تصمیمات دولت برای جبران کاهش قیمت نفت

جهانگیری: حذف یارانه ثروتمندان کار دشواری است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موضوع حذف یارانه ثروتمندان گفت: به ما گفته می‌شود از پرداخت یارانه به پولدارها پرهیز کنیم در حالی که شناسایی این افراد کار دشواری است.
کد خبر: ۷۵۳۰۲۶
جهانگیری: حذف یارانه ثروتمندان کار دشواری است

اسحاق جهانگیری در دوازدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت که در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار شد به شکایت عده‌ای مبنی بر پرداخت یارانه به افراد ثروتمند اشاره کرد و گفت: حذف افراد بدون محاسبه دقیق مشکل ساز است.

وی توضیح داد: کل منابع درآمد یارانه 28 هزار میلیارد تومان بود که قرار بود 14 هزار میلیارد از آن به خانوارها پرداخت شود یعنی برای هر نفر حدود 20 هزار تومان بود اما تصمیم گرفتند این رقم را به 45 هزار تومان برسانند و حتی مجلس هم مانع نشد اما امروز به ما گفته می‌شد که از پرداخت یارانه به پولدارها پرهیز کنیم در حالی که شناسایی این افراد کار دشواری است.

تصمیمات دولت برای جلوگیری از شوک کاهش قیمت نفت

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تصمیمات دولت برای جلوگیری از شوک کاهش قیمت نفت گفت:دولت برای جلوگیری از شوک بهای نفت سهم صندوق توسعه ملی را به 20 درصد تقلیل داد و از این طریق 4 میلیارد دلار ارز به اقتصاد کشور وارد شد تا جلوی شوک گرفته شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما در دهه 80 ، 850 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است که می‌توانست از این طریق پایه گذار اقتصاد پایدار باشد خاطرنشان کرد: متاسفانه از این درآمد 720 میلیارد دلار واردات انجام شد و 80 میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور اتفاق افتاد و شاهدیم که میزان شاغلان ابتدا و انتهای دهه هشتم در کشورمان تغییر چندانی نکرده است.

برای تامین بودجه به بانک مرکزی مراجعه نمی کنیم

وی افزود: تصمیم‌های دیگر دولت در مقابله با کاهش قیمت نفت این بود که به هیچ وجه برای تامین بودجه به بانک مرکزی مراجعه نکنند همچنین در هزینه‌ها صرفه جویی داشته و افزایش کارایی هزینه‌ها را موردتوجه قرار دهد و در این رابطه تجربه موفق ما در سال 92 در حوزه استفاده از ظرفیت مدارس غیرانتفاعی قابل توجه است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت تلاش کرده است روند روبه رشد بودجه‌های عمرانی را مدنظر قرار دهد تصریح کرد: بخش عمرانی در خروج از رکود بسیار کارساز است و ما طرح‌های عمرانی را به صورت جدی اولویت‌بندی کرده‌ایم و بازدهی سرمایه گذاری طرح‌های دولتی را نیز باید به حداکثر برسانیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تصمیم دولت برای واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: همچنین دولت تصمیم به بهره مندی از فاینانس خارجی دارد و همچنین 100 میلیارد دلار برای طرح‌هایی که صرفه جویی انرژی در آن‌ها مدنظر قرار گرفته است در بودجه سال درنظر گرفته است.

توسعه صادرات غیرنفتی

جهانگیری همچنین به تصمیم دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی اشاره کرد و همچنین نقش بنگاه‌های بزرگ در فرایند خروج از رکود را بسیار کارساز دانست و افزود: از نقاط ضعف عمده اقتصادی ما این است که ارتباط محکم بین بنگاه‌های متوسط ، کوچک و بزرگ کشور وجود ندارد و انتظار داریم در شرایط فعلی بنگاه‌های بزرگ به کمک بنگاه‌های کوچک بیایند و نیازهای خود را از داخل کشور تامین کنند.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی و اشتراک اهداف اهمیت بسیار بالایی در شرایط فعلی دارد افزود: بهره‌وری در بنگاه‌های بزرگ کمتر از بهره‌وری در بنگاه‌های کوچک است بنابراین نیازمند اصلاحات ساختاری جدی در بنگاه‌های بزرگ هستیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد نفتی دولت ها را به سوی کوته بینی ، عامه انگیزی، ویژه خواری و فساد سوق می‌دهد خاطرنشان کرد: متاسفانه جامعه امروز ایران از پدیده اتلاف منابع رنج می‌برد چون اتلاف صدها میلیارد دلار درآمد نفتی در سال‌های اخیر را شاهد بوده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه با برنامه ریزی دقیق و تعیین تیم با تجربه مذاکرات را در حوزه تحریم‌ها دنبال کردیم گفت: موفق شدیم با تاسیس حقوق هسته‌ای ملت ایران روند تحریم‌ها را متوقف کنیم. در حالی که تا قبل از دولت یازدهم هر 3 ماه تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع می‌شد.

کاهش تورم و برقراری ثبات اقتصادی

وی با بیان اینکه حرکت دولت بر مبنای کاهش تورم و برقراری ثبات اقتصادی در کشور بود، تصریح کرد: در مدت کوتاهی با ریشه یابی دقیق از تورم 40 درصد به حدود 17 درصد رسیدیم و ثباتی در اقتصاد کلان کشور ایجاد شد. همچنین توان سیستم بانکی برای تسهیلات دهی به بنگاه‌ها بالاتر رفت و در 8 ماه سیستم بانکی 207 هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی تسهیلات داد که 32 درصد آن مربوط به حوزه صنعت و معدن می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه ما فعال سازی موثر بخش نفت را موردتوجه قرار دادیم گفت: بر میادین مشترک پارس جنوبی و فروش نفت متمرکز شدیم چون از آثار بد تحریم‌ها در کشور ما این بود که خیلی ها مدعی فروش نفت در کشور بودند و از دولت وقت نفت گرفته بودند تا در بازارهای جهانی بفروشند اما حتی یک دلار از آن نفت‌ها به کشور بازنگشت.

وی افزود: به طور مثال فردی 2.6 میلیارد دلار به بهانه فروش، از کشور نفت خارج کرد اما هیچ پولی برگردانده نشد البته برخی نهادها و دستگاه‌های دیگر نیز این کار را کرده‌اند که تا امروز پولی توسط آن‌ها به کشور بازگردانده نشده است. پس دولت تصمیم گرفته است نفت را فقط از طریق وزارت نفت به فروش برساند.

رفع مشکلات صادرات غیرنفتی

جهانگیری با بیان اینکه دولت رفع تدریجی مشکلات صادرات غیرنفتی و افزایش درآمد ارزی کشور را دنبال می‌کند توضیح داد: در سال 90 دو میلیون بشکه نفت می‌فروختیم که هر بشکه 100 دلار بود و در سال 92 میزان فروش به یک میلیون بشکه کاهش یافت که از این رقم 30 درصد به صندوق توسعه ارزی و 14.5 درصد به بخش نفت دادیم پس 50 درصد از یک میلیون بشکه در اختیار دولت بود بنابراین یکی از تنگناهای دولت در حوزه ارزی بوده است.

وی با اشاره به اینکه در 9 ماه اول امسال 18 درصد صادرات غیرنفتی داشتیم که اگر این رشد استمرار یابد دستاوردهای خوبی خواهیم داشت افزود: حدود 15 درصد واردات رشد داشته است که 88 درصد آن کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در 6 ماهه امسال رشد اقتصادی به 4 درصد رسید در حالی که در سال 91 منفی 6.8 درصد و در 6 ماهه اول 92 منفی 2.4 درصد بوده است پس ما به رونق اقتصادی وارد شدیم و سرمایه گذاری در نیمه اول امسال به 15.8 درصد در حالی که در 6 ماهه اول سال گذشته منفی 16.5 درصد بوده است و این یعنی اعتماد بیشتری در سرمایه گذاران ایجاد شده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه برنامه جامع غیرتورمی خروج از رکود طراحی شده است که موضوعات مربوط به دولت عملیاتی و پیگیری شود گفت: امیدواریم بخش‌های مربوط به مجلس نیز به زودی تصویب شود تا بتوانیم شاهد روند رو به رشد رونق اقتصادی کشورمان باشیم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
۰
۰
روندشرایط جامعه از منظر اقتصادی و انتشار اخبار مفاسد اقتصادی بطور روزمره باعث شده یك نوع دهن كجی به دولت از طرف جامعه وجودداشته باشد.اصلا قبح اختلاس ازبین رفته است.كارگردخانیاتی را میشناسم كه ازراه فساد درخرید وفروش وردوبدل كردن سیگار كه چگونگی اش راخودش بهتر میداندساختمانش را تخریب ویك ساختمان سه طبقه زد وبرای هر سه پسرش برای هر كدام مغازه سه دهنه خرید وبرای هرسه شان زن گرفت ودو دخترش را شوهرداده ورییسش را یعنی رییس دخانیات را صاحب زرگری در خیابان اصلی شهرویك پاساژپنج طبقه در همان خیابان كرده است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها