همان‌طور که از قبل بسیاری از تحلیلگران، تشکیل ائتلاف ضد داعش به رهبری واشنگتن را مقدمه‌ای برای حضور گسترده‌تر آمریکا در منطقه می‌دانستند وزیر امورخارجه آمریکا بتازگی از کنگره درخواست کرده، مجوزهای لازم را برای بهره‌گیری از نیروی نظامی علیه داعش در هرجای دنیا صادر کند.
کد خبر: ۷۴۸۲۱۱

به گزارش دویچه وله فارسی، جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا از نمایندگان کنگره خواست که در صدور مجوز بهره‌گیری از نیروی نظامی آمریکا علیه داعش «انعطاف‌پذیر» باشند و میدان نبرد را فقط به عراق و سوریه محدود نکنند، تا نیروهای آمریکایی بتوانند در هر جایی از دنیا در جهت تحقق استراتژی نابودی تروریست‌های داعش گام بردارند.

به گزارش رویترز، جان کری در نشست با یکی از کمیته‌های سنا، از سناتورها و نمایندگان کنگره خواست که برای اعزام نیروهای نظامی که ممکن است در صورت نیاز در میدان‌های نبرد با تروریست‌های داعش مستقر شوند، محدودیتی قائل نشوند.

استدلال دولت اوباما در شرایط کنونی این است که حملات هوایی علیه مواضع داعش بر اساس مجوزی که از سوی کنگره در سال‌های نخست دهه ۲۰۰۰ صادر شده، قانونی است. این مجوز در آن زمان پس از حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر، برای مقابله با القاعده و گروه‌های مرتبط با آن صادر شده و قرار بود در جنگ عراق هم به سیاست‌های جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا کمک کند.

با این حال کری گفته است دولت اوباما دنبال به‌روزرسانی این مجوز به گونه‌ای است که بتواند عملیات گسترده علیه داعش را هم تحت پوشش خود درآورد.

او در توضیح مطالبات دولت آمریکا از کنگره گفت: به اعتقاد ما این اشتباه است این پیام را برای داعش بفرستیم که مکان‌های امنی برای آنها در نقاطی خارج از عراق و سوریه می‌تواند وجود داشته باشد و کنگره نباید به‌صورت پیشگیرانه دست رئیس‌جمهور را در چنین میدان نبرد پراهمیتی ببندد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها