اثر نرگس آبیار برنده جوایز مهمی از جشنواره فیلم روسیه شد

ادامه موفقیت‌های شیار 143

هشتمین جشنواره سینمایی آسیا ـ پاسیفیک در حالی جمعه شب در شهر بریسبان استرالیا به کار خود پایان داد که سینمای ایران توانست با درخششی کم‌نظیر چهار جایزه مهم این رویداد جهانی را از آن خود کند.
کد خبر: ۷۴۸۷۶۷
ادای احترام سینمای جهان به مادران شهدا

به گزارش جام‌جم، موفقیت فیلم «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار که با دریافت جوایز بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین بازیگر زن در جشنواره سال گذشته فیلم فجر آغاز شده بود و بعد در جشنواره‌های ریز و درشت داخلی هم با دریافت جوایز متعددی ادامه پیدا کرد، این روزها هم در اکران عمومی همه نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است و اکنون در یکی از مهم‌ترین رویدادهای جهانی هنر هفتم هم موفقیت خود را تکرار کرد.

این فیلم که روایتگر زندگی یک مادر شهید به نام الفت با بازی مریلا زارعی است، به دلیل استقبال بالای مردم در آستانه فروش دومیلیارد تومانی قرار دارد و در صورت ادامه این روند می‌تواند جایگاه خود را در میان فیلم‌های پرفروش سینمای ایران از این هم بیشتر ارتقا دهد.

این درحالی است که این فیلم علاوه بر موفقیت مالی و تائیدهای مختلف داخلی، در نمایش‌های خارج از کشور و جشنواره‌های خارجی نیز با تشویق و تحسین تماشاگران، منتقدان و داوران روبه‌رو شده است و نشان داده که مردم دیگر نقاط جهان نیز می‌توانند به دلیل مفاهیم والا و انسانی با آثار سینمای دفاع مقدس کشور ما ارتباط برقرار کنند.

موفقیت فیلم «شیار 143» به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه ویژه هیات داوران به مریلا زارعی در جشنواره اخیر معتبر آسیا ـ پاسیفیک که به آثار قاره آسیا، اقیانوسیه و جزایر اقیانوس آرام اختصاص دارد، بهترین گواه این مدعاست.مریلا زارعی که برای بازی خوبش در فیلم «شیار 143» از سوی هیات داوران این جشنواره شایسته تجلیل ویژه شناخته شد، با لباسی زیبا و آبی رنگ و در عین حال پوشیده روی صحنه آمد و گفت: از داوران تشکر می‌کنم و خوشحال هستم که این جایزه را دریافت کردم. من یک ایرانی هستم، ایران کشوری پهناور و ثروتمند در قلب آسیاست؛ ثروتمند نه به خاطر نفتش، بلکه به خاطر مادرانی که برای دفاع از کشورشان در جنگ نابرابر هشت‌ساله از فرزندان و همسرانشان گذشتند. از شما می‌خواهم به افتخار مادران سرزمینم به آنان ادای احترام کنید.

تبریک به سبک طالبی

ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینمای ایران که در فیلم «دست‌های خالی» با مریلا زارعی همکاری کرده بود، پس از موفقیت این بازیگر در یادداشت کوتاهی در تسنیم به او تبریک گفت که متن آن به این شرح است: سلام سرکارخانم مریلا زارعی بانوی سینمای ایران. به حق فاطمه الزهرا(س) مبارک باشد رساندن صدای شهیدان راه حسین(ع) در اربعین شهادتش بر بلندای استیج کفر به وسیله شما که زنی هستید از ثلاله قهرمانان تاریخ کشورمان ایران عزیز. این جایزه برای شما افتخار نیست، بلکه افتخاری برای کافران به راه انقلاب اسلامی است که در مقابل عظمت حق زنان ایران سر خم کردند و بخیل نیستم که این کرنش را به آنان نیز تبریک بگویم.

داوری اصغر فرهادی

گرچه بازی خیره‌کننده و همدلی‌برانگیز زارعی در «شیار 143» و هدایت درست نرگس آبیار در پرداخت باورپذیر از یک مادر شهید شایسته قدردانی است و هیچ داور و تماشاگری نمی‌تواند بسادگی از قدردانی چنین زحماتی بگذرد، اما وقتی بدانیم که ریاست هیات داوران این جشنواره را سینماگر سرشناس ایرانی، یعنی اصغر فرهادی به عهده داشته است، وضع کمی فرق می‌کند و برای دیگر فیلم‌های سینمای ایران هم جالب می‌شود!

فرهادی که پیشتر در دو فیلم «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» با مریلا زارعی همکاری کرده بود، این بار در مقام داور به داوری بازی زارعی پرداخت و همراه دیگر همکارانش در هیات داوری یک رویداد معتبر این بازیگر زن سینمای ایران را شایسته تجلیل ویژه دانست، البته گروه داوری جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را به لو ژونگ، بازیگر فیلم چینی «نسیان سرخ» اهدا کرد. درخشش فیلمسازان و سینماگران ایرانی در هشتمین دوره جشنواره آسیا ـ پاسیفیک فقط مریلا زارعی و فیلم «شیار 143» نبودند که این جشنواره را با دست پر ترک کردند، بلکه چند سینماگر دیگر ایرانی هم با موفقیت و دریافت جوایزی مهم از کشور استرالیا به ایران برگشتند.

رخشان بنی‌اعتماد، نویسنده و کارگردان شناخته شده کشورمان برای کارگردانی فیلم «قصه‌ها» جایزه بزرگ آسیا ـ پاسیفیک را به خود اختصاص داد و رضا درمیشیان، کارگردان جوان ایرانی هم برای ساخت «عصبانی نیستم» برنده جایزه‌ای ده هزار دلاری شد. ضمن این‌که نیما جاویدی هم برای نگارش فیلمنامه «ملبورن» ـ نخستین ساخته سینمایی‌اش که بازیگرانی چون پیمان معادی، نگار جواهریان و الهام کردا در آن بازی می‌کنند ـ به‌عنوان بهترین فیلمنامه‌نویس این رویداد معرفی شد.

همچنین طاها کریمی برای کارگردانی «هزار و یک سیب» جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره را به دست آورد.

بجز درخشش ایرانی‌ها در این رویداد جهانی سینما که حدود 40 کشور در آن حضور داشتند، باید به حضور و موفقیت چند نفر از بزرگ‌ترین فیلمسازان جهان در این جشنواره هم اشاره کرد. درواقع وزن حضور این سینماگران نامدار، اهمیت موفقیت فیلمسازان ایرانی را برجسته‌تر می‌کند. آندری زویاگینتسف، فیلمساز مشهور روسیه توانست برای کارگردانی فیلم «لویاتان» جایزه بهترین فیلم این دوره را به دست آورد و نوری بیلگه جیلان، فیلمساز توانای ترکیه هم که پیشتر توانسته بود برای کارگردانی آخرین ساخته‌اش، «خواب زمستانی» نخل طلای کن را به خود اختصاص دهد، این بار هم برای همین فیلم به موفقیتی دیگر دست یافت و جایزه بهترین کارگردانی هشتمین دوره جشنواره آسیا ـ پاسیفیک را از آن خود کرد.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها