از سوی دیگر شرکتهای خودروسازی نیز در تلاشند با تولید خودروهایی با مصرف سوخت کمتر یا به عبارتی خودروهای سبز در این دنیای رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشند. در حقیقت امروز موضوع انرژیهای نو یا سوختهای سبز مورد توجه شرکتهای بزرگ خودروسازی در سطح دنیا قرار گرفته است. یکی از راهکارهایی که به نظر میرسد بتواند راهکار مناسبی برای مقابله با بحران سوخت و آلودگیهای زیستمحیطی باشد خودروهای هیبریدی است. وقتی از خودروهای هیبریدی صحبت میشود بیشتر منظور خودروی هیبریدی از نوع الکتریکی است. در این خودروها با هدف افزایش کارایی، یک سیستم ذخیره انرژی قابل شارژ با سیستم موتورهای احتراقی درونسوز ترکیب میشود. خودروهای بنزینی با یک بار سوختگیری مسافتی حدود 500 کیلومتر را طی میکنند و سوختگیری آن سریع و آسان است. اما در مقابل، خودروهای بنزینی آلودگی زیادی ایجاد میکنند. خودروی مجهز به یک موتور الکتریکی آلودگیهای زیستمحیطی ندارد، اما با یک بار شارژ میتواند مسافتی حدود 160 کیلومتر را طی کنند که البته خیلی زیاد نیست. گذشته از این، شارژ موتورهای الکتریکی با محدودیتهایی همراه بوده و زمانبر است. در خودروهای هیبریدی ترکیبی از این دو سیستم در کنار هم مورد استفاده قرار میگیرد. البته پیش از این نیز از ترکیب موتورهای سنتی و الکتریکی در وسایل نقلیه دیگری مانند لکوموتیو و زیردریاییها استفاده شده بود، اما استفاده از این سیستم در خودروهای هیبریدی با در نظر گرفتن ابعاد کوچکتر مستلزم صرف هزینه بیشتری است. اگرچه بیش از یک دهه از رواج خودروهای هیبریدی در دنیای خودرو میگذرد، اما هنوز هم قیمت خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای معمولی به طور محسوسی بالاتر است.
این خودرو انرژی تولید میکند
شرکت خودروسازی آلمانی مرسدس بنز در اقدام جدید خود، خودروی هیدروژنی متفاوتی را طراحی کرده است که شکل ظاهری متفاوت این خودرو با آنچه از محصولات تولیدی این شرکت انتظار داریم اندکی متفاوت است. گذشته از شکل ظاهری متفاوت برای این خودرو امکانات متفاوتی نیز در نظر گرفته شده است.
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد خودروی جدید مرسدس بنز که تحت عنوان Vision G- code از آن نام برده میشود توانایی تولید انرژی است. این خودرو از انواع خودروهای هیبریدی است، اما اساس عملکرد آن در مقایسه با دیگر خودروهای هیبریدی متفاوت است. بدنه این خودرو یک صفحه خورشیدی بسیار بزرگ است که میتواند انرژی دریافتی از نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. اما فرآیند تولید انرژی در این خودرو به اینجا ختم نمیشود. این بنز جدید میتواند انرژیهای بادی را نیز به دام انداخته و از آن بهعنوان منبعی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کند. اگر فکر کردهاید این انرژی الکتریکی برای شارژ باتری و ذخیره در آن استفاده میشود، اشتباه کردهاید! انرژی الکتریکی تولید شده در این خودرو در فرآیند سنتز هیدروژن برای تولید سوخت خودرو یا به عبارتی همان هیدروژن مورد استفاده قرار میگیرد. فرآیند سنتز هیدروژن موجب ورود اکسیژن به فضای داخل خودرو میشود که این ویژگی میتواند در بهبود کیفیت هوا و طراوت هوای داخل خودرو تاثیرگذار باشد.
موتور هیدروژنی انرژی موردنیاز محور جلوی خودرو را تامین میکند، اما انرژی مورد نیاز محور عقب از طریق یک موتور الکتریکی تامین میشود. بخشی از هیدروژن موردنیاز خودرو از طریق فرآیند سنتز هیدروژن یا از نیروی الکتریکی تامین میشود و بخش دیگری از آن از طریق سیستم تعلیق خودرو در اختیار موتور هیدروژنی قرار میگیرد.
رنگآمیزی این خودرو از دیگر ویژگیهای منحصربهفرد آن بهشمار میآید. مرسدس بنز از این نوع رنگآمیزی با عنوان نقرهای چند ولتایی نام برده است. این ویژگی به خودرو این امکان را میدهد از یکسو در نقش سلول خورشیدی عمل کرده و انرژی خورشیدی را به دام اندازد و از سوی دیگر بتواند از نیروی باد که در مسیر حرکت با آن مواجه میشود برای تولید شارژ الکترواستاتیک در خودرو بهره گیرد. از آنجا که قرار است در این خودرو قسمتهای مختلفی در تولید انرژی نقش داشته باشد برای سیستم تعلیق خودرو نیز نقشی در نظر گرفته شده است. بر این اساس سیستم تعلیق میتواند از هر حرکت خودرو برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کند. در کنار پوشش رنگ ابتکاری که برای این خودرو در نظر گرفته شده ویژگی دیگری نیز دیده میشود که به نظر میرسد میتواند مورد توجه بسیاری از افراد علاقهمند به رانندگی قرار گیرد. G-Code از قابلیت انتخاب سه حالت مختلف رانندگی برخوردار است. براساس این سه حالت میتوان برای اهداف مختلف از افزایش میزان بهرهوری خودرو تا افزایش راحتی در هنگام رانندگی و همچنین شرکت در مسابقات اتومبیلرانی از حالتهای مختلف در نظر گرفته شده برای خودرو استفاده کرد. براساس حالت انتخابی این خودرو میتواند با استفاده از چرخهای جلو، چرخهای عقب یا همه چرخها به حرکت درآید. براساس اطلاعات اعلام شده از سوی این شرکت خودروسازی برخورداری از چنین قابلیتی مستلزم وجود یک محور دیجیتال بین چرخهای عقب و جلوی خودروست.
چراغهای جلویی خودرو از نوع LED است و یک نوار LED در قسمت عقب خودرو دیده میشود که نشانگرها، چراغهای ترمز و چراغهای عقب خودرو روی این نوار تعبیه شده است.
پنجره مشبک جلوی خودرو نیز با نور رنگی روشن میشود که رنگ این نور براساس حالتی که راننده برای رانندگی با این خودرو انتخاب میکند متفاوت خواهد بود. پنجره جلوی خودرو یعنی همان قسمتی از خودرو که ستاره سه پر نشان تجاری اختصاصی مرسدس بنز نصب میشود، میتواند دربردارنده اطلاعاتی از حالت حرکت خودرو باشد. وقتی خودرو در حال توقف است نشان تجاری ستارهایشکل خودرو به رنگ آبی روشن دیده میشود. وقتی خودرو در حالت هیبرید الکتریکی قرار دارد این نشان مینیاتوری دیجیتال به رنگ آبی تیره درآمده و به نظر میرسد امواج نورانی از اطراف به طرف مرکز این ستاره در حرکت است. در حالت هیبرید ترکیبی که از نظر اقتصادی به صرفه است این ستاره به رنگ بنفش دیده میشود و چنانچه راننده این خودرو را در حالت هیبرید کامل قرار دهد نشان ستارهای به رنگ قرمز درمیآید.
زمانی که از فرمان استفاده نمیشود بهطور خودکار فرمان خودرو تا میشود تا فضای کمتری را اشغال کند. در این شرایط پدالها نیز جمع میشود. برنامه اختصاصی طراحی شده برای این خودرو اطلاعات مورد نیاز راننده را روی نمایشگری در مقابل او به نمایش درمیآورد. اطلاعات دریافتی از طریق دوربینهای دید عقب روی سطح این نمایشگر به نمایش درمیآید. برای تجزیه و تحلیل این اطلاعات از امکانات و فناوریهای مختلفی از سیستمهای نظارتی، دوربینهای سهبعدی، رادار و اسکنرهای مادون قرمز تا سیستمهای موقعیتیاب جغرافیایی استفاده میشود. صندلیهای این خودرو شبیه یک پوسته صدفیشکل بوده که برای ساخت آن از ترکیبی از الیاف کربنی و چرم استفاده شده است. این صندلیها به اسکنرهای سه بعدی مجهز است که پارامترهای فیزیکی مهم بدن را تحت کنترل قرار داده و بر این اساس سلامت فیزیکی افراد را بررسی میکند. بر این اساس میزان گرما یا سرمای صندلی به طور خودکار فعال میشود. این امکانات تحمل خستگی مسافرتهای طولانی را برای سرنشینان آسان میکند.
آئودی آفرود TT
در حقیقت، آئودی آفرود TT یک خودروی اسپرت کوپه بوده و اساسا قرار نیست انتظار یک SUV بزرگ و جادار از آن داشته باشیم. به نظر میرسد این شرکت خودروسازی قصد دارد در یک کلاس خودرو، خودروهای متنوعی تولید کند.
این خودروی مفهومی که از سوی شرکت خودروسازی آئودی معرفی شده ترکیبی از یک کوپه اسپرت و یک شاسی بلند کوچک است که به یک سیستم پیشرانه هیبریدی مجهز شده و در مقایسه با دیگر خودروهای خانواده TT از نظر طراحی متفاوت است. در مجموع، دو موتور الکتریکی و یک موتور احتراق توربو شارژ برای این خودرو در نظر گرفته شده است. یکی از موتورهای الکتریکی روی محور جلو و موتور الکتریکی دیگر روی محور عقب خودرو قرار دارد. در مجموع، این سه موتور قدرتی معادل 408 اسب بخار برای خودرو فراهم میکند. از دیگر قابلیتهای مهم این آئودی میتوان به امکان شارژ بیسیم خودرو اشاره کرد. به این ترتیب اگر خودرو در مکان مناسبی پارک شده باشد بسادگی میتوان به روش بیسیم این خودرو را شارژ کرد. طول این خودرو 439 و عرض آن 185 سانتیمتر است. ارتفاع خودرو حدود 153 سانتیمتر است.
آنچه موجب شده آئودی آفرود TT در فهرست برترین خودروهای مفهومی سال قرار گیرد، این است که نیروی محرکه اصلی خودرو از طریق پیشرانه هیبریدی آن تامین میشود. ظرفیت موتور توربورشارژ این خودرو دو لیتر است و طبق اظهارات خودروسازان، مصرف سوختش فقط 1.9 لیتر در هر صد کیلومتر است. به عبارت دیگر، متکی بودن خودرو به موتورهای الکتریکی موجب میشود میزان آلودگی ناشی از انتشار دیاکسیدکربن خروجی از اگزوز این خودرو به ازای هر صد کیلومتر حرکت خودرو 45 گرم باشد. از دیگر ویژگیهای این خودرو میتوان به قرارگرفتن باتریها در قسمت عقب و کف خودرو اشاره کرد. به این ترتیب مرکز ثقل خودرو در ارتفاع پایینتری قرار گرفته و نسبت مناسبتری بین وزن جلو و عقب خودرو ایجاد میشود. باتری این خودرو به تنهایی برای پیمودن مسافتی معادل 50 کیلومتر کافی است. در شرایطی که توان حرکت خودرو از موتورهای الکتریکی تامین میشود، خودرو میتواند با سرعت 130 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
یکی از ویژگیهای مشترک در بعضی از این خودروهای مفهومی امکان یونیزاسیون هوای داخل کابین خودروست که در بهبود کیفیت هوای داخل اتاق خودرو و حذف مواد آلرژیزا نقش مهمی دارد. البته این خودرو مفهومی بوده و آئودی تاکنون هیچ خبری مبنی بر احتمال ساخت این خودرو در آیندهای نزدیک اعلام نکرده است.
شارژ بیسیم خودرو بدون کابل و اتصال و فقط از طریق قرار گرفتن روی صفحه شارژ القایی، امکان شارژ باتری خودرو را فراهم میکند. سیستم شارژ القایی در نظر گرفته شده برای این خودرو تحت تاثیر شرایط آب و هوایی دچار اختلال نمیشود و برای انسانها و حیوانات هیچ پیامدی را به همراه ندارد. کارایی این سیستم 90 درصد برآورد شده است. زمان شارژ خودرو از طریق این سیستم با سیستمهای شارژی سیمی استاندارد برابری میکند. وقتی این خودرو در حالت الکتریکی قرار میگیرد موتور الکتریکی محور جلو غیرفعال شده و در این شرایط موتور محور عقبی وظیفه تامین نیروی محرکه مورد نیاز را به عهده میگیرد. در این شرایط خودرو به کمک این موتور میتواند مسافت 50 کیلومتری را با حداکثر سرعت 130 کیلومتر طی کند. در حالت هیبرید از موتور احتراقی و دو موتور الکتریکی به طور همزمان استفاده میشود. در این شرایط موتور جلویی خودرو با هدف افزایش عمر مفید باتری مورد استفاده قرار میگیرد. در شرایطی که خودرو در حالت مسابقهای قرار میگیرد بازده سیستم صرف افزایش شتاب و سرعت خودرو میشود. اما اگر هدف افزایش توان باتری باشد باید از یک حالت اختصاصی در نظر گـــرفته شده برای خودرو استفاده کرد.
رنو EOLAB؛ سبک و کم مصرف
خودروی مفهومی جدید رنو EOLAB از دیگر خودروهایی است که در فهرست ده خودروی برتر مفهومی سبز از آن نام برده شده است. این خودرو در هر صد کیلومتر فقط به یک لیتر سوخت نیاز دارد و بر این اساس فقط 22 گرم گاز آلاینده دیاکسیدکربن در محیط آزاد کرده و کمترین زیانهای زیستمحیطی را به همراه دارد. برای این که میزان سوخت مصرفی این خودرو به یک لیتر کاهش پیدا کند از صد نوآوری پیشرفته در این خودرو بهره گرفته شده است.
این نوآوریها در سه بخش اصلی سبکسازی، قدرتمندسازی سیستم موتور و بهبود ساختار و طراحی آیرودینامیکی خودرو به کار گرفته شده است. در میان این نوآوریها در نگاه نخست طراحی سه در برای خودرو بیش از دیگر ویژگیها جالب توجه به نظر میرسد. رنو اعلام کرده است این صد فناوری تا پنج سال دیگر به خودروهای تولیدی این شرکت راه پیدا خواهد کرد.
کاهش وزن خودرو از دیگر ویژگیهایی است که در کاهش میزان سوخت مصرفی این خودرو تاثیرگذار بوده است. در ساخت این خودرو از ترکیبی از فولاد، آلومینیوم و پلاستیک حرارتی استفاده شده است. سقف این خودرو نیز با توجه به این که از جنس منیزیم ساخته شده بسیار سبک و فقط حدود 4.5 کیلوگرم است.
وزن سقف خودرو نصف وزن سقف فولادی خودروهای دیگر است. شرکت خودروسازی فرانسوی رنو برای کاهش وزن این خودرو فقط به استفاده از قطعاتی از جنس آلومینیوم و فیبر کربنی بسنده نکرده، بلکه اصلاحاتی در قسمتهای مختلف این خودرو انجام داده است. وجود سه در نامتقارن، یعنی یک در سمت راننده و دو در سمت دیگر خودرو یکی از این اصلاحات است. علاوه بر این، بهینهسازی صندلیها نقش مهمی در کاهش وزن 12 کیلوگرمی خودرو داشته است.
در سیستم محرکه هیبریدی این خودرو یک موتور 75 اسب بخاری سه سیلندر یک لیتری با یک موتور 40 کیلوواتی که به یک باتری لیتیوم ـ یونی 6.7 کیلووات ساعتی مجهز میشود، ترکیب شده است. موتور بنزینی به دنده سوم سیستم انتقال سهسرعته بدون کلاچ متصل است و موتور الکتریکی به دندههای اول و دوم متصل میشود. این خودرو به کمک موتور الکتریکی مسافتی معادل 60 کیلومتر را با سرعت 120 کیلومتر در ساعت طی میکند.
اگر خودرو در حالت رانندگی الکتریکی باشد، در این حالت، رانندگی تمام الکتریکی دنده یک با سرعت 65 کیلومتر در ساعت و رانندگی تمام الکتریکی دنده 2 با سرعت 120 کیلومتر در ساعت امکانپذیر خواهد بود. چنانچه بخواهید با سرعتی فراتر از این رانندگی کنید سیستم موتور بنزینی خودرو به کار میافتد.
وجود یک واسط بین خودرو و راننده به شکل یک نمایشگر در اتاق خودرو به راننده این امکان را میدهد که بتواند از دنیای اطرافش آگاهی داشته باشد. این فناوری در بخشهای مختلفی مقابل راننده تعبیه شده است. یکی از این بخشها دو نمایشگری است که در دو طرف فرمان قرار دارد. نمایشگر سمت راست موقعیت جغرافیایی را نشان میدهد و روی نمایشگر دیگر که در سمت چپ خودرو قرار میگیرد، اطلاعاتی مانند سرعت و هشدارهای اعلام شده از سیستم موتور به نمایش درمیآید. نمایشگر دیگری که در مرکز اتاق خودرو قرار دارد سطح پیشرفتهتری از اطلاعات و دادهها مانند سبک زندگی، وضعیت آیرودینامیکی، شیب و مقاومت چرخها را به نمایش درمیآورد.
متخصصان این شرکت بر این باورند رویکرد اعمال شده در این خودرو از نظر اقتصادی به صرفهتر است و میتوان به کمک آن از فناوری هیبریدی در خودروهای کوچکتر استفاده کرد. در حقیقت، هدف آنها تولید خودروی هیبریدی با قیمتی معادل یک خودروی معمولی است.
Gizmag / مترجم: فرانک فراهانیجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: