دبیرکل مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز مطرح کرد

تاثیر سقوط قیمت نفت بر کاهش نرخ گاز در بازارهای جهانی

دبیرکل مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه کاهش قیمت نفت پس از یک تاخیر زمانی، بر وضعیت قیمت گاز در بازارهای جهانی تاثیر خواهد گذاشت، گفت: افت قیمت نفت سبب شده نرخ گاز در اروپا حدود 40 درصد و در خاور دور 15 تا 20 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۷۵۵۳۱۷
تاثیر سقوط قیمت نفت بر کاهش نرخ گاز در بازارهای جهانی

محمدحسین عادلی در خصوص تاثیر سقوط قیمت نفت خام بر نرخ گاز در بازار جهانی، اظهار داشت: نفت یک محصول جهانی بوده و برای آن قیمت واحدی می توان در نظر گرفت، اما گاز یک محصول منطقه ای به شمار می رود و قیمت یکسانی برای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چهار بازار منطقه ای در حوزه گاز وجود دارد، گفت: گاز به چهار بازار آمریکا (موسوم به H.H)، بازار اروپای شمالی، بازار اروپای جنوبی و بازار خاور دور تقسیم می شود که قیمت گاز در هر منطقه متناسب با شرایط مختلف به خریداران عرضه می شود.

دبیرکل مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز خاطرنشان کرد: با وجود آنکه تحولات بازار جهانی گاز به سمتی پیش می رود که قیمت این چهار منطقه، یکسان شود، اما به نظر کارشناسان جی.ای.سی.اف، تا سال 2035 بازارهای منطقه ای همچنان بر بازارهای جهانی گاز مسلط خواهند بود.

عادلی با بیان اینکه میزان تاثیر افت قیمت نفت بر کاهش قیمت گاز در مناطق مختلف، متفاوت است، گفت: نرخ گاز در اروپا حدود 40 درصد و در خاور دور 15 تا 20 درصد کاهش یافته، اما نرخ گاز در هند کاهش اندکی داشته است.

مجمع جهانی کشورهای صادرکننده گاز (GECF 70)درصد ذخایر گاز دنیا، 65 درصد تجارت گازمایع و 40 درصد تجارت گاز از طریق خط لوله دنیا را در اختیار دارد.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز دارای 18 عضو اصلی و ناظر است و دبیرخانه آن در دوحه قطر قرار دارد.

ایران، روسیه، قطر، الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، پرو، امارات متحده عربی و عمان از اعضای اصلی این مجمع هستند.

کشورهای هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در این مجمع حضور دارند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها