توسط دانشگاه تربیت مدرس طراحی شد

ساخت پالایشگر صدای ناهنجاری‌‌های قلبی در ایران

محققان ایرانی در دانشگاه تربیت مدرس ابزاری را طراحی کرده اند که صدای قلب و صدای ناشی از ناهنجاری های دریچه های قلبی را به صورت دقیق پالایش می کند.
کد خبر: ۷۵۷۸۹۷
ساخت پالایشگر صدای ناهنجاری‌‌های قلبی در ایران

محمدحسن قاسمیان محقق طرح «ترکیب ویژگی های زمان- فرکانسی به منظور طبقه بندی سیگنال های قلبی» در دانشگاه تربیت مدرس گفت: سیگنال های صدای قلب دارای اطلاعات مفید و ارزشمندی هستند که از نحوه عملکرد قلب خبر می دهند و پزشک می تواند از روی آنها، سالم و بیمار بودن قلب فرد را تشخیص دهد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح قصد داریم تا با ارائه روشی خودکار، ناهنجاری های قلبی را با تحلیل صدای قلب ضبط شده از طریق گوشی پزشک بررسی کنیم، افزود: به دلیل محتوای تشخیصی بالا و متفاوت صدای قلب در حوزه های مختلف، سعی داریم با استفاده از سه تکنیک تخمین طیف توان، تبدیل موجک و آنالیز کپستروم فرکانس مل، اطلاعات مفیدی را از صدای قلب استخراج کنیم.

قاسمیان اظهار داشت: این ویژگی ها برای تشخیص صدای سالم و ناسالم قلب راهگشا هستند و به منظور بهبود صحت تشخیص، تلفیق بررسی این ویژگی ها بهترین روش به شمار می رود. از این رو در پی ساخت دستگاهی هستیم تا بتوانیم صدای ناهنجاری های قلبی هر فرد را به صورت دقیق و بدون اشتباه پالایش کنیم.

وی افزود: این طرح تا کنون بر روی 40 سیگنال قلبی سالم و 52 سیگنال صدای قلب دارای اختلالات دریچه ای قلبی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته قاسمیان، تحقیقات این طرح توسط دکتر سپیده جباری، دکتر عذارا رسولی، دکتر سمیه اکبری، دکتر مریم حمیدی انجام و نمونه آزمایشگاهی این دستگاه پالایشگر ساخته شده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها