نامه ای که گویا هرگز به مقصد نرسید

پشت پرده انتشار نامه آیت الله مهدوی کنی به ولایتی

یادداشتهایی در بدرقه ضرغامی -2

هوشمندی و درک صحیح از سیاست‌های نظام

در پایان دوره 10 ساله مدیریت مهندس ضرغامی در رسانه ملی روزنامه جام جم از شخصیتهای مختلف خواست تا در یادداشتی نظراتشان را در این باره بنویسند علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اینگونه برایمان نوشت:
کد خبر: ۷۳۵۵۹۱
هوشمندی و درک صحیح از سیاست‌های نظام

صدا و سیما یک رسانه ملی با وظایف سنگین در حوزه‌های مختلف است و عملکرد ده ساله مهندس ضرغامی در مدیریت این رسانه را می‌توان از ابعاد مختلف نگریست، اما آن چیزی که بنده بیشتر می‌توانم درباره آن قضاوت کنم، حوزه سیاست خارجی است.

سیاست جمهوری اسلامی ایران، ویژگی خاص خودش را دارد و اصلا کلیشه‌ای نیست، بلکه کشور ما مبدع یک نوع سیاست خارجی است که بر مبنای «نه‌شرقی، نه غربی» است و این یعنی استقلال واقعی و انعکاس آن در روابط خارجی؛ ما ضمن این‌که می‌خواهیم با همه دنیا بر اساس حقوق برابر، احترام متقابل و بدون دخالت در امور داخلی یکدیگر روابط داشته باشیم در عین حال می‌خواهیم آثار سوء دو قرن وابستگی به قدرت‌های بیگانه را خنثی کرده و در مقابل تبلیغات بیگانه بایستیم و با حرکت در مرز خط درست، تبلیغات سوء دیگران را در حوزه روابط خارجی خنثی کنیم و کاملا روشن است که جمع اینها کار آسانی نیست.

درک سیاست نظام و مبانی آن، خود یک مقوله مهمی است و آن کسی که مسئولیت اصلی رسانه ملی را دارد باید درک درستی از این مسائل داشته باشد و خوشبختانه مهندس ضرغامی از این ویژگی برخوردار است و با هوشمندی و دقتی که دارد خیلی کم اتفاق افتاد که رسانه ملی در ارتباط با سیاست خارجی در مسیری هدایت شود که مشکل اساسی داشته باشد و این کار، کار آسانی نیست. درک زمان و مکان، بسیار مهم است. این‌که در چه موقعیتی و برای چه کشوری و در ارتباط با چه منطقه‌ای و چه امر بین‌المللی، ما چه موضعی بگیریم که هم به اصول ما خدشه وارد نکند و هم این‌که سازنده باشد و هم حالت انفعالی نداشته باشد و هم این‌که در آن ابتکار به چشم بخورد کار بسیار دشواری است. بخصوص بعد از فروپاشی شوروی سابق، ما در دنیا شاهد تحولات سریع حتی از نظر راهبردی هستیم. معمولا تحولات راهبردی در دوره دنیای دوقطبی به این آسانی اتفاق نمی‌افتاد اما بعد از فروپاشی شوروی، از یک سو آمریکا داعیه این را داشت که دنیا تک‌قطبی شود و از سوی دیگر کشورهایی مثل روسیه، چین، اتحادیه اروپا و کشورهای جهان سوم در مقابلش می‌ایستادند و خود این موجب شد که طرح‌های آنها به نتیجه نرسد و آمریکایی‌ها از بسیاری کارهایی که در تصوراتشان داشتند در صحنه عمل نتایج منفی گرفتند که از جمله آنها می‌توان به مواردی مانند حمله به افغانستان و اشغال آن، حمله به عراق و اشغال این کشور و حمایت بی‌دریغ از صهیونیست‌ها اشاره کرد که در این موارد با وجود دیدگاه‌های درازمدت و خواسته‌های درازمدت آمریکایی‌ها، آنها به بسیاری از نتایجی که مورد نظرشان بود، نرسیدند. رسانه ملی باید در این تحولات مهم دنیا که بعضا به آسانی قابل پیش‌بینی نبود و نیست، طوری حرکت کند که دچار افراط و تفریط نشود و در عین حال هم در نشان دادن واکنش، دقت داشته باشد و هم این‌که در اطلاع‌رسانی، سریع عمل کند. یعنی این‌که مراقب باشد که زمان را از دست ندهد و موضعگیری‌ها دیرهنگام نباشد و از سوی دیگر دقت فدای سرعت نشود. بعد از شروع امواج بیداری اسلامی در شمال آفریقا و کشورهای جهان اسلام، این وظیفه سخت‌تر هم شد. به‌وجود آمدن حرکت‌های انحرافی افراطی تروریستی که عامل اصلی آن غربی‌ها بودند که از طالبان و القاعده شروع کردند و اکنون به داعش رسیدند بر مشکلات افزود. رسانه ملی باید موضع‌گیری درستی در حمایت از حرکت‌های بیداری اسلامی اتخاذ می‌کرد و در ضمن مقابل انحرافاتی که در آن ایجاد می‌شد درست موضع می‌گرفت و اینها را در قالب اخبار و تفسیرها در ده‌ها شبکه تلویزیونی و رادیویی منعکس می‌کرد. در همه اینها رسانه ملی ما باید موازینی را رعایت کند که در دنیا الگو ندارد. در جایی مثل اتحادیه اروپا، اتحادیه یک موضع می‌گیرد و تمام کشورهای عضو اتحادیه همان را دنبال می‌کنند و واضح است که تبعیت از موضع کلی اتحادیه برای کشورهای عضو، زحمت زیادی ندارد. یا مثلا آمریکایی‌ها در دنیا نفوذ زیادی دارند و هر موضعی که آمریکایی‌ها می‌گیرند کشورهای تابع آمریکا نیز همان موضع را تکرار می‌کنند. ولی در کشور ما که سیاست خارجی مستقلی داریم موضعگیری درست تبلیغاتی، دشواری‌های خاص خودش را دارد. رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران باید استقلال عمل خودش را حفظ کند و چارچوب ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب و خطوطی را که از ابتدای انقلاب از سوی حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه ترسیم شده است رعایت کند و این کار آسانی نیست و تا حدود زیادی آقای مهندس ضرغامی توانست از عهده این کار برآید و به نظر من کارنامه خوبی دارد.

در حوزه فرهنگی نیز صدا و سیما باید نوآوری و به روز بودن را در کنار مسائلی مانند رعایت مرزها و پرهیز از افراط و تفریط رعایت کند و در ضمن از هنر در خدمت اهداف اسلامی و انسانی بهره ببرد و از فیلم، تئاتر و دیگر عرصه‌های هنری در این حوزه استفاده کند و این هم کار آسانی نیست. بخصوص خنثی کردن تبلیغات زهرآگین دشمنان جمهوری اسلامی ایران و استفاده از هنر و امکانات هنری و تقابل با آنها و خنثی کردن آنها کار دشواری است بخصوص که هنر لطایف و ظرایفی دارد که اگر رعایت نشود نتیجه عکس خواهد داد. در این قسمت‌ها نیز تا جایی که امکانات مادی آقای ضرغامی اجازه می‌داد کارهای ارزشمندی انجام دادند.

علی‌اکبر ولایتی / مشاور رهبر معظم اتقلاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها