در شرایطی که فیلم‌های فصل اخیر اکران رقابت تنگانگی برای جلب رضایت تماشاگران و فروش بیشتر دارند، اما فیلم سینمایی «شیار143» ساخته نرگس آبیار موفق شد با پیشی گرفتن از دیگر فیلم‌های روی پرده وارد باشگاه سه میلیاردی‌های سینمای ایران شود تا مردم ایران با استقبال از این فیلم و حضور در سینماها نشان دهند حماسه هشت سال دفاع مقدس همچنان در رگ‌ و خون آنها جاری است.
کد خبر: ۷۵۳۰۶۸
شیار سه‌میلیاردی؛ ادامه یک‌ حماسه

به گزارش جام‌جم، فیلم تحسین‌شده و موفق «شیار 143» که از بیست و یکم آبان به‌طور همزمان در سینماهای تهران و شهرستان‌ها روی پرده رفت، از همان بدو اکران با استقبال بالای مردم مواجه شد. استقبالی که نخستین بار در جشنواره سال گذشته فیلم فجر بروز و ظهور پیدا کرد و باعث شد این فیلم به همراه فیلم «خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌دست آورد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره دوره قبل فیلم فجر هم به همین فیلم تعلق گرفت و مریلا زارعی به‌خاطر بازی باورپذیرش در نقش یک مادر شهید موفق شد نظر مثبت هیات داوران را جلب کند.

موفقیت‌های دومین ساخته نرگس آبیار، نویسنده و کارگردان یزدی سینمای ایران پس از جشنواره فیلم فجر هم ادامه پیدا کرد و این فیلم در اکران‌های خصوصی متعدد بارها دیده شد و مورد تشویق و تائید تماشاگران قشرهای مختلف قرار گرفت.

موفقیت چندی پیش فیلم در یک رویداد رقابتی خارجی همچون جشنواره بین‌المللی آسیا ـ پاسیفیک که زارعی را صاحب نشان ویژه‌ای از سوی داوران کرد، نشان داد که مضامین انسانی و ارزشی فیلم حتی برای مردم دیگر نقاط جهان هم قابل دریافت و درک است.

«شیار 143» که براساس داستان «اختر و روزهای تلواسه» نوشته خود آبیار و با نگاهی به زندگی یک مادر شهید، به نام اختر نیازپور به صورت فیلمنامه و فیلم درآمده، در اکران عمومی هم مورد توجه تماشاگران قرار گرفت و با استقبال بالای مخاطبان همراه شد.

این در حالی است که خیلی از کارشناسان سینمایی معتقدند فیلم در زمان نامناسبی اکران شده و اگر «بهترین فیلم مردمی جشنواره فیلم فجر» در زمان مطلوب دیگری همچون عید نوروز، عید فطر یا تعطیلات تابستان روی پرده سینما می‌رفت می‌توانست با موفقیت و فروش بسیار بیشتری از وضع فعلی روبه‌رو شود. با این حال حتی در همین حال هم «شیار143» به قدری رویکرد مثبت مردم را به همراه داشته که باگذشت بیش از یک ماه هنوز به کف فروش نرسیده تا جایش را به فیلم دیگری در سینماها دهد. این فیلم روز گذشته موفق شد وارد باشگاه سه میلیارد تومانی سینمای ایران شود و رقم مجموع فروش تهران و شهرستان خود را از مرز سه میلیارد تومان بگذراند.

در حالی که «شیار143» موفق شده با فروشی خیره‌کننده فاصله خود را با دیگر فیلم‌های اکران شده بیشتر کند و بتنهایی برصدر جدول فروش فیلم‌های یک ماه اخیر سینمای ایران تکیه بزند، باقی آثار نیز رقابت پرحرارتی را با هم دارند و توانسته‌اند به «ته دیگ اکران» رونقی ببخشند.

رتبه دوم جدول فروش نیز با فاصله‌ای دو میلیارد تومانی به «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» اختصاص دارد. ساخته قربان محمدپور و با بازی بازیگرانی چون محمدرضا شریفی‌نیا، فاطمه گودرزی، سحر قریشی و فرزاد حسنی هم توانست در پایان تعطیلات خود را وارد باشگاه یک میلیاردی سینمای ایران کند.

«مستانه» ساخته محمدحسین فرحبخش و بازی بازیگرانی چون سحر دولتشاهی، میلاد کی‌مرام، فرهاد اصلانی و باران کوثری تاکنون حدود 500 میلیون تومان در مجموع تهران و شهرستان‌ها فروش داشته و فیلم «تراژدی» نخستین ساخته آزیتا موگویی هم 400 میلیون تومان فروخته است.

«بیگانه» ساخته بهرام توکلی که بازیگرانی چون امیر جعفری، مهناز افشار و پانته‌آ بهرام در آن بازی می‌کنند هم تا اینجا 120 میلیون تومان فروش کرده است.

اما در میان فیلم‌های جدیدی که از چهارشنبه هفته گذشته روی پرده رفته‌اند، بالاترین فروش به فیلم «ملبورن» ساخته نیما جاویدی اختصاص دارد و این اثر موفق شده در همین چند روز ابتدایی در تهران و شهرستان‌ها حدود 70 میلیون تومان فروش کند. پیمان معادی، نگار جواهریان، مانی حقیقی و الهام کردا بازیگران این فیلم هستند.

«چند مترمکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی هم در همین چند روز اکران با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده و توانسته به فروشی معادل 60 میلیون تومان دست یابد.

فیلم‌های «خانه‌ای کنار ابرها» به کارگردانی سیدجلال دهقانی‌اشکذری، «فصل فراموشی فریبا» ساخته عباس رافعی و «کالسکه» به کارگردانی آرش معیریان هم در چند روز ابتدایی اکران خود به ترتیب 15، 13 و 12 میلیون تومان فروخته‌اند.

در «خانه پدری» بسته شد

هر چقدر فیلم‌های موسوم به سینمای بدنه و حرفه‌ای ایران اکران آرام و بی‌حاشیه‌ای را سپری می‌کنند، گروه سینمایی هنر و تجربه با خبر اکران فیلم «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری از هفته قبل وارد فضای متلاطم و پرحاشیه‌ای شد.

در حالی که چندی پیش اعلام شد که فیلم «خانه پدری» از هشتم دی ماه به‌طور محدود و با اعمال محدودیت سنی و ممنوعیت تماشا برای تماشاگران کمتر از 16 سال اکران خواهد شد، به‌طور ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی این فیلم در روز پنجشنبه هفته گذشته، چهارم دی در پردیس سینمایی کورش روی پرده رفت.

اما از همان آغاز نمایش این فیلم زمزمه‌های توقیف دوباره این اثر قوت گرفت؛ شایعه‌ای که با مراجعه به سایت سینما کورش و مشاهده نشانه‌های غیرفعال فروش اینترنتی رونق هم گرفت. ولی روز گذشته که به سایت این مجتمع سینمایی سر زدیم، دیگر از همان آیکون غیرفعال پیش‌فروش هم خبری نبود و اصلا نام و مشخصات فیلم «خانه پدری» از فهرست آثار اکران حذف شده بود. آخرین تماس خبرنگار جام‌جم با مجموعه سینمایی کورش حاکی از این است که فیلم «خانه پدری» از برنامه اکران خارج شده است.

علی رستگار ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها