با «منوچهر والی‌زاده»، چهره ماندگار دوبله ایران

صدای خودم را دوست ندارم

امسال جامعه هنری هنرمندان زیادی را از دست داد و دیروز هم نوبت به صادق ماهرو رسید؛ گوینده انگوری کارتون گوریل انگوری که یکی از کارتون‌های محبوب بچه‌ها در دهه 60 بود.
کد خبر: ۷۵۳۵۸۴

کارتون گوریل انگوری نیازی به معرفی برای مخاطبان ندارد. یک سگ کوچک به نام بیگلی‌بیگلی و یک گوریل ۱۵ متری بنفش به نام انگوری! که با ماشین ون خود در حال مسافرت بودند. انگوری گوریلی خجالتی و عاشق انگور و موز بود. انگوری همیشه روی سقف ماشین بیگلی‌بیگلی می‌نشست، اما هیچ‌وقت سقف ماشین به دلیل وزن زیاد او حتی یک سانت هم کج و کوله نمی‌شد!

بی‌اغراق باید گفت که بخش اعظم محبوبیت کارتون گوریل انگوری به دلیل دوبله خوبش بود. این کارتون با صدای زنده‌یاد افضلی و ماهرو نه‌فقط مورد توجه کودکان بود، بلکه بزرگسالان هم با علاقه این کارتون را دنبال می‌کردند. صادق ماهرو با صدای بمی که داشت به زیبایی صدای انگوری را گفته بود و افضلی هم بیگلی‌بیگلی را. یکی از ویژگی‌های این کارتون تکیه‌کلام‌های بامزه‌ای بود که میان این دو گوینده برای این شخصیت‌های کارتونی رد و بدل می‌شد؛ تکه‌کلام‌هایی که بداهه بود و سرضرب و هنگام دوبله به ذهنشان می‌رسید.

این دو دوبلور جزو بهترین گویندگانی بودند که کارتون‌های زیادی را با صدای خود ماندگار کردند. مگر می‌شود کودکان دیروز صدای داروغه ناتینگهام کارتون رابین‌هود را فراموش کنند که صادق ماهرو با هنرنمایی به جای او حرف زد. داروغه‌ای که مرتب به‌دنبال گرفتن مالیات از اهالی شهر بود و به زور به خانه آنها وارد می‌شد و مالیات‌ها را جمع می‌کرد.

البته دوبله کارتون‌ها و فیلم‌های دهه 60 براحتی این سال‌ها نبود، زیرا سیستم‌ها دیجیتال نبود و برای دوبله یک فیلم یا کارتون زمان زیادی گذاشته می‌شد و اگر اشتباهی رخ می‌داد، دوباره باید از اول دوبله انجام می‌شد.

صادق ماهرو فعالیت در حرفه دوبله را از سال 1340 آغاز کرد، اما در سال‌های پایانی عمرش در آلمان و در کنار فرزندانش زندگی می‌کرد. او خالق شخصیت‌های اسناگلپوس، کوییک درا مکگرا، اما دارلینگ (یوگی و دوستان)، داروغه ناتینگهام (رابین‌هود)، دالتون‌های بازنده (لوک خوش‌شانس)، خرس (کتاب جنگل)، تلی‌ساوالاس (هنگ جانبازان)، جک اوهالوران (خداحافظ زیبای من)، وارن اوتس (این گروه خشن)، شیرعلی قصاب (دایی‌جان ناپلئون)، غول (حسن کچل)، سرکار استوار (مجموعه فیلم‌های صمد) و پدر هند (محمد رسول‌الله) بود.

این هنرمند در هفتاد و پنج سالگی و بعد از گذراندن پنج ماه که در کما بود در کلن آلمان درگذشت. روحش شاد.

فاطمه عودباشی ‌/ ‌گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها