نخستین پرواز هواپیماهای U-2 به سال 1955 یعنی دوران اوج گیری جنگ سرد میان غرب و شرق باز می گردد. خلبان ها برای ساعت های متوالی هدایت هواپیما در ارتفاع فراتر از 70 هزار پایی را در دست داشتند و در این مدت تصاویر مختلفی از تحرکات نظامی منطقه تهیه می کردند.
اکنون و همزمان با توسعه چشمگیر فناوری طراحی و ساخت هواپیماهای هدایت پذیر از راه دور یا همان پهپادها شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا بر آن شده تا ساختار پیچیده این هواپیماهای غول پیکر را به نسخه ای فوق مدرن از پهپادها تبدیل کرده و از آن به عنوان روباتی پرنده جهت انجام عملیات های جاسوسی استفاده کند.
کارشناسان علوم هوانوردی نظامی معتقدند اگر قرار باشد ضعف شاخصی برای هواپیماهای U-2 معرفی شود آن چیزی نیست جز «لزوم حضور خلبان» و اکنون قرار است این نقطه تاریک با تبدیل U-2 به پهپادی بزرگ برطرف شود.
بر اساس طرح اولیه لاکهید مارتین در قسمت میانی پهپاد مورد نظر بخشی موسوم به «wingbox» ساخته می شود که به واسطه وجود آن امتداد بال های هواپیما بیشتر از نسخه U-2 خواهد شد. این قسمت که در برگیرنده مجموعه ای متنوع از فناوری های پیشرفته است سیستم های کنترلی پهپاد را به یک سیستم کنترل از راه دور جدید متصل می کند.
در این بخش نصب حسگر ویدئویی پیشرفته نیز لحاظ شده است. این حسگر که درحقیقت نسخه فوق مدرنی از دوربینهای ویدئویی مجهز به نرم افزار ویژه است قابلیت برچسب گذاری بر تصاویر، تشخیص دقیق پلاک ها و حتی تشخیص صورت ها را نیز دارد.
شرکت «لاکهید مارتین» هزینه تبدیل سه فروند U-2 به پهپاد را درحدود 700 میلیون دلار اعلام کرده است. (مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد