وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بشار اسد باید در مذاکرات گروه‌های سوری حضور داشته باشد. این درحالی است که برخی خبرها از توافق پنهان مصر و عراق درباره راه‌حلی برای بحران سوریه حکایت دارد.
کد خبر: ۷۵۹۳۱۷

به گزارش ایسنا و به نقل از سایت المنار، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه باید در مذاکرات حضور داشته باشد، در اظهاراتی مدعی شد: این امر علی رغم آن است که وی مشروعیت خود را از دست داده است.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد نتایجی در این مذاکرات رقم بخورد که به پیشرفت گروه‌های مخالف بینجامد. هارف در واکنش رسمی نسبت به طرح روسیه برای از سرگیری مذاکرات میان نظام و مخالفان سوری عنوان کرد: واشنگتن از هر تلاشی که با هدف حل بحران سوریه باشد، حمایت می‌کند.

درهمین‌باره فاروق لوغ اوغلو، نماینده حزب جمهوری خلق ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره دخالت مصر برای حل بحران سوریه گفت: افزایش مجدد نفوذ مصر در منطقه و بهبود روابط این کشور با کشورهای عربی از جمله قطر مجددا موجب خواهد شد تا این کشور نقش سنتی خود را در خصوص رهبری جهان عرب به دست آورد. توازن قوا در سوریه هم در حال تغییر است و کاملا واضح است که هرگونه راهکاری که بدون حضور «بشار اسد» باشد غیرممکن خواهد بود. بحث در قدرت بودن اسد هم مسأله داخلی این کشور است و کاملا به مردم سوریه مربوط است. البته هرگونه کمک غیرمداخله‌جویانه از سوی مصر یا هر کشور دیگری مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اقدام اخیر روسیه در دور هم جمع کردن مقامات سوریه و مخالفان این نظام در مسکو نوآوری سازنده‌ای از سوی مسکو بوده است که تمامی آنهایی که در آینده سوریه منافعی دارند باید از آن حمایت کنند.

روزنامه‌های مصری روز گذشته گزارش دادند در سفر اخیر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به مصر توافقی پنهان میان بغداد و قاهره برای حل سیاسی بحران سوریه صورت گرفته است. بر اساس این خبر که در روزنامه دولتی «الاهرام»، منتشر شده، دو کشور توافق کرده‌اند دو طرف معارض و دولت سوریه را به همزیستی برای حل بحران دعوت کنند. العبادی در دیدار با سردبیران روزنامه‌های مصری گفته است توافقی برای ایجاد «دولتی انتقالی و مشترک از معارضان و دولت» برای اداره مناطقی از سوریه حاصل شده که از چنگ داعش خارج می‌شود. وی اعلام کرد : مصر و عراق بر این موضوع اتفاق نظر دارند و امیدوارند که این موضوع از حمایت آمریکا، ایران، روسیه و ترکیه برخوردار شود. العبادی درباره موضع عربستان درباره بحران سوریه نیز گفت موضع این کشور با شکل‌گیری ائتلاف آمریکایی علیه داعش تغییر کرده و این ائتلاف به دنبال سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیست و موضع عربستان نیز بر همین اساس شاهد پیشرفت بوده است.

روزنامه الاهرام به نقل از العبادی نوشت ترکیه نیز به دلیل پافشاری و اصرار بیش از حد بر موضع خود علیه دولت سوریه اکنون برای عقب‌نشینی از این اقدام با مشکل مواجه شده است و نمی‌خواهد آشکارا به شکست خود اعتراف کند. چند هفته پیش گروه‌هایی از مخالفان سوری با سامح شکری وزیر خارجه مصر و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره دیدار داشتند. قرار است بزودی در مصر نشستی با حضور همه گروه‌های معارض دولت این کشور برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها