شاید اطراف خانه شما هم گونه‌‌های جدیدی از موجودات زنده پیدا شود

کشف اتفاقی 5 موجود زنده ناشناخته

همیشه پیاده‌روی فقط برای سلامت انسان مفید نیست، بلکه بعضی اوقات با قدم زدن در اطراف محل زندگی خود می‌توان گونه‌های جدیدی از موجودات زنده را شناسایی کرد.
کد خبر: ۷۴۶۴۲۷

حتما تعجب می‌کنید اگر بدانید تاکنون 1.2 میلیون گونه موجود زنده شناسایی شده‌اند! و به احتمال زیاد باز هم گونه‌هایی هستند که هنوز یافت نشده‌اند. بررسی‌های اخیر تخمین زده است که 6.8 میلیون گونه جانوری، 567 هزار گونه قارچ و 90 هزار گونه گیاهی هنوز کشف نشده‌اند و در انتظار شناسایی هستند. هر سال 15 تا 20 هزار گونه‌ جدید را محققان کشف و نامگذاری می‌کنند.

بیشتر گونه‌های جدید در محیط‌های دور مانند جنگل‌های استوایی، غارها و اعماق اقیانوس‌ها پیدا می‌شوند، اما گونه‌هایی هم هستند که به طور اتفاقی در اطراف محل سکونت انسان‌ها یافت می‌شوند. در اینجا پنج گونه جانوری، گیاهی و قارچی جدید معرفی می‌شوند که بتازگی در نزدیکی محل زندگی کاشفان خود به طور اتفاقی کشف شده‌اند.

کشف شماره 1

به گزارش بی‌بی‌سی، سال 2007 میلادی یک روز دو دانشجو اهل آمریکا به نام‌های بیل پیترمن و جو میلانوویچ در مسیر رسیدن به دانشکده خود در ایالت جورجیا راه را اشتباهی رفتند. در همین حین پیترمن با نگاهی به زیر پای خود یک بچه سمندر دید. سمندر جانور دوزیست کوچکی است که در بزرگسالی خود به یک سمندر ماده تخم‌گذار تبدیل خواهد شد. اما در آن هنگام نه آن دو نفر و نه مربی آنها نتوانستند این جانور را شناسایی کنند. با بررسی‌های محققان مشخص شد این سمندر بدون شش، نه‌تنها گونه‌ای جدید است، بلکه جنس جدیدی هم هست. ساختار دی‌ان‌ای و استخوان این جانور هر دو غیر‌عادی بودند. این سمندر اولین موجود زنده چهار پای یافت شده در ایالات متحده در 50 سال اخیر بود و به نام سمندر patch-nosed نامیده شد.

کشف شماره 2

گونه دیگری که اتفاقی شناسایی شد، قارچی بود که در بسته قارچ‌های خوراکی خشک شده در فروشگاهی در لندن پیدا شد. کلمه ایتالیایی porcini توسط افراد مختلف به صورت‌های گوناگون استفاده می‌شود، اما اغلب ترجیح می‌دهند برای دسته‌ای از 20 گونه قارچ خوراکی این نام را به کار ببرند، ولی این قارچ‌های خوردنی خشک شده که از چین وارد و به‌عنوان قارچ porcini فروخته می‌شوند عموما با قارچ‌هایی که در اروپا یافت می‌شوند، متفاوت هستند. سال پیش، خانمی انگلیسی بسته 30 گرمی برچسب خورده به نام قارچ porcini خشک شده از کشورهای مختلف را از فروشگاهی در لندن خریداری کرد. همسر این خانم، برایان دنتینگر تصمیم گرفت روی این قارچ‌ها سرمایه‌گذاری کند و با تجزیه دی‌ان‌ای 15 تکه منتخب از آنها مشخص شد این قارچ‌ها متعلق به سه گونه ناشناختهBoletus هستند.

جالب است که مدت زیادی این نوع قارچ‌ها در چین خورده می‌شدند و کارشناسان تصور می‌کردند گونه‌هایی مشابه‌ هستند.دنتی‌گر با شناسایی این‌گونه قارچ‌ها آنها را به نام Boletus bainiugan،B. meiweiniuganjun وB.shiyong نامگذاری کرد. تا به حال حدود 100 هزار گونه قارچ شناسایی شده و طبق مطالعات اخیر احتمالا حدود شش میلیون نوع دیگر هنوز کشف نشده‌اند.

کشف شماره 3

سومین گونه مورد بحث ما سال 2008 شناسایی شد و دانشجویی در دانشگاه نیوجرسی آمریکا آن را پیدا کرد. به این ترتیب که جرمی فینبرگ روی قورباغه‌های پلنگی جنوبی مطالعه می‌کرد که صدایی متمایز از قورباغه‌های محلی از آنها شنید. این دانشجو فهمید قورباغه‌هایی که این صداها را از خود خارج می‌کنند، صدای آنها شبیه دو گونه شناخته شده است، اما جای پای آنها با قورباغه‌های شناخته شده فرق دارد. سرانجام با تحلیل صدای این موجودات چنین نتیجه گرفته شد که قورباغه پلنگی ساحل آتلانتیک گونه جدیدی است، این‌گونه را رانا کافلدی نامگذاری کردند. یکی از دلایلی که این نوع قورباغه تا به حال شناسایی نشده این است که صدای گونه مزبور فقط چند هفته در سال شنیده می‌شود. ضمن این‌که گزارشاتی رسیده که صداهای مزبور را در تالاب‌های سواحل شرقی ایالات متحده شنیده‌اند!

کشف شماره 4

اوایل امسال در ایالت تگزاس آمریکا گونه جدیدی از یک گیاه کشف شد. گیاه جدیدی به نام Solanum cordicitum که در زبان لاتین به معنی از دل است. درواقع این‌گونه سومین نوع شناخته شده است که اولین آن سال 1974 در تگزاس پیدا شد و بعد سال 1990 گونه دوم در همان ایالت یافت شد. هر دو آنها به‌طور اشتباه به‌عنوان اعضایی از جنس Solanum که گروه بزرگی از گیاهان گلدار شامل گوجه‌‌فرنگی‌ها و سیب‌زمینی‌ها هستند، شناخته می‌شدند تا این‌که لین بوهس از دانشگاه یوتا ایالات متحده به دلیل اندازه، رنگ و ترکیب متفاوت گل‌ها به آنها مشکوک شد. سال 2010 وی در دی‌ان‌ای این گیاهان تفاوت‌هایی را کشف کرد، اما نتوانست گونه دیگری از آنها بیرون بکشد تا این‌که سال پیش جفری کیلینگ از دانشگاهی در تگزاس نوع سوم را که به‌عنوان گونه جدیدی شناخته شد، شناسایی کرد.

کشف شماره 5

ماجرای شناسایی گونه پنجم هم به این صورت است که تا همین چند سال پیش تصور می‌شد کرم‌های زامبی فقط از اعماق اقیانوس خارج می‌شوند تا این‌که دانشمندان کرم جدیدی را در عمق 120 متری آب‌های ساحل سوئد کشف کردند. Osedax جنسی از کرم‌های مربوط به خانواده کرم‌های خاکی و زالوهاست. این کرم‌ها از استخوان‌های ماهی‌ها و وال‌ها تغذیه کرده و در همان استخوان‌ها هم زندگی می‌کنند. نوع ماده آنها تا دو سانتی‌متر رشد می‌کند. انتهای پر مانند رنگارنگ آنها مانند آبشش عمل کرده و ساختار ریشه مانند آن نیز استخوان‌ها را در خود دفن و حل می‌کند تا از چربی و پروتئین آنها مواد مغذی را بگیرد، اما کرم‌های نر با جثه‌ کوچکترشان وابسته به ماده‌ها هستند و در کل فقط بانک اسپرم هستند!

این موجودات دوازده سال قبل در استخوان‌های در حال فساد وال خاکستری در خلیج مونتری کالیفرنیا پیدا شدند، اما دو سال بعد از آن کشف، زیست‌شناسان دریایی، کرم‌های زامبی را شناسایی کردند که در بقایای وال مرده مینک زندگی می‌کردند. این کرم‌ها در آب‌های کم‌عمق دریای شمال فرو رفته بودند. کرم‌های جدید باوجود فاصله دور این دو محل و تفاوت عمق آب‌ها خیلی شبیه کرم‌های کشف شده در خلیج مونتری بودند. امسال رسما اعلام شد که این کرم‌ها به نام Osedaxmucofloris (به لاتین یعنی کرم پوزه گل استخوان‌خوار) نامیده می‌شوند.

آزاده ارشدی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها