روزنامه گاردین چاپ انگلیس با اشاره به اینکه سرمایه گذاران به بازگشت به ایران امید دارند نوشت:شرایط به گونه ای محتاطانه خوش بینانه است و شرکت های چند ملیتی در انتظار توافقنامه هسته ای هستند که به تحریم ها علیه ایران پایان دهد.
کد خبر: ۷۳۸۴۱۵
گاردین: شرکت های بین المللی در انتظار بازگشت به ایران هستند


گاردین افزوده است: با وجود بدبینی و سوء ظن موجود در ایران نسبت به آمریکا، حتی محافظه کارترین جناح ها در ایران به امید راهی برای برون رفت از بن بست هسته ای موجود هستند. راهپیمایی و شعارهای چند ساعته مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در روز 13 آبان، با صدور بیانیه ای در حمایت از دیپلماسی هسته ای «حسن روحانی» و تیم مذاکره وی پایان یافت.

بر اساس این گزارش، محمد مرندی استاد دانشگاه تهران و از حامیان تشکیلات حاکم بر ایران به گاردین گفت، ایرانی ها خواستار موفقیت مذاکرات هستند و با توجه به مشکلات و دردسرهای زیادی که آمریکا با آن مواجه است، آمریکایی ها نیز تحمل شکست این مذاکرات را ندارند.

مرندی افزود: آمریکایی ها و اروپایی ها با مشکلات اقتصادی بزرگی در داخل کشورهای شان مواجه هستند، سطح تنش ها با روسیه بسیار بالاست، روسیه و چین به ایران روی آوردند، تنش با چین بر سر دریای جنوب چین به تدریج در حال افزایش است و ائتلاف آمریکا- سعودی به فاجعه ای به نام گروه داعش منتهی شد که تهدید امنیتی بزرگی برای کشورهای غربی محسوب می شود. فکر نمی کنم آمریکایی ها در موقعیتی باشند که بخواهند تنش ها تشدید شود.

حسین موسویان مذاکره کننده ارشد پیشین هسته ای ایران نیز در گفت وگو با گاردین خاطر نشان کرد، دستیابی به توافق هسته ای در وین موجب تقویت دولت روحانی خواهد شد.

گاردین به نقل از موسویان افزود: توافق هسته ای تاثیری بزرگ بر اوضاع اقتصادی خواهد گذاشت، وجهه آمریکا و غرب را در ایران بهبود خواهد بخشید، باب همکاری بیشتر با قدرت های بزرگ را در زمینه بحران های منطقه ای خواهد گشود و دستاورد بزرگی برای دولت ایران خواهد بود.

گاردین با اشاره به نشست ماه پیش سرمایه گذاران ایرانی و خارجی در همایش ایران و اتحادیه اروپا در لندن برای بررسی فرصت های تجاری ناشی از مذاکرات هسته ای برای ایران و امکان بازگشت شرکت های بین المللی به ایران، به نقل از 'اسفندیار باتمانقلیچ' برگزار کننده این همایش نوشت، سرمایه گذاران به بازگشت به ایران امید دارند.

باتمانقلیچ به گاردین گفت: فکر می کنم شرایط به گونه ای محتاطانه خوش بینانه است. همه این مذاکرات را پیگیری می کنند و امیدوارند مذاکرات پنج به علاوه یک و ایران درباره دستیابی به توافق، جدی باشد. به هرحال، همانگونه که نشانه های مثبت بسیاری وجود دارد، نشانه های نگران کننده ای مانند پیامد انتخابات آمریکا و مخالفت معنادار گروه های دارای منافع خاص با این توافق نیز مشاهده می شود.

باتمانقلیچ افزود، اگر این مذاکرات به توافقی جامع شامل لغو تحریم ها منتهی شود، شاهد توافقی بزرگ از فرصت های تجاری در ایران خواهیم بود. قاعدتا وقتی افراد درباره فرصت های ناشی از این توافق برای ایران صحبت می کنند، اولین مقوله مورد نظر آنها قراردادهای بزرگ نفت و انرژی است اما، از نظر من، فرصت های واقعی و بلند مدت آن برای ایران، توسعه یک اقتصاد پیشرفته و فرصت های بازار مصرف ایران است.

وی خاطر نشان کرد، ایران کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت جوان، تحصیلکرده و دارای قدرت بالای خرید کالا است. آنها تشنه بهترین تولیدات و برندهای بین المللی، اعم از لوازم آرایش، خودرو و وسایل بهداشتی- درمانی هستند.

گاردین به نقل از مدیر یک شرکت انرژی در دبی نوشت، شرکت های خارجی در حاشیه نشسته اند و منتظرند تا ببینند مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک به توافقی ختم خواهد شد یا خیر. شرکت های بین المللی همچنان در حاشیه و منتظر دریافت نشانه ای شفاف و بدون ابهام از جانب دولت های متبوع شان دال بر مطلوبیت شرایط و مجاز بودن آنها به ورود به بازار ایران هستند. بدون این چراغ سبز، کفه مخاطرات بسیار سنگین تر از امتیازات است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها