آسمان آبی، زمین پاک، شعار یک کمپین جدید در پایتخت است که شهرداری راهش انداخته و میخواهد مردم به بازگشت رنگ آبی به آسمان و برگشت پاکی به زمین شهرشان فکر کنند. گرچه در بیلبوردها توضیحی درباره این کمپین داده نشده و باید از حدس و گمان برای درک اهداف آن کمک گرفت، ولی این شعار با زبان بیزبانی خواستار دو چیز است: اصلاح فرهنگ و رفتارهای ترافیکی و تفکیک زباله از مبدأ.
اگر فرهنگ ترافیکی تغییر کند، مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده خواهند کرد، یا اگر استفاده میکنند مقابل انجام معاینه فنی مستمر، مقاومت نمیکنند و چشمشان را بر دودزا بودن آن نمیبیندند.
اگر فرهنگ ترافیکی اصلاح شود، همه دقیقا بین دو خط خیابان حرکت میکنند و چون دیگر کسی جلوی کسی نمیپیچد و راه را بند نمیآورد، گره ترافیکی هم پیش نمیآید و آن وقت این بنزینهای سوخته، آسمانمان را اینطور تیره و تار نمیکند.
اگر تفکیک زباله از مبدأ جدی گرفته شود، تروخشک برایمان مهم میشود و حاضر نمیشویم سطل زبالهمان معجونی از خشکها و ترها باشد که ترها کمکم خشکها را هم تر میکند و بیمصرف.
اگر این مقاومت در مقابل تفکیک بشکند زمین هم پاک میشود، البته به این شرط که قبل از آن آموخته باشیم جای زباله روی زمین و درون جوی آب و لابهلای شاخ و برگهای درختان و بوتهها نیست.
کمپین آسمان آبی، زمین پاک برای شهری غرق شده در آلودگی یک نیاز واقعی است. اینجا دیگر نفس درنمیآید و دم فرو نمیرود از شدت آلودگی هوا.
آسمان هم که نمیبارد و به این شهر قهوهای رحم نمیکند، پس او که رحم نمیکند ما به حال خودمان دل بسوزانیم که آسمانمان آبی نیست و زمینمان پاک. اما رسیدن به این مرحله نیاز به آموزش دارد و نمیشود انتظار معجزه داشت تا مردم بیاعتنای امروز به یکباره مردم حساس فردا شوند و آن چیزی که کمپین آسمان آبی، زمین پاک کم دارد، همین نکته است.
مریم خباز - گروه جامعه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد