نائب رئیس انجمن داروسازان بالینی گفت: فروش داروهای نسخه‌ای بدون نسخه به فاجعه می‌انجامد و دهن کجی به بیمار، قانون و جامعه است.
کد خبر: ۷۴۱۴۹۵
فروش داروهای بی نسخه، دهن کجی به قانون

مجتبی مجتهدزاده، در مورد داروخانه‌های سلامت محور، داروپزشک خانواده، فروش داروهای نسخه‌ای بدون نسخه و ثبت اطلاعات دارویی بیماران در شبکه توضیحاتی داد.

وی در مورد داروخانه‌های سلامت محور گفت: قصد داریم تا در این داروخانه‌ها بیماران و مراجعه‌کنندگان با آرامش نیاز‌های دارویی و ... خود را بر طرف کنند و از مشورت و نظر مستقیم پزشک داروساز بهره مند شوند.

نائب رئیس انجمن داروسازان بالینی افزود: بیمارانی وجود دارند که از بیماری‌های مزمن مانند مانند دیابت، فشار خون، MS رنج می‌برند یا عضوی از بدن آنها پیوندی است، می‌خواهیم که این افراد هنگام مراجعه به داروخانه آرامش داشته باشند.

وی در ادامه تشریح داروخانه سلامت به موضوع «دارو پزشک خانواده» اشاره کرد و گفت: بعضاً بیمارانی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند که به چندین بیماری مبتلا هستند. مصرف همزمان برخی داروها سبب شعله ور شدن بیماری دیگر شود.

مجتهدزاده ادامه داد: به همین دلیل اگر پزشک داروساز به عنوان «دارو پزشک خانواده» مطرح شود، می‌تواند با در دست داشتن پرونده دارویی این بیمار در انتخاب دارو به وی کمک کند.

وی همچنین درباره ثبت سوابق دارویی بیماران را در یک شبکه ملی گفت: اگر چه هر داروخانه دارای نرم‌افزاری است تا پرونده دارویی بیمار را تشکیل دهد اما ثبت آنها در شبکه ملی و امکان دسترسی دیگر داروخانه‌ها به آن تبعاتی در پی دارد.

نائب رئیس انجمن داروسازان بالینی در مورد علت عدم انجام چنین کاری افزود: میان داروخانه‌های ما رقابت حاکم است و ممکن است از لحاظ مالی داروخانه‌ها متضرر شوند.

وی با بیان اینکه فروش داروهای نسخه‌ای بدون نسخه پزشک به فاجعه می‌انجامد ادامه داد: فروش بدون نسخه داروهایی نسخه‌ای به دور از عدالت است و به نوعی دهن کجی به بیمار و قانون و جامعه است.

به گفته مجتهدزاده، فروش داروهای بدون نسخه‌ هم نیاز به گذراندن دوره‌های مخصوص دارد و هیچ داروخانه‌ای نباید این کار را انجام دهد.

وی تاکید کرد: فروش این داروها بدون نسخه می‌تواند سبب افزایش مرگ و میر و تغییر حالت بیمار شود. ( فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها