رسانه آمریکایی اعتراف کرد

سردار سلیمانی یعنی اعتماد و پیروزی

روایت هاشمی رفسنجانی از یک توافق سری

سرانجام در ۳ آذر مذاکرات وین به تمدید مذاکرات و توافقی جدید انجامید. از زمان انعقاد توافق ژنو همواره برخی از منتقدان نسبت به محرمانه بودن برخی از مفاد این مذاکرات اعتراض داشته اند.
کد خبر: ۷۴۲۴۶۵
روایت هاشمی رفسنجانی از یک توافق سری

به گزارش مهر،این اولین بار نیست که توافقی بدون رای مجلس به اجرا گذاشته می شود. با نگاهی به خاطرات دو تن از سیاستمداران داخلی و خارجی می توان دریافت که حداقل در دو مورد مجلس شورای اسلامی از تصمیم گیری نسبت به توافق نامه های خارجی کنار گذاشته شده است.

اولین مورد، مساله ای است که هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود اشاره ای کوتاه به آن دارد. وی در خاطرات روز ۷ آذر ۱۳۶۷ در انتهای یادداشت های روزانه خود این گونه می نویسد: «شب جلسه مجمع تشخیص مصلحت داشتیم. قرار شده قرارداد معامله تسلیحاتی با روسیه به جای تصویب در مجلس، در مجمع تصویب شود؛ چون لازم است سرّی باشد. دیر وقت به خانه رفتم.»

اما دومین مساله مربوط به پروتکل الحاقی و اجرای آن در سالهای آخر دولت محمد خاتمی و نیز سال اول دولت احمدی نژاد است. در این زمینه حسین موسویان عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مصاحبه ای با ایسنا با اشاره به اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران تاکید می کند ‌که ایران پروتکل الحاقی را در دولت آقای خاتمی به طور رسمی و در دولت آقای احمدی‌نژاد غیررسمی اجرا می کرد.

او می گوید: بر اساس گزارش مدیرکل آژانس دسترسی در قالب پروتکل الحاقی در دولت قبل به دفعات داده شده است. این در حالی بود که دولت اعلام می‌کرد طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی پروتکل را اجرا نمی‌کند. هم‌چنین در دولت آقای خاتمی دسترسی فراتر از پروتکل الحاقی داده شد و در دولت آقای احمدی‌نژاد هم این‌ دسترسی‌ها داده شد. مثلا بازدیدی که آقای هرمان ناکارتس، معاون آمانو در اوت ۲۰۱۱ از بخش تحقیق و توسعه سانتریفیوژها و آب سنگین اراک داشت. آقای فریدون عباسی رییس وقت سازمان انرژی اتمی آن زمان اعلام کرد که ما حاضریم پنج سال دسترسی کامل دهیم و یک هفته برای ارایه نمونه دست بازرسان را در آن مقطع باز گذاشت و آنها از تمام تکنولوژی ایران بازدید کردند.

واکنش سنای آمریکا به تمدید مذاکرات

رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا با انتشار بیانیه ای از توافقی که شب گذشته میان کشورهای 1+5 و ایران برای تمدید مذاکرات انجام شد استقبال کرد.

به گزارش ان بی سی نیوز، "دایان فاین استاین" در خصوص تمدید مذاکرات هسته‌ ای ایران اعلام کرد: پیشرفت کافی صورت گرفته در مذاکرات بین گروه 1+5 و ایران تمدید مذاکرات را توجیه می‌کند. من از این تصمیم برای تمدید مذاکرات حمایت می‌کنم چرا که این مذاکرات تنها راهی است که می‌ توان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمنیان حاصل کرد.

رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا در ادامه گفت: تحریم‌ های سنگین ما به قوت خود باقی خواهد بود و اقتصاد ایران تضعیف خواهد شد. از نوامبر گذشته ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق موقت پایبند بوده و برنامه هسته‌ ای این کشور نه تنها متوقف شده بلکه مورد بازنگری قرار گرفته است. امروز ایران نسبت به قبل از آغاز مذاکرات از دستیابی به سلاح اتمی بیشتر دور شده است.

این وضعیت در حالی است که شب گذشته و پس از اعلام توافق برای تمدید مذاکرات برخی از سناتورهای سر‌شناس جمهوریخواه گفتند که کنگره آمریکا باید جنبه‌های توافق نهایی هسته‌ ای با ایران را بررسی کند و تمدید مذاکرات باید با افزایش تحریم‌ ها همراه باشد.

تهدید داعش برای تصرف مکه و مدینه

گروه تروریستی داعش تهدید کرد که پرچمش را در مکه مکرمه و مدینه منوره برافرازد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری المعلومه: گروه تروریستی داعش در پنجمین شماره نشریه وابسته به این گروه به اسم "دابق" تهدید کرده است که پرچمش را در مکه مکرمه و مدینه منوره برافرازد.

این گروه تروریستی وعده داد که از شرق دور تا دورترین نقطه غرب انتشار یابد.

گروه تروریستی داعش همچنین از عملیات تروریستی گروه بیت‌المقدس در صحرای سینا و کشته شدن نیروهای مسلح و پلیس مصر تمجید کرد و خواستار استفاده از سلاح در تظاهرات و تجمعات شد.

تغییر ناگهانی مواضع آمریکا در دقیقه 90

تیم مذاکره کننده آمریکا صبح روز دوشنبه مطالباتی را مطرح کرده که حتی با مواضع آن در مسقط هم کاملا در تناقض بوده است.برخی منابع گفتند آمریکا صبح روز دوشنبه مذاکرات را به شکست کشانده و مذاکرات را ترک کرده است.

یک منبع به «ایران هسته ای» گفت: «آمریکایی ها در دقیقه ۹۰ میز بازی را کاملا به هم زدند. مذاکرات شکست خورده بود. آمریکایی ها همه چیز می خواستند بدون اینکه حتی حاضر باشند یک وعده روشن بدهند. امتیاز که مطلقا در کار نبود».

دیپلمات ها می گویند امریکا تنها پس از آن به میز مذاکره بازگشت که پیشنهادهایی جدید مطرح شد.

فیلیپ هاموند و لوران فابیوس این موضوع را که اکنون پیشنهادهای جدیدی روی میز وجود دارد که ارزش بررسی دارد تایید کرده اند.

اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم گفته است متاسف است که با وجود پیشنهادهای جدید، امکان پیش روی بیشتر در وین فراهم نشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها