امروز 8 آبان 1393 خورشیدی برابر با 5 محرم 1436 هجری و 30 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۳۳۴۹۲
8 آبان، شهادت محمدحسین فهمیده

هجری شمسی

8 آبان 1299

به دستور سپهدار رشتی رئیس‌الوزرا، و با فشار انگلیسی‌ها سردار «استاروسلسکی» فرمانده روسی قزاق‌ها برکنار و از ایران اخراج شد.

8 آبان 1320

مجلس دوازدهم به کار خود پایان داد.

8 آبان 1347

ایران و افغانستان در مورد نحوه و میزان استفاده از آب رود هیرمند به توافق رسیدند.

8 آبان 1357

اعتصاب سراسری کارکنان صنعت نفت آغاز و به دنبال آن صدور نفت ایران به خارج قطع شد.

8 آبان 1359

محمد حسین فهمیده نوجوان 13 ساله بسیجی در یکی از جبهه‌های جنوب، با انهدام یک تانک ارتش بعثی عراق به شهادت رسید.

هجری قمری

5 محرم 1310

ملا احمد بن علی اکبر مراغی معروف به فاضل مراغه ای از علمای آذربایجان درگذشت. او سال­ها به تدریس شاگردان پرداخت و از محضر درس وی بزرگان بسیاری برخاستند. فاضل مراغه­ای کتب متعددی نیز درباره علوم دینی تالیف کرد که تفسیر بخشی از قرآن مجید و حاشیه هایی بر متون قدیمی اسلامی از آن جمله اند.

میلادی

30 اکتبر 1821

تئودور داستایفسکی نویسنده روس متولد شد. او در رشته مهندسی تحصیل کرد. اما بعد وارد عرصه ادبیات شد. نخستین داستان او با نام مردم فقیر با استقبال پرشور مردم روبه رو شد. داستایوفسکی در 1849 به جرم فعالیت برضد سلطنت دستگیر و به اعدام محکوم شد. اما از مرگ نجات یافت و پس از تبعید حیات ادبی خود را با شیوه واقع گرایی آغاز کرد. داستان های او از لحاظ مهارت در تحلیل روانی قهرمانان، همدردی با بیچارگان و توصیف های نافذ از زندگی در قرن نوزدهم روسیه، ممتاز است. برادران کارامازوف و ابله از آثار مهم اوست.

30 اکتبر 1910

ژان هانری دونان موسس جمعیت صلیب سرخ جهانی درگذشت. او شاهد جنگی در منطقه سولفرینو بود و همین ماجرا باعث شد کتابی به نام خاطره سولفرینو بنویسد و مردم را تشویق کند که داوطلبانه جمعیت هایی را برای رسیدگی و کمک به آسیب دیدگان جنگی دایر کنند. بدین ترتیب در 1863 صلیب سرخ جهانی به پیشنهاد دونان شکل گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها