هر روز ده‌ها خبر در حوزه علم و فناوری در خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و نشریات گوناگون منتشر می‌شود. این مقالات مملو از اعداد، ارقام و آمارهای جالب توجه است که گاه در انبوه اطلاعات دریافتی روزانه به فراموشی سپرده می‌شوند. قصد داریم به مفهوم برخی از مهم‌ترین اعداد درعلم‌، نگاهی دوباره بیندازیم.
کد خبر: ۷۴۵۱۱۱

20 میلیون کیلومتر مربع: محدوده‌ ثبت‌شده از دریای یخ‌زده قطب جنوب در ابتدای پاییز امسال نشان می‌دهد که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع یخ‌ در اطراف قاره قطب جنوب تشکیل شده است. دانشمندان از این یافته‌ها برای بهبود مدل‌های آب‌وهوایی بهره می‌برند.


1میلیارد دلار: بودجه‌ای که بتازگی شرکت آی‌بی‌ام برای توسعه هوش مصنوعی در سامانه رایانه‌ای واتسون سرمایه‌گذاری کرده یک میلیارد دلار است، تا به جای حل مسائل بغرنج به حل معمای بیماری سرطان بپردازد. کارشناسان این غول فناوری امیدوارند بتوانند راه‌های تازه‌ای برای درمان سرطان بیابند.


50 درصد: بازده الکتریکی لامپ‌های ال‌ای‌دی در استفاده از جریان برق بیش از 50 درصد است. این ویژگی در تامین برق مناطق دورافتاده‌ای که دسترسی به شبکه برق ندارند حائز اهمیت است. جالب است بدانید نوبل فیزیک امسال به سه محقق ژاپنی تعلق گرفت که نتیجه تلاش‌های آنها، تولید منابع نور سفید ارزان و مقرون به صرفه از لامپ ال‌ای‌دی است.


41 هزار متر: آلنیوستس، مدیر ارشد پنجاه و هفت ساله شرکت گوگل، موفق شد با پرش از ارتفاع بیش از 41 هزار متری و با سرعتی بیش از سرعت صوت، دیوار صوتی را بشکند و رکورد تازه سقوط آزاد انسان را ثبت کند. این عدد 100/2 متر بیشتر از رکورد ثبت‌شده قبلی فلیکس بامگارتنر، ورزشکار اتریشی است.


40 میلیارد: تعداد سیارات زیست‌پذیر زمین‌گونه که دانشمندان گمان می‌کنند در کهکشان راه‌شیری ما وجود دارد 40 میلیارد است.
پس دیگر جای نگرانی نیست! اگر روزگاری زمین دیگر جای زندگی نبود، می‌توانیم شال و کلاه کنیم و به ستاره‌ای دیگر و یکی از این 40 میلیارد سیاره برویم.
جالب این‌که در محدوده در دسترس ما 12 منظومه مشابه وجود دارد؛ گرچه هنوز وسیله مناسبی برای این سفر کیهانی نداریم.

240 کیلومتر بر ساعت: رکورد تازه سرعت خودروهای بی‌راننده 240 کیلومتر است. شرکت خودروسازی آئودی اعلام کرده مدل خودکار RS7 این کمپانی، می‌تواند محدودیت‌های انسانی را پشت سر بگذارد و با سرعتی باورنکردنی مسافران خود را به مقصد برساند.
هرچند هنوز قوانین در اغلب کشورها اجازه حضور خودروهای بی‌راننده را در خیابان نمی‌دهد.

10درصد: یک دهم مردم از سوزن آمپول می‌ترسند! به همین خاطر محققان، نوع تازه‌ای از سوزن‌های بدون درد را برای تزریقات اختراع کرده‌اند.
به این ترتیب همه می‌توانند بدون ترس و درد، داروی مورد نیازشان را دریافت کنند. شاید در آینده هیچ کودکی از شنیدن اسم «آمپول» نترسد!

200 هزار: تعداد متقاضیانی که برای پروژه «مارس وان» یا همان سفر بدون بازگشت به مریخ در سال 2025 ثبت‌نام کرده‌اند 200 هزار نفر است.
بتازگی محققی از دانشگاه ام‌آی‌تی ادعا کرده، این افراد در سیاره سرخ از گرسنگی جان خواهند باخت! او پیش‌بینی کرده استفاده از فناوری‌های موجود، بدون بهینه‌سازی چشمگیر نتیجه‌ای جز شکست پروژه و مرگ افراد به همراه نخواهد داشت.

1 اتم: اندازه قطر کوچک‌ترین ژنراتور برق که بشر قادر به ساخت آن شده یک اتم است. محققان موسسه فناوری جورجیا با همکاری مهندسان دانشگاه کلمبیا موفق به ساخت این ژنراتور پیشرفته شده‌اند.
راز این دستاورد علمی در خاصیت پیزوالکتریک یا الکتریسیته تولیدشده از فشار نهفته است که معمولا از خم یا فشرده‌کردن یک ماده حاصل می‌شود.

منابع: پاپیولار ساینس، نیوساینتیست، ساینتفیک امریکن

حسین ملک محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها