کشتار 552 قطعه پرنده وحشی با دانه آغشته به سم در خوزستان خبری نیست که بتوان به‌آسانی از کنار آن گذشت، اما می‌توان گفت وقوع و تکرار چنین حادثه‌ای دور از ذهن نبوده و نیست، زیرا در شرایطی که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست هنوز نتوانسته‌اند برای قتل‌عام پرندگان مهاجر در استان‌های شمالی کشور چاره‌ای بیندیشند، باید هر روز منتظر شنیدن خبرهای ناگواری از این دست بود.
کد خبر: ۷۵۹۹۰۲
قتل‌عام پرنده وحشی با دانه سمی

نکته اینجاست که تاکنون آن طور که باید و شاید در کشورمان با چنین تخلف‌هایی برخورد نشده تا بتوان از آن به عنوان درس عبرتی برای شکارچیان غیرمجاز یاد کرد.

باید تاکید کرد که نبود اراده جدی برای سر و سامان دادن به اوضاع صید و شکار در کشور سبب شده هر روز افراد فرصت‌طلب بیشتری کمر به قتل‌عام حیات وحش کشور ببندند، برای نمونه در تازه‌ترین خبری که روز گذشته رسانه‌ای شد؛ دیدبان محیط‌زیست و حیات وحش ایران از دستگیری شکارچی غیرمجازی نوشت که لاشه 552 قطعه پرنده را در خودروی پرایدش جای داده بود می‌خواست آنها را به فروش برساند، اما نیروهای یگان محیط‌زیست شهرستان شوشتر حین گشتزنی در منطقه شعیبیه به خودروی او مشکوک شده و با کمک ماموران پلیس خودروی شکارچی غیرمجاز را متوقف کردند.

نکته اینجاست که شکارچی غیرمجاز در بازجویی‌های خود اعتراف کرده که ۵۵۲ قطعه کبوتر وحشی، سار و لیکو را به وسیله گندم آغشته به سم کشته و قصد داشته آنها را بفروشد. به همین دلیل باید به افرادی که ترجیح می‌دهند گوشت شکار مصرف کنند هشدار داد که بیشتر شکارچیان از چنین روش‌هایی برای شکار طعمه‌های خود استفاده می‌کنند بنابراین مصرف این گوشت علاوه بر این‌که به گسترش بازار صید و شکار غیر قانونی دامن می‌زند.

می‌تواند زمینه را برای مسموم شدن آنها فراهم کند. این در حالی است که مسئولان دست‌کم می‌توانند با نظارت بیشتر بر بازار‌های محلی مانع آسیب دیدن بیشتر محیط‌زیست کشور و سلامت مردم شوند.

مهدی آیینی‌ - ‌گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۱
بهزاد سركهكی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
۰
۴
به نظر من باید حكم قطع دست برای چنین افرادی صادر شود چون نه تنها به خوزستان بلكه به تمام ایران وجهان ضربه زیستی وارد كردند

نیازمندی ها