مکانیک بالا رفتن از موانع را چیزی فراتر از سری Assassin’Creed و بیشتر شبیه Uncharted توصیف کرده‌اند.

سیاوش شهبازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها