گزیده عناوین روزنامه های صبح شنبه

حقیقتی که حق پخش فاش کرد

گزیده عناوین روزنامه های صبح یکشنبه

داروی تلخ وزارت بهداشت برای مردم!

روزنامه های صبح امروز در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون «نباید نگران بازار دانشجو باشیم»،«درس های یک نوبلیست برای اقتصاد ایران»،«بازار سکه از رونق افتاد»،«بیهوشی مسافران بین شهری توسط مجرم سابقه دار»،«گام بزرگ والیبال برای صعود به المپیک»،«شوک به استقلال بانک مرکزی»،«
کد خبر: ۷۳۴۲۸۷
داروی تلخ وزارت بهداشت برای مردم!

راه مردم : داروی تلخ وزارت بهداشت برای مردم!

حتی سرسخت‏ترین منتقدان حسن روحانی نیز عملکرد وزارت بهداشت دولت او را در 15 ماه اخیر قابل قبول دانسته‏اند. طرح تحول سلامت که محور کار این وزارتخانه در دولت یازدهم بوده، استقبال مقامات ارشد کشور و رضایت نسبی مردم را به دنبال داشته است. در لابه‌لای اخبار خوش حوزه بهداشت و درمان، ناگهان خبر می‌رسد محتویات پیش بینی شده در کتاب تعرفه‏های جدید پزشکی که در روزهای گذشته ابلاغ شده است، می‌تواند تمام دستاوردهای طرح تحول سلامت را به حاشیه ببرد و این وزارتخانه پرکار را با چالش‌های خودساخته مواجه سازد. گزارش‌ها حاکی از آن دارد که افزایش 40 تا 300 درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی، شیرینی چندین ماهه طرح تحول سلامت را برای بیماران تلخ خواهد کرد و شیرینی آن را فقط برای پزشکان باقی خواهد گذاشت. «راه مردم» در گزارشی به این موضوع پرداخت که ابلاغ اجرای مفاد کتاب «ارزش‏های نسبی سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال 93» چرا سر و صدا به پا کرده است ؟

«- ببخشید آقای دکتر وقت می‏خواستم؟
- با این شماره تماس بگیرید تشریف بیارید مطب؟
- آقای دکتر برای من سخته، لطفا توی همین بیمارستان...
- اول تشریف بیارید مطب، بعد برای بستری بیمارستان وقت بگیرید.» شاید برخی از شما نیز چنین دیالوگی را شنیده باشید. با اجرای طرح سلامت، بیماران برای بسیاری از خدمات پزشکی تنها کافی بود 10درصد هزینه‏ها را پرداخت کنند. اما در بسیاری موارد این تنها صورت مسأله بود. «زیرمیزی» را باید کلیدواژه دیالوگ بالا در نظر آورد. برخی پزشکان که ناامید از افزایش تعرفه‏های قدیمی‏اند، خود را مجبور به اخذ مبلغی فارغ از هزینه‏های رسمی می‏بینند و البته این روندی است که از سوی بیماران نیز در برخی مواقع به عنوان امری عادی تلقی می‏شود. دولت روحانی از همان ابتدا در عین حال که صیانت از حقوق جامعه پزشکی را نیز مد نظر داشت، برای ریشه‏کن‏ کردن پدیده زیرمیزی وعده‏هایی می‏داد. حالا که کتاب «ارزش‌های نسبی سلامت جمهوری اسلامی ایران در سال 93» برای اجرا به نهادهای پزشکی ابلاغ شده، آن را باید در همین راستا بررسی کرد. علاوه بر این، ابلاغ اجرای مفاد این کتاب، آغاز سومین مرحله از طرح تحول سلامت نیز است؛ ‌کتابی است که هر چند به زعم وزیر بهداشت از خدمات جامعه پزشکی صیانت می‌کند، اما از همان روزهای نخست ابلاغ جنجال‏آفرین شده و شکاف میان پزشکان و پرستاران را از قبل عمیق‌تر کرده است.
از 40 تا 300 درصد افزایش
طرح تحول سلامت هر چند در مجموع طرحی است که با رضایت نسبی مردم همراه بوده، اما انگار در برخی بخش‌ها با شتابزدگی تدبیر نشده‌ای مواجهیم به گونه‌ای که حالا و در سومین گام، این طرح با چالش و انتقاد مواجه شده است. آن هم انتقادی که از دل خود اعضای نظام سلامت برخاسته و می‌تواند ساختار این نظام را دچار تشتت کند. زیرا در کنار آنکه قرار است با اجرای مفاد این کتاب بیش از 300 خدمت جدید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و پرداختی مردم بابت خدمات سلامت در بخش‌های دولتی و خصوصی کاهش یابد، اما افزایش قابل ملاحظه تعرفه خدمات پزشکی از 40 تا 300 درصد در برابر ثابت ماندن نرخ خدمات پرستاران یا دیگر گروه‌های شاغل در نظام بهداشت و درمان حاشیه‌های پر رنگی را بر متن این کتاب جنجالی شکل داده است.
تعبیر ناگوار خواب 20ساله
بدیهی است که 20 سال ثابت ماندن تعرفه‏های پزشکی به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‏رسد. حالا این کتاب جدید تعرفه‌ها در واقع خواسته تا قیمت‏های واقعی را محقق کند. به گفته معاون درمان، وزارت بهداشت از شروع کار دولت یازدهم مصمم شد برای واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی دست به اقدامات مهمی بزند. چراکه کتاب تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی کالیفرنیا که در کشور امریکا منسوخ شده، 20 سال است در کشور ما اجرا می‌شود در حالی که طی این مدت و در عرصه خدمات پزشکی تغییرات زیادی ایجاد شده است. به گفته وی بزرگ‌ترین دستاورد کتاب جدید تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی واقعی شدن تعرفه‌ها به منظور حذف زیر میزی در بخش‌های دولتی و خصوصی است.
دکتر آقاجانی با بیان اینکه سه ماه بعد از اجرای این کتاب، رؤسای انجمن‌های تخصصی می‌توانند جهت بازنگری در اصول و نحوه اجرای آن نظرات خود را مجدداً ارائه دهند، می‌گوید: در این کتاب هزار و 700 خدمت جدید پزشکی که فاقد تعرفه بودند، تعیین تکلیف می‌شود و 300 خدمت پزشکی نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.
به گفته خود وزیر بهداشت اما ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت خواسته‌ای است که به مدت دو دهه معطل مانده بود. هاشمی در مراسم رونمایی از این کتاب خطاب به مسئولان اجرایی وزارت بهداشت گفته است: دلواپس اعتبارات نباشید؛ چراکه رئیس‌جمهور در جلسه شورای اقتصاد خواسته است قبل از واریز یارانه به مردم باید پول سلامت را به حساب وزارت بهداشت واریز کنند.
بر اساس سخنان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اما چندان هم نمی‌توان نگران اعتبارات لازم برای اجرای کتاب جدید تعرفه‌های پزشکی نبود؛ چراکه اجرای آن برای طرح تحول سلامت 1500 میلیارد تومان بار مالی دارد. به باور حسینعلی شهریاری باید تعرفه‌های واقعی دیده می‌شد؛ این اتفاق افتاد، اما تبعیض بین پزشک و پیراپزشک ایجاد شد و اکنون بین پرستاری و گروه‌های پزشکی تبعیض وجود دارد. بنا به تأکید رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، ‌هم‌اکنون کتاب «ارزش نسبی خدمات» یک میلیارد و 500 میلیون تومان بار مالی دارد و باید دید تا چه زمانی می‌توان این بار مالی را تأمین کرد. بنابراین نباید خوشحال باشیم که آن را از منابع دولت برمی‌داریم چون برداشتن این اعتبارات باعث کاهش اعتبارات دستگاه‌های دیگر می‌شود و نباید توقعاتی برای مردم ایجاد کنیم که شدنی نباشد.
شکاف بین پرستار و پزشک
یک سوی دیگر این ماجرا هم حق و حقوق پرستاران و افزایش شکاف میان درآمد قشری که بنا به تاکید وزیر، کار اصلی نظام سلامت را بر عهده دارند با پزشکان است، در حالی که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که حدود هفت سال و نیم پیش در مجلس به تصویب رسیده است و تعرفه‌ها و استانداردهای مربوط به اجرای آن در سازمان نظام پرستاری تدوین و تعریف شده است، سال‌هاست به دلیل نبود اعتبارات و بودجه معطل مانده است. بنا به تاکید دکتر شمس‌الدین شمس، عضو شورای عالی نظام پرستاری در واقع اعتبارات اجرای این کتاب هم بر خلاف ادعای وزارت بهداشت از جیب مردم پرداخت می‌شود؛ چراکه قرار بود یارانه‌‌ها افزایش یابد، اما این افزایش اتفاق نیفتاد و این مبلغ از طریق 10 درصد کمک هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت داده شد. وی درباره کاهش هزینه‌های مردم از 10 درصد به 6 درصد نیز می‌افزاید: مثلاً قیمت یک خدمتی که 40 هزار تومان بوده و 10 درصد آن 4 هزار تومان می‌شده با افزایش تعرفه‌ها به حدود 180 هزار تومان می‌رسد که 10 درصدش می‌شود، 18 هزار تومان و 6 درصد آن حدود 12 هزار تومان می‌شود. به عبارتی این 6 درصد به مراتب از 10 درصد قبلی بیشتر است. بنا به تأکید این عضو شورای عالی نظام پرستاری تمام این قضایا مربوط به بخش‌های دولتی می‌شود و کسانی که به مطب‌ها، کلینیک‌ها، پاراکلینیک‌ها و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند باید اصل این هزینه‌ها را پرداخت کنند.
به گفته محمد شریفی‌مقدم، عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری نیز با اجرای فاز سوم طرح تحول سلامت کارانه 300 هزار تومانی یک پرستار در مقابل کارانه 60 میلیون تومانی پزشک قرار می‌گیرد و فاصله دریافتی‌ها باز هم افزایش می‌دهد. به باور وی مسئولان وزارت بهداشت در حالی یک‌شبه 1600 میلیارد تومان را روانه جیب پزشکان کردند که در مصوبات قانونی کشور آمده است نباید اختلاف حقوق و دریافتی کارکنان دولت بیش از هفت برابر باشد.
آیا طرح تحول سلامت به مسیر اصلی بازمی‌گردد؟
به هر حال، به نظر می‏رسد سیاست‏های جدید دولت در حوزه سلامت، فعلا آرامش را از جامعه پزشکی گرفته است؛ حوزه‏ای که با رضایت نسبی اغلب گروه‏ها و مردم روبه‏رو بود، در روزهای اخیر به چالشی بزرگ تبدیل شده است. دولت خواسته است که از حق مردم و پزشکان دفاع کند اما در این میان طرح تحول سلامت از منافع بیمار به منافع پزشک تغییر جهت داده و در عین حال، منافع پرستاران را نیز بالکل نادیده گرفته است. طرح تحول سلامت را باید از ریل خارج‏شده در نظر آورد. دولت برای دوباره در مسیرانداختن قطار موفق‏ترین وزارت‏خانه‏اش چه خواهد کرد؟

راه مردم

-24 آبان آغاز پذیره نویسی موسسه اعتباری آرمان
-داروی تلخ وزارت بهداشت برای مردم !
-نباید نگران بازار دانشجو باشیم

خراسان

-آیت ا... سیستانی: دولت عراق از اهل سنت در برابر داعش حمایت کند
-درس های یک نوبلیست برای اقتصاد ایران
-ولایتی: آمریکا بدعهدی کرد

کیهان

- عملیات بزرگ ارتش عراق برای آزادی الانبار آغاز شد
-عاشورای حسینی(ع) نقشه راه استکبارستیزی
-بازار سکه از رونق افتاد

جمهوری اسلامی

-سیاست بانک های مرکزی امریکا و ژاپن، طلا را به کمترین قیمت 4 سال گذشته رساند
-نزاع کاخ سفید و پنتاگون بر سر استراتژی آمریکا در سوریه
-مذاکرات سه جانبه ظریف، کری و اشتون هفته آینده در عمان
-افزایش 4 میلیون تومنی کرایه کامیون های ایران و ترکیه

سیاست روز

- به زیباترین سروده‌ی لب‌های خلقت گوش کن!
- سیاست روز اصلاحات لایحه خروج از رکود تورمی را بررسی می‌کند؛ جراحی موفق در بهارستان
- 13 آبان امسال رنگ عاشورا به خود می‌گیرد
- توافق بد یعنی پذیرش فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و این را امریکا نمی‌خواهد‌...

همبستگی

-با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ رییس کل بانک مرکزی با حکم رییس جمهوری منصوب می شود
-ظریف:در ایران اراده سیاسی برای توافق هسته ای بسیار قوی است
-دریافت خارج از تعرفه رشوه است

ابرار

-هشدار آمریکا نسبت به ادامه پرواز جنگنده های روسیه در حریم هوایی اروپا
-اظهارات آمانو درباره روند همکاری ایران با آژانس
-بیهوشی مسافران بین شهری توسط مجرم سابقه دار
-برگزاری نشست میان گروه 3+3 پیش از آغاز مذاکرات هسته ای

آرمان

-ولایتی:مذاکرات باید تا سوم آذر به نتیجه برسد
-چرا رسایی به دادگاه انقلاب رفت ؟
-نگران نفت 85 دلاری نباشید !
-عیار تغییر در پیچ توافق بزرگ

اسرار

-برخی خرسند نیست که توافق هسته ای نهایی شود
-صعود رتبه ایران در فضای کسب و کار جهانی
-توحش تکفیری ها ادامه حرکت اموی هاست
-گام بزرگ والیبال برای صعود به المپیک

اعتدال

-پرچم 90 متری یا حسین در عربستان به اهتزار درآمد
-پنجشنبه 15 آبان؛اجتماع بزرگ بانوان ایران درامامزادگان کشور

اعتماد

-باران پاییزی، اهوازی ها را راهی بیمارستان کرد
-عارف:سوءتفاهم ها نباید در خانواده انقلاب فاصله بیاندازد
-آخرین چانه زنی در پایتخت میانجی

جام جم

-وزیر بهداشت:به زیر میزی بگیرها اجازه طبابت نمی دهیم
-کودکان در مدرسه خلیفه سربریدن می آموزند
-ایران، میزبان والیبال قهرمانی مردان آسیا
-عمان:میزبان ظریف، اشتون و کری

دنیای اقتصاد

-کدرهگیری در معاملات مسکن اختیاری شد
-شوک به استقلال بانک مرکزی
-قرار غیرمنتظره در مسقط
-روز 1.2 درصدی بورس

سیاست روز

-توافق بد یعنی پذیرش فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و این را امریکا نمی‌خواهد‌...
-مرگ مشکوک در زندان‌های انگلیس
-جراحی موفق در بهارستان

تعادل

-چند روز تا گران ترین انتخابات در تاریخ آمریکا
-ابهام در معیارهای تخصیص یارانه صنعت
-نیمی از صرافان بیکار می شوند

شرق

-احمد خاتمی:به نظر خودم هاشمی را مدح کردم
-13 میلیارد دلار مطالبات معوق ارزی
-ایران و آمریکا دوستان بی اعتمادند
-واهمه ای از هجمه ها ندارم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
پرستار
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
۰
۰
سلام علیكم
نوشته تان كاملا درست و بجابود
آثار ناشی از این طرح و كتاب وحشتناك خواهد بود درامد پزشكان خوب بود حالا تا 300 برابر افزایش می یابد واین به ضرر دولت و مردم است بار مالی آن بسیار زیاد خواهد بود و تا 5 سال اول اجرای طرح بیمه ها هم تا ورشكستگی كامل خواهند رفت تعجب می كنم از نمایندگان محترم كه چگونه با این طرحها موافقت میكنند زیرا باعث تبعیض و تشتت بین جامعه هیئتهای علمی و پرستاران كارمندان دولت و سایر دستگاهها می شود آنهم به بهانه حذف زیر میزی ،این بدترین تصمیمی است كه در طول 34 سال گذشته تا به حال گرفته شده است.

امدید ابروشو درست كنید چشمشو هم كور كردید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها