بیکاری، زنانه شده است

در قوانین و فرهنگ کشور ما، برخی شغل‌ها جنسیتی شده است؛ جنسیتی به این معنا که قرار است حرفه‌ای فقط برای جامعه مردان و برعکس تعریف شود و معمولا اگر خلاف این اتفاق بیفتد، آن‌قدر عجیب می‌شود که رسانه‌ها سراغ آن فرد می‌روند.
کد خبر: ۷۳۵۸۳۳
بیکاری، زنانه شده است

جام جم سرا: مثلا وقتی که زنی مکانیک خودروهای سنگین می‌شود، جالب است و مردی که خانه‌دار باشد، خواندن داستان زندگی‌اش برای همه جذاب می‌شود. براساس قوانین هم برخی شغل‌ها مختص زنان است؛ مثل مامایی.

حالا اما با افزایش بیکاری در سال‌های اخیر ظاهرا این مشکل، این دو جنس را به شکل متفاوتی درگیر کرده است، تا جایی که ایرج عبدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دیروز به ایسنا گفته است فشار بیکاری بر زنان بیشتر است.

او در توضیح این اظهارنظر خود تاکید کرده چون در جامعه ما زنان نسبت به مردان شغل‌های کمتری را می‌توانند تصاحب کنند، در نتیجه بیکاری در این جنس بیشتر و فشار آن بر این گروه نیز زیادتر خواهد بود.

فارغ از این دیدگاه، اهمیت موضوع بیکاری زنان را از این منظر که بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و در جامعه امروز نیاز به کار زنان در خانواده‌ها کاملا محسوس است نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد.

با وجود این در اغلب آگهی‌های استخدام بخش دولتی و حتی خصوصی تقاضا برای کار مردان بیشتر از زنان است.

شاید مطرح شدن این مساله تا دو دهه قبل نه‌تنها اهمیت نداشت؛ بلکه غیرضروری هم به نظر می‌رسید، اما در جامعه امروز که زنان خود متقاضی کار شده‌اند و کار آنها به یک نیاز تبدیل شده، بررسی و حل بیکاری آنها یک ضرورت است.

البته در جامعه ما هنوز بار اصلی هزینه‌های زندگی چه در قانون و چه در عرف بر دوش مردان است، اما وقتی زنان خود وارد عرصه شده‌اند و مردان هم مقاومت گذشته را برای کار همسران خود ندارند و قوانین هم با بهبود حقوق زنان شاغل در برخی موارد از جمله افزایش مرخصی زنان یا بازنشستگی پیش از موعد آنها، همسو شده، باید به زنانه شدن بیکاری نگاه جدی‌تر داشت.

بر این اساس همان‌طور که ترمز افزایش حضور زنان در دانشگاه‌ها با افزایش ظرفیت‌ها برای پسران کشیده شد، شاید کار مشابهی در افزایش ظرفیت استخدام زنان بتواند مشکل بیکاری آنها را تا حدی حل کند.

مستوره برادران‌نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها