ایستگاه‌های شارژ خورشیدی، شارژ مورد نیاز ابزارهای همراه را در سطح شهرها تامین می‌کند

باجه‌های سبز شارژ به جای باجه‌های زرد تلفن

این روزها بیش از پیش به همراهان دیجیتال بخصوص گوشی‌های هوشمند وابسته شده‌ایم. تا جایی که خیلی وقت‌ها تمام شدن شارژ ابزارهای دیجیتال همراه، به یک معضل جدی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۷۳۶۴۴۶

در حقیقت وابستگی بیش از حد به این ابزارها تا جایی پیش رفته است که وقتی با مشکل به پایان رسیدن شارژ گوشی تلفن همراهمان مواجه می‌شویم، تصور می‌کنیم دیگر نمی‌توانیم کارهای روزمره را پیش ببریم و باید هر طور شده به منبعی برای شارژ گوشی تلفن همراه، تبلت، دوربین یا لپ تاپ دسترسی پیدا کنیم. در بسیاری از مکان‌های عمومی‌مانند فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری و حتی بسیاری از مراکز خدماتی ایستگاه‌هایی برای شارژ گوشی‌های تلفن همراه در نظر گرفته شده است. اما به نظر می‌رسد برای کاربرانی که ممکن است در هر نقطه‌ از شهر با مشکل تمام شدن شارژ گوشی تلفن همراه خود مواجه شوند باید چاره‌ای اندیشیده شود .

از شارژرهای خورشیدی تا شارژرهای آبی

حالا دیگر از گوشی‌های تلفن همراه فقط برای برقراری تماس تلفنی یا پاسخگویی به تماس‌های دریافتی استفاده نمی‌شود. امروزه گوشی‌های هوشمند به ابزاری برای انجام طیف وسیعی از کارهای روزمره تبدیل شده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد بسیاری از امکانات شهری نیز باید با هدف پاسخگویی به نیازهای کاربران دنیای دیجیتال تغییر کاربری دهد و بجز استفاده‌های معمول در زمینه‌های دیگری در ارتباط با نیازهای کاربران دنیای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد. یکی از کاربردهایی که امروزه برای کاربران به یک ضرورت تبدیل شده توسعه ایستگاه‌های شارژ وسایل الکترونیک در سطح شهر است. این موضوعی است که مورد توجه بسیاری از کارآفرینان و افراد خلاق در سراسر دنیا قرار گرفته و در نهایت به خلق ایده‌های جدیدی برای افزایش رفاه شهروندان و کاربران دنیای دیجیتال منتهی شده است .

به گزارش سرویس ابتکارات msn، ایده ایستگاه‌های شارژ خورشیدی از جمله طرح‌های خلاقانه‌ای است که از سال گذشته در نیویورک اجرایی شده است. به این صورت که کاربران دنیای دیجیتال می‌توانند به کمک امکانات ساده‌ای که در ایستگاه در نظر گرفته شده در شرایط اضطراری که با مشکل به پایان رسیدن شارژ گوشی تلفن همراهشان مواجه شده‌اند از انرژی خورشیدی ذخیره شده در ایستگاه بهره‌مند شوند. با توجه به استقبال شهروندان از این ایستگاه‌ها، مقامات شهری تصمیم گرفته اند تعداد این ایستگاه‌ها را بعد از گذشت یک سال به دو برابر افزایش دهند.

به گزارش Gizmag مدتی پیش گروهی از محققان موسسه فناوری ماساچوست موفق به ساخت نیمکت‌های هوشمندی شدند که می‌توان از آنها برای شارژ ابزارهای همراه استفاده کرد. این نیمکت‌ها که قرار است در پارک‌های شهر بوستون آمریکا مورد استفاده قرار گیرد، به صفحات خورشیدی مجهز است که انرژی حاصل از تابش نور خورشید را در خود ذخیره می‌کند. سرعت شارژ ابزارهای همراه به کمک این نیمکت‌های هوشمند با شارژ آنها از طریق برق شهری برابر است. به این ترتیب شهروندان می‌توانند در حالی که روی این نیمکت‌ها می‌نشینند تا استراحت کنند یا از هوای آزاد پارک لذت ببرند، گوشی تلفن همراه خود را هم شارژ کنند.

براساس همین گزارش کره‌ای‌ها نیز بتازگی در اقدامی ‌جالب و خلاقانه ایستگاه‌های شارژی را در مسیر امتداد رودخانه‌های شهر سئول راه‌اندازی کرده‌اند که عملکرد این ایستگاه‌ها بر حرکت آب در مسیر رودخانه مبتنی است. به عبارتی می‌توان آنها را ایستگاه‌های شارژ آبی نامید. این شارژرها از ژنراتورهایی با سه توربین کوچک آبی تشکیل شده است که هر کدام از آنها 15 تا 20 وات برق تولید می‌کند. برق تولید شده برای شارژ ابزارهای دیجیتال مانند گوشی و تبلت کافی است. البته با استفاده از این امکانات شارژ کامل گوشی دو ساعت و شارژ کامل تبلت نیز حدود 3 ساعت و نیم طول می‌کشد. اما معمولا در شرایط اضطراری شارژ اندکی تا رسیدن به خانه یا محل کار کفایت می‌کند. بنابراین نیازی نیست کاربران مدت زمان طولانی تا شارژ کامل گوشی یا تبلت در این ایستگاه‌ها منتظر بمانند.

باجه‌هایی برای شارژ تلفن همراه

به نظر می‌رسد این روزها در دنیای مدرن روش‌های نوآورانه برای استفاده از منابع جدید انرژی با هدف برآورده ساختن نیازهای کاربران دنیای دیجیتال در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

هفته گذشته بخش دانش و فناوری Euronews از ایده جدید شهرداری لندن برای شارژ ابزارهای همراه در سطح این شهر خبرداد. براساس این گزارش، باجه‌ها یا کیوسک‌های تلفن عمومی‌مشهور لندن که رنگ قرمز آن به‌عنوان نمادی تاریخی از این شهر مورد توجه بوده است، از این پس فقط به رنگ قرمز نخواهد بود. بلکه قرار است در این شهر باجه‌هایی به همان شکل و به رنگ سبز در بخش‌های مختلف شهر مستقر شود. با این تفاوت که این باجه‌های سبز رنگ ایستگاه‌های شارژ خورشیدی تلفن همراه است. کاربران می‌توانند در این ایستگاه‌ها بدون پرداخت وجهی به‌طور رایگان گوشی تلفن همراه خود را شارژ کنند و در مدتی که برای شارژ گوشی خود منتظر هستند وقتشان را به دیدن آگهی‌های تبلیغاتی اختصاص دهند. این طرح را دو دانشجوی انگلیسی در یکی از دانشگاه‌های لندن ارائه کرده‌اند. آنها پس از مطرح کردن ایده تبدیل باجه‌های تلفن به باجه‌های‌های شارژ خورشیدی موفق شدند از حمایت‌های مالی سازمان‌های متعددی برخوردار شوند و این ایده را عملی کنند.

امروزه با گسترش کاربرد تلفن‌های همراه، باجه‌های تلفن عمومی ‌به فراموشی سپرده شده‌اند و کمتر از آنها استفاده می‌شود. از سوی دیگر عمر باتری تلفن‌های همراه با سرعت آهنگ زندگی مدرن امروز برابری نمی‌کند یا بهتراست بگوییم کفاف سرعت زندگی مدرن امروزی را نمی‌دهد. اغلب کاربران در طول روز با مشکل اتمام شارژ باتری گوشی تلفن همراه خود مواجه می‌شوند. این در حالی است که در فضاهای عمومی‌در سطح شهرهای بزرگ هیچ امکانی برای شارژ گوشی‌های تلفن همراه در نظر گرفته نشده است. باجه‌های شارژ می‌تواند راهکار مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای کاربران تلفن همراه باشد. روی سقف ایستگاه‌های شارژ تلفن همراه صفحات خورشیدی به ابعاد هر ضلع 86 سانتی‌متر نصب می‌شود. گرچه ساکنان لندن کمتر روزهای آفتابی را تجربه می‌کنند اما این صفحه‌ها می‌توانند علی‌رغم کمیاب بودن تابش نور خورشید نیاز شهروندان را برآورده کنند. برای این که این سامانه در طول سال بدون مواجه شدن با هر گونه مشکلی درست کار کند به روزانه سه ساعت تابش نورخورشید نیاز دارد. همین مدت زمان کوتاه برای این باجه کافی است. در حقیقت در این باجه‌ها باتری‌هایی وجود دارد که می‌تواند مازاد انرژی خورشید را ذخیره کرده و در روزهایی که اثری از آفتاب نیست از آن استفاده کند.

این باجه خورشیدی روزانه شارژ صد دستگاه گوشی تلفن همراه را تامین می‌کند. اگر فقط ده دقیقه در این باجه منتظر بمانید باتری گوشی شما تا 20 درصد شارژ می‌شود. رنگ سبز این باجه نشان‌دهنده نقش انرژی پاک خورشید در حفاظت محیط‌زیست است.

یک تیر و چند نشان

دو دانشجوی خلاق مبتکر ایده باجه‌های سبز شارژ در مسابقات کارآفرینی جام شهرداری به‌عنوان برنده انتخاب شدند و جایزه 5000 پوندی این رقابت را به‌عنوان سرمایه اولیه برای اجرایی کردن ایده‌شان از آن خود ساختند. در این باجه یک صفحه نمایش ال.سی.دی کار گذاشته شده تا مردم در حال انتظار برای شارژ گوشی بتوانند آگهی‌های تبلیغاتی را مشاهده کنند. این دو محقق قصد دارند در آینده ای نزدیک با ایجاد تغییراتی در این باجه‌ها امکانات آنها را افزایش دهند تا شهروندان بتوانند علاوه بر تلفن همراه از این باجه‌ها برای شارژ دوربین عکاسی، تبلت یا لپ‌تاپ هم استفاده کنند.

در کشور ما طی ‌سال‌های اخیر استفاده از انرژی خورشیدی در بسیاری از ساختمان‌ها و بناهای جدید مورد توجه قرار گرفته است و در بعضی ساختمان‌ها وجود زیرساخت‌های لازم برای به دام انداختن انرژی حاصل از تابش نور خورشید از طرف شهرداری به عنوان یک ضرورت مطرح شده است. باید توجه داشت تنوع آب و هوایی که در کشور ما وجود دارد می‌تواند فرصت ارزشمندی برای استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی مانند جریان آب و خورشید باشد و به‌کارگیری این فرصت‌ها به افزایش رفاه شهروندان منجر شود. بنابراین اگر سازمان‌ها یا افرادی که رفاه شهروندان را سرلوحه کارشان قرار داده‌اند به این ظرفیت‌ها در کشور توجه داشته باشند، می‌توانند بهتر از همیشه پاسخگوی نیازهای زندگی شهری و مدرن امروز باشند. شاید دور نباشد زمانی که باجه‌های قدیمی زردرنگ تلفن‌های عمومی جای خود را به باجه‌های سبز رنگ شارژ تلفن همراه در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرمان بدهد.

فرانک فراهانی‌جم / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها