دگزا متازون یا آن طور که بعضاً گفته می‌شود «دگزا»، این روز‌ها به یکی از پرکاربرد‌ترین دارو‌ها تبدیل شده است، حال آنکه این دارو عوارض بسیاری بر سلامت انسان می‌گذارد.
کد خبر: ۷۵۱۲۷۹
«دگزامتازون» دشمنی در پوست دوست

جام جم سرا: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ضمن توصیه به مردم برای پیروی از دستورهای پزشکان در به حداقل رساندن مصرف داروهای تزریقی اظهار داشت: دگزامتازون از داروهایی است که اشکال مختلف آن (شربت، قرص، قطره، آمپول و پماد و محلول‌ها) به یکی از پرکاربرد‌ترین دارو‌ها تبدیل شده است. این دارو از دسته کورتیکو استروئیدهاست و از داروهای معروف دیگر در این دسته می‌توان به بتامتازون– کورتیزون –پردنیزولون و هیدروکورتیزون اشاره کرد.

کامران دهقان افزود: کورتیکواستروئید‌ها یا‌‌ همان کورتون‌ها داراری اثرات گسترده‌ای در قسمت‌های مختلف بدن هستند که این اثرات گسترده همانطور که می‌توانند در درمان طیف زیادی از بیماری‌ها مفید باشند، می‌توانند عوارض جانبی زیادی هم به جا بگذارند.

او با اشاره به عوارض داروی دگزامتازون اظهار داشت: متأسفانه پزشکان و بیماران علاقه‌ خاصی به این دارو دارند، چون بسرعت التهاب، تب و عوارض کوفتگی عضلانی را از بین می‌برد، داروی بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون، داروهای تزریقی کورتون‌دار است، این دارو مانند شمشیر دو لبه عمل کرده و عوارض خطرناکی به سیستم ایمنی بدن وارد می‌سازد. کورتون هر چند علائم بیماری را کاهش می‌دهد اما بیماری را از میان نمی‌برد.

دهقان نخستین عارضه‌ دگزامتازون را پوکی استخوان دانست و گفت: کورتون مانع رسوب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود و فرآیند استخوان‌سازی را کاهش می‌دهد. فشار خون، چاقی، مشکلات بینایی از قبیل کاهش بینایی، آب مروارید، آب سیاه، خونریزی گوارشی، اختلالات بسیار شدید هورمونی از دیگر عوارض دگزامتازون است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در رابطه با افرادی که از دیابت و فشار خون رنج می‌برند، عنوان کرد: این افراد پیش از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنند. بهتر است پزشکان و مردم مصرف داروهای تزریقی را به حداقل برسانند و بیشتر از داروهای خوراکی مصرف کنند. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
دوست
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
۰
۵
باسلام.بنده تقریبا10سال پیش به یك حساسیت دچارشدم وبه پزشك مراجعه كردم وایشان چندعدد قرص بتامتازون به من دادوسریع بهبودی كامل رابدست اوردم ولی بعد ازمدتی دچارسردرد شدیددرقسمت پیشانی وبی اشتهایی وبی حالی شدم وبازهم چندبسته از این قرص راگرفتم ومشكلم تا چند روزبرطرف شدومتاسفانه معتاد این دارو شدم ایادرمان ویاراه چاره ایی برای فرار ازاین دارو را دارم یا باید تا اخرعمر ادامه دهم.ممنون

نیازمندی ها