تلویزیون بر رفتارهای مخاطبان دیروز تاثیر گذاشت

فیلمهای خاطره انگیز روزهای اول انقلاب

یکی از شخصیت‌های معروف زن تلویزیون جهان، خانم مارپل ا ست که نزد مخاطب ایرانی نامی آشناست

زنانی که از خط پایان تلویزیون گذشتند

با وجود سیستم مردسالار صنعت تلویزیون و حضور نه‌چندان پررنگ هنرمندان زن در برنامه‌های نمایشی و مجموعه‌های تلویزیونی، تعدادی از بازیگران زن قاب کوچک توانسته‌اند برای خود موقعیت خوب و ویژه‌ای کسب کنند.
کد خبر: ۷۴۳۸۰۴

طی دهه‌های قبل، مجموعه‌هایی با محوریت زنان تولید و روی آنتن رفته که موفقیت‌هایی برابر با مجموعه‌های مردمحور پیدا کرده‌اند. بازیگران زن این مجموعه‌ها هم به همین ترتیب، شهرت و محبوبیتی بالا به دست آورده‌اند. سایت معتبر اینترنتی IMDB در یکی از گزارش‌های خود به معرفی صد کاراکتر خاطره‌انگیز زن در دو دنیای سینما و تلویزیون پرداخته است.

نکته‌ای که در این گزارش بیش از هر چیز توجه را به خود جلب می‌کند، تعداد پایین کاراکترهای خاطره‌انگیز تلویزیونی است. نگاهی سریع به این گزارش نشان می‌دهد در بین این صد شخصیت به یاد ماندنی، فقط چند نفر جزو کاراکترهای تلویزیونی هستند و بقیه شخصیت‌هایی هستند که در فیلم‌های مطرح سینمایی عرض‌اندام کرده‌اند.

در این فهرست بلندبالا، چهارمین چهره خاطره‌انگیز زن دنیای هنر، به ساکی استاک هاوسی در مجموعه دلهره‌آور و پررمز و راز «خون واقعی» اختصاص دارد. این مجموعه سال 2008 روی آنتن رفت. مقام پانزدهم و شانزدهم جدول به کاراکترهایی اختصاص دارد که با دنیای جادوگری سر و کار داشتند. کاراکترهای سامانتا استیونز و جنی در دو مجموعه دهه 60 میلادی «افسونگر» و «رویای جنی» (در ایران: دختر شاه پریان) با بازی الیزابت مونتگمری و باربارا ایدن شهرت زیادی به دست آوردند. سه کاراکتر اصلی مجموعه «فرشتگان چارلی» (محصول سال 1976) در ردیف‌های بیست و سوم تا بیست و پنجم جدول قرار گرفته‌اند.

نقش شخصیت‌های جیل، سابرینا و کلی را فرح فاوست (همسر لی‌میچرز مرد شش میلیون دلاری)، کیت جکسون و ژاکلین اسمیت بازی کردند. مجموعه اکشن و ابرقهرمانانه «آونجرز» در سال 1967 هم کاراکتر اما بیل را به بینندگان معرفی کرد. دایانا ریک این نقش را به عهده داشت؛ نقشی که در ردیف چهلم جدول جای گرفته است.دو کاراکتر مارگو و لیزا سیمپسون در مجموعه «سیمپسون‌ها» ردیف‌های چهل و هشتم و چهل و نهم را اشغال کرده‌اند. در این محصول سال 1989، جولی کانور و یاردلی اسمیت نقش این دو شخصیت را بازی کردند. سیمپسون‌ها به صورت یک مجموعه انیمیشنی هم تهیه شد و در ایران با نام «عصر حجر» روی آنتن رفت.

صنعت سینما در دهه 80 میلادی یک نسخه سینمایی هم از این مجموعه تولید کرد. ردیف شصتم جدول را مجموعه‌ای تلویزیونی به خود اختصاص داده که هم‌اکنون لقب یکی از شاهکارهای کلاسیک تلویزیون را گرفته است. «من لوسی را دوست دارم» یک کمدی خانوادگی بود که سال 1951 پخش آن آغاز و فصل‌های زیادی از آن تولید شد.

لوسیل بال، بازیگر کلاسیک تلویزیونی در این مجموعه در نقش لوسی ریکاردو ظاهر شد. او در راس یک خانواده کم جمعیتی قرار دارد و باید مشکلات چند کودک و نوجوان خانواده را حل کند. سارا میشل گلر با بازی در نقش بافی سامرز در درام ترسناک و نوجوانانه «بافی قاتل خون‌آشام‌ها» در ردیف هفتاد و هفتم جای گرفته است. پخش این مجموعه از سال 1997 آغاز شد و پخش آن تا چند سال ادامه داشت.

«خانواده آدامز» سال 1964 چند کاراکتر زن داشت. از بین آنها مورتیسیا آدامز، مادر خانواده با بازی کارولین جونز ردیف هشتادم را گرفت. در نسخه سینمایی خانواده آدامز در دهه 80 میلادی، آنجلیکا هیوستن این نقش را دوباره‌سازی کرد، ولی نتوانست وارد فهرست صد کاراکتر به یادماندنی زن سینما و تلویزیون شود. کاراکتر جسیکا فلچر در مجموعه «قتل، او نوشت» محصول سال 1984 در ردیف هشتاد و یکم قرار گرفت. آنجلا لازنبری این نقش را بازی کرد.

ردیف هشتاد و دوم به خانم مارپل اختصاص دارد. تماشاگران دو دهه اخیر تلویزیون ایران او را بخوبی می‌شناسند. وی این مقام را برای مجموعه «قتل در گالوپ» گرفت و مارگارت روتفورد بازیگر آن است. گیلیان آندرسن هم با بازی در نقش دانا اسکالی در «پرونده‌های ایکس» (محصول 1993)، آن را به مقام نودم جدول رساند. در این درام علمی ـ تخیلی پررمز و راز، وی در نقش پلیسی ظاهر شد که درگیر یکسری پرونده‌های محرمانه در ارتباط با حضور موجودات بیگانه فضایی در زمین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها