دولت تمام تلاش خود را برای پایان سریع‌تر تحریم‌ها بکار خواهد بست

رئیس‌جمهور: نظارت بر بانک‌ها بیشتر می‌شود

رئیس‌جمهور تاکید کرد: سیاست دولت یازدهم، هدایت بازار پولی و ارز در مسیر درست و اعمال انضباط در این بازارها بوده و این مسیر درست ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۷۴۹۷۵۱

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،‌ حسن روحانی دیروز در پنجاه‌و‌چهارمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی، با بیان این‌که سیاست‌های دولت در حوزه پولی و ارزی، انقباضی و انبساطی نبوده است، گفت: شرایط بازارهای پولی و ارزی در سال‌های گذشته نامناسب بود و بی‌ثباتی و ناامنی، ‌فعالان اقتصادی کشور را به آینده ناامید می‌کرد، اما دولت با تاکید بر اتخاذ رویکرد و سیاست انضباطی، در این بازارها ثبات اقتصادی ایجاد کرد.وی با اشاره به این‌که در 16 ماهی که از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد، اقدامات خوبی در این عرصه انجام شده است، تصریح کرد: از روز اول به افزایش پایه پولی، حجم نقدینگی و نحوه استفاده و بهره‌برداری از منابع پولی بانک مرکزی حساس بودم و امروز نیز بر دستاورد دولت در اجرای انضباط و ایجاد ثبات تاکید می‌کنم.روحانی با قدردانی از هماهنگی بانک مرکزی در این عرصه اظهار کرد: نوسازی بانک مرکزی و نقشه راهی که برای ادامه حرکت این بانک تدوین شده است، می‌تواند به ما در فردایی که می‌خواهیم با دنیا ارتباط بیشتری داشته باشیم، کمک کند.

ضرورت پایان یافتن تحریم‌های ظالمانه

رئیس شورای عالی اقتصاد با بیان این‌که نظام بانکی بدون ارتباط با دنیا مفهومی ندارد، به مسأله تحریم‌ بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که دست بانک مرکزی برای استفاده از اعتبارات خود در بازارهای داخلی و خارجی بیش از پیش باز شود.

رئیس‌جمهور با ابراز تاسف از این‌که در روابط بین‌الملل مناسبات کشورها بر مبنای اخلاق انسانی، اصول حقوقی و عدالت و انصاف پایه‌گذاری نشده است، تاکید کرد: در این شرایط دولت تلاش می‌کند هر چه سریع‌تر به موضوع تحریم‌های ظالمانه پایان دهد. دولت می‌خواهد از حقوق ملت ایران در همه زمینه‌ها دفاع کند و غنی‌سازی فقط یکی از صدها و هزاران حق این ملت است.

وی با تاکید بر درست بودن راه گفت‌وگو با 1+5 و ادامه آن گفت: ما صددرصد به گروه مذاکره کننده اعتماد داریم و مایلیم هرچه زودتر این تحریم‌های ظالمانه از پیش پای مردم برداشته شود و در مقابل یک عده که می‌گویند هرچه زودتر تمام کنید و عده‌ای دیگر که معتقدند مذاکرات را رها کنید، حواسمان جمع است و آرام‌آرام سنگی را که 12 سال پیش انداختند، بیرون خواهیم آورد.روحانی همچنین از ضرورت تقویت اعتماد مردم به بانک‌ها سخن گفت و با انتقاد از فراوانی شمار بانک‌ها و شعبات آنها خواستار نظارت دقیق‌تر بانک مرکزی بر انضباط مالی در کشور شد.

حفظ روند کاهش تورم

وی با اشاره به روند کاهش تورم تاکید کرد: حفظ و ادامه این روند از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی است.

وی با تاکید بر این‌که نرخ تورم باید یک رقمی، کاهنده و باثبات باشد، خطاب به مسئولان بانک مرکزی گفت: برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی باید به گونه‌ای باشد که تورم ما هر سال کاهش یابد و تا پایان سال 1395 به مرز تورم تک‌رقمی برسیم.

وی افزود: نخستین قدم برای بازگشت ثبات به اقتصاد کشور، کنترل نرخ تورم بود، زیرا سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی در شرایطی رخ می‌دهد که فعالان عرصه اقتصاد بتوانند آینده بازار را پیش‌بینی کنند.رئیس‌جمهور با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای استقرار انضباط پولی، مقابله با ناهماهنگی‌ها و معضلات، جلوگیری از به هم‌ریختگی در بازار و زدودن فضای ابهام و تاریکی از آینده، اظهار کرد: بی‌ثباتی رونق را درست نمی‌کند و خوشبختانه دولت موفق شد کار سخت ایجاد ثبات و خروج از رکود را توامان انجام دهد.روحانی گفت: تورم 40.4 درصد سال گذشته به عدد 18.2 درصد در آبان ‌ماه امسال رسید و این کار در تاریخ ایران بی‌نظیر و پیامش به مردم اطمینان و آرامش است.

ضرورت پرداخت سود عادلانه به سپرده‌گذاران

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر انضباط در پرداخت سود به سپرده‌گذاران بانکی تاکید کرد و افزود: کمتر سابقه داشته است که سود بانکی از نرخ تورم پیشی بگیرد. چنانچه در آغاز دولت یازدهم نرخ تورم بالای 40 درصد و بسیار بیشتر از سود بانکی بود؛ یعنی سپرده‌گذاران پول خود را در اختیار بانک می‌گذاشتند و ضرر نیز پرداخت می‌کردند، اما امروز باید شاهد پرداخت سود متعادل به آنها باشیم.روحانی خطاب به مدیران بانک‌ها گفت: بانک‌ها خود را برای ورود سرمایه‌گذاران فراوانی که در آینده وارد کشور می‌شوند، آماده و مجهز کنند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری با اشاره به این‌که بانک‌ها دستشان برای تامین نیازهای کشور خالی است، گفت: در لایحه خروج از رکود، بندی برای تقویت بانک‌ها، وجود داشت تا آنها بتوانند به بخش‌های مختلف تسهیلات بدهند.وی با اشاره به معوقات و مطالبات بانک‌ها تصریح کرد: نباید با یک چوب همه را برانیم. کسی وامی گرفته و به‌خاطر شرایط تحریم نتوانسته وام را بازپرداخت کند، باید با تشکیل کارگروه‌هایی و بررسی شرایط افراد، کسانی را که مقصر نیستند شناسایی و برای حل مشکل‌شان راه‌حل پیدا کنیم در عین حال اگر کسی خلافی کرده است با او برخورد شود.

سیف: علائم خروج از رکود

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با تشریح آماری دستاوردهای دولت در حوزه پولی و ارزی گفت: توقف رکود اقتصادی پس از چند فصل متوالی، ثبات در بازارهای مالی و اعتماد میان فعالان اقتصادی از علائم خروج از رکود محسوب می‌شود و بانک مرکزی بر این اصول بیش از پیش متمرکز خواهد شد.

ولی‌الله سیف به بدهی دولت، موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نیز بانک‌ها به بانک مرکزی اشاره کرد و خواستار افزایش سرمایه بانک مرکزی، تسریع در پرداخت بدهی‌ها و تعدیل سقف تسهیلات تکلیفی ابلاغی به بانک مرکزی شد.

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری نیز با اشاره به گزارش شفاف و دقیق رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: این گزارش نشان می‌دهد جهت‌گیری اقتصادی دولت و سیاستگذاری‌های سنجیده موجب شده تورم تا حد زیادی مهار و قدرت خرید خانوارها حفظ شود.

وی با تاکید بر این‌که برای دولت یازدهم حفظ موفقیت‌ ماه‌های گذشته در خصوص کنترل نرخ تورم و ثبات بر بازار ارز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: تیم اقتصادی دولت تمام مساعی خود را در این زمینه به کار خواهد بست و بانک مرکزی باید از تمام ابزارش در این خصوص استفاده کند.

اسکناس جدید 2 هزار تومانی

رئیس‌جمهور در این مراسم همچنین از نمایشگاه دستاوردهای بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور بازدید و همزمان دستور انتشار اسکناس جدید 20 هزار ریالی را صادر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها