مذاکرات سه‌جانبه میان ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کری‌ همتای آمریکایی وی و اشتون مسئول گروه 1+5 در حالی در عمان برگزار شد که به رغم اعلام رضایت طرفین از نتایج مذاکرات، همچنان ابهامات بسیاری مبنی بر به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها وجود دارد.
کد خبر: ۷۳۷۹۵۰
نگاهی به یک تماس تلفنی

مهمترین مسئله آن است که گروه 1+5 به ویژه آمریکایی‌ها به رغم گام‌های مثبت ایران همچنان از انجام تعهدات خود مبنی بر پایان دادن به خصومت‌ورزی با حقوق هسته‌ای ایران خودداری کرده و اصلی‌ترین تعهد خود را یعنی لغو تحریم انجام نمی‌دهند. رفتارهای غرب نشان می‌دهد که آنها برآنند ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند و افزایش نیافتن تحریم‌ها را امتیاز برای ایران در نظر گیرند حال آنکه حداکثر مطالبات هسته‌ای را از ایران دارند.

در کنار آنچه در عمان گذشت یک نکته قابل توجه مطرح است و آن اعلام خبر تماس تلفنی کری وزیر خارجه آمریکا با سران رژیم صهیونیستی است. روزنامه هاآرتص اعلام کرده کری با نتانیاهو درباره مذاکرات عمان گفتگو کرده است. هر چند که دولتمردان آمریکا بر این ادعا هستند که این اقدام در چارچوب جلوگیری از تحرکات یک جانبه رژیم صهیونیستی علیه توافقات است، اما یک اصل مهم مطرح است و آن اینکه رژیم صهیونیستی جایگاهی در مذاکرات ندارد و اصلاً رژیم کودک‌کشی که جهان علیه آن است و در مجامع جهانی محکوم می‌گردد چگونه می‌تواند طرفی در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 باشد؟ آمریکا چگونه مذاکرات را به رژیمی گره می‌زند که هرگز اعتقادی به مذاکرات هسته‌ای نداشته و همه انرژی خود را صرف عدم تشکیل میز مذاکرات کرده و می‌کند؟

مسلماً رژیم صهیونیستی که تهدید اول مذاکرات و حتی امنیت منطقه و جهان است نمی‌تواند جایگاهی در مذاکرات داشته باشد و اقدام کری هیچ توجیهی نخواهد داشت مگر آنکه یک اصل مطرح باشد و آن اینکه آمریکا همچنان در توهم باج‌گیری از ایران و مقابله با حقوق ملت ایران باشد. آمریکایی‌ها اگر واقعاً به دنبال مذاکره و توافق هستند باید در کنار مهار کنگره به مقابله با کارشکنی‌های صهیونیستها نیز بپردازند نه آن که هزینه ناتوانی خود در برابر آنها را از ایران طلب کنند.

هماهنگی کری با صهیونیستها صرفاً بیانگر یک اصل است و آن اینکه آمریکا هنوز هم مورد اعتماد نیست و تا اعتماد‌سازی برای ملت ایران فاصله زیادی دارد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها