جام جم سرا: برخی از کودکان هنگام مراجعه به پزشک رفتارهایی که ناشی از ترس است از خود بروز می‌دهند. از این رو، در اصفهان بیمارستان خرس عروسکی راه اندازی شده تا راهی باشد برای از بین بردن ترس کودکان از برخورد با کادر درمانی و پزشکان است.
کد خبر: ۷۵۶۲۲۵
کاهش ترس کودکان در بیمارستان خرسی اصفهان

روان‌شناسان روش‌هایی مانند برپایی بیمارستان خرس عروسکی (Teddy BEAR Hospital-TBH) را راهکاری برای از بین بردن این ترس می‌دانند. در این بیمارستان با شبیه سازی صورت گرفته، کودک یک فرایند درمانی را در محیطی شاد و بدون هیچگونه واهمه‌ای طی می‌کند.

کودک به عنوان پدر یا مادر، عروسکش را به بیمارستان خرسی می‌برد و در فضایی دوستانه و در قالب بازی، مراحل مختلف درمانی از جمله پذیرش، معاینه، خرید دارو، بخش رادیولوژی، تزریقات، آتل بندی و پانسمان را برای عروسک خود تجربه کرده و با روند درمان و دیگر اقدامات پزشکی نیز آشنا می‌شود.

ترس علل مختلفی دارد که می‌توان به مواردی مانند ترس از ارتفاع، ترس از تاریکی، ترس از تنهایی، ترس از سرزنش والدین و ترس برخی کودکان به هنگام مراجعه به پزشک اشاره کرد. هنگامی که کودکی را برای درمان به مکان‌های درمانی می‌بریم این ترس در وی بروز می‌کند. بروز این رفتار در کودکان سه تا شش ساله بیشتر است چرا که در آن لحظه به کودک احساس جدایی از والدین دست می‌دهد و چون این احساس را به خوبی درک نمی‌کند دچار ترس می‌شود.

ترس از درد، علت دیگری است که می‌تواند ترس کودک را برانگیزد مانند درد ناشی از تزریق آمپول یا معاینه که تا مدت‌ها این ذهنیت در کودک باقی می‌ماند. البته در این میان نوع رفتار پزشک با کودک می‌تواند تا حد زیادی از ترس او بکاهد.

نوع گفتار والدین نیز در ایجاد ترس بسیار موثر است بعنوان مثال اگر والدین به دلیل منع کودک از کارهایی که مورد قبولشان نیست به او می‌گویند اگر این کار را انجام بدهی بیمار می‌شوی و باید آمپول بزنی. بنابراین وقتی کودک بیمار می‌شود احساس گناه و تصو ر می‌کند بیماری او تنبیهی برای کاری است که انجام داده است.

روان‌شناسان تاکید دارند باید این تصور از ذهن کودک پاک شود و به او اطمینان داده شود که آقا یا خانم دکتر علت بیماری او را می‌داند و آن را درمان می‌کند و خود کودک نقشی در ابتلا به بیماری‌اش ندارد.

در بیمارستان خرسی، وجود محیطی شاد و برخوردهای کودکانه و دوستانه در بیمار توسط افراد تیم اجرایی، باعث ایجاد اطمینان خاطر به کودکان می‌شود تا بتوانند ارتباط مفید‌تر و با آرامش بیشتری را با پزشکان داشته باشند.

پروژه بیمارستان خرس عروسکی که تاکنون در کشورهای مختلف انجام شده نیز برای نخستین بار در شهر اصفهان اجرا شد. این پروژه با هدف از بین بردن ترس کودکان از برخورد با کادر درمانی و پزشکان با روپوش سفید و وسایل و تجهیزات بیمارستانی و توسط کمیته تخصصی سلامت عمومی انجمن دانشجویان پزشکی اصفهان با همکاری یکی از مجموعه‌های تجاری اصفهان از دهم تا ۱۲ دی امسال اجرا شد.

در این برنامه حدود ۷۰۰ کودک با عروسک‌های خود به بیمارستان خرسی مراجعه کردند و با فرایندهای درمانی آشنا شدند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها