تعلیق فعالیت جمعیت الوفاق بحرین به عنوان بزرگترین جریان مخالف رژیم آل خلیفه در این کشور، خطایی راهبردی و سرآغاز بروز بحران شدیدتر در بحرین است؛ اقدامی که معارضان بحرینی آن را جنون آمیز، حساب نشده و خطرناک توصیف کرده اند.
کد خبر: ۷۳۲۷۰۰
«ماجراجویی جنون آمیز»؛ آغاز مجدد بحران در بحرین

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادگاه اداری بحرین در حکمی امروز سه شنبه رای به ممنوع شدن فعالیت جمعیت الوفاق بزرگترین جریان اپوزیسیون بحرین برای مدت سه ماه داد.

این حکم بعد از آن صادر شده است که الوفاق خواستار تشکیل حکومت مشروطه سلطنتی و همچنین تحریم انتخابات فرمایشی آینده شد؛ انتخابات پارلمانی که قرار است در 22 نوامبر آینده (شنبه، اول آذرماه 1393) برگزار شود.

پیشتر وزیر دادگستری و امور اسلامی در بحرین شکایتی علیه جمعیت الوفاق ارایه کرده بود که در این شکایت‌ها خواهان توقف فعالیت این جمعیت به ادعای درست نبودن برگزاری کنفرانس‌ها به دلایل اعلامی نرسیدن به حد نصاب و عدم شفافیت در برگزاری عمومی آن شد.

از سوی دیگر، جمعیت الوفاق در بیانیه ای این تصمیم را « ماجراجویی جنون آمیز و حساب نشده» خواند و اعلام کرد که این تصمیم «اقدامی خطرناک» است.

در این بیانیه آمده است: دستگاه استبدادی که با آتش و آهن و سرکوب و استبداد حکومت می کند، در تلاش است که واقعیت سیاسی و اجتماعی بحرین را از طریق نادیده گرفتن ملت و عملکرد خودسرانه از رهگذر موسساتی نمایشی و طرح ها و احکام سیاسی انتقام جویانه تخریب کند.

تعطیلی الوفاق؛ آژیر خطر تصاعد تنش در بحرین

جمعیت وفاق خاطرنشان کرد که به همراه همه مردم بحرین به فعالیتهای خود برای مطالبه تحول دموکراتیک و ایجاد حکومتی عدالت محور که به حقوق مردم احترام بگذارد، ادامه می دهد.

این بیانیه بزرگترین جمعیت معارض بحرین که اکثریتی از مردم این کشور را پشت سر خود دارد، می تواند هشداری برای آغاز مجدد درگیری های خیابانی شدید بین مردم بحرین و رژیم آل خلیفه باشد، زیرا الوفاق تاکنون تمام تلاش خود را انجام می داد تا بتواند به مسالمت آمیزترین شکل ممکن حقوق تضییع شده بحرینی ها را از رژیم موروثی و انحصاری آل خلیفه بازستاند. حالا، با بیانیه شدید اللحن فعلی به نظر نمی رسد گزینه ای غیر از تشدید تنش در این کشور قابل تصور باشد مگر اینکه آل خلیفه عقلانیت به خرج دهد و به خواسته های حداقلی مخالفان گردن نهد.

جمعیت الوفاق بحرین در سال 2011 نیز 18 نماینده خود را از پارلمان این کشور در اعتراض به سرکوب اعتراض ها بیرون کشیده بود؛ اعتراضاتی که به انقلاب 14 فوریه معروف و با دخالت نظامی عربستان سعودی سرکوب شد.

الوفاق پیش از این انتخابات فرمایشی بحرین را استبدادی فرعونی نامیده و خواستار تشکیل حکومت سلطنتی مشروطه شده بود.

انتخابات مضحک

واقعیت این است که بحرین مستعد بروز بحران مجدد و تصاعد تنش است. سازوکارهای ظاهرا دموکراتیک هم آنقدر برای مردم مضحک شده که حتی نویسندگان وابسته به آل خلیفه هم نمی توانند آن را به باد انتقاد نگیرند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ابراهیم الشیخ " در مقاله ای در روزنامه "اخبار خلیج" وابسته به دفتر نخست وزیری بحرین نوشت: از زمان آغاز نام نویسی نامزدهای انتخابات پارلمانی تا آخرین روز آن، مسائلی پیش آمده است که نشان می دهد انتخابات فاقد شرایط لازم است و چهره پارلمان را مخدوش خواهد کرد.

در این مقاله آمده است: تصور کنید که برخی نامزدها به علت قبول نشدن در آزمون "زبان عربی" رد صلاحیت شدند! یکی از نامزدها نیز چند روز پیش هنگام نام نویسی اعلام کرد که شغلش "رقصیدن" برای شبکه تلویزیونی "وناسه" است.

شرایط نادرست برای صلاحیت نامزدهای انتخابات باعث شده است که مردم پارلمان آتی بحرین را نهادی ناکارآمد محسوب کنند. این درحالی است که نمایندگان پارلمان سابق نیز استقلال عمل نداشتند و با "ریموت کنترلی" که در دست دیگران بود، حرکت می کردند.

اینها نامزد انتخاباتند یا دانش آموز مدرسه؟!

"هشام الزیانی" مقاله نویس روزنامه الوطن وابسته به دفتر پادشاهی بحرین نیز نوشت: آنقدر تعداد نامزدهای انتخابات زیاد است که تعداد زیاد آنها مردم را سردرگم کرده است و مردم می گویند آیا کسی در بحرین هست که خود را نامزد نکرده باشد.

وی می افزاید: هنگامی که به تصاویر نامزدها نگاه می کنی، به علت زیاد بودن تعداد آنها نمی دانی که آیا این افراد دانش آموزان مدرسه هستند یا اعضای گروه های تروریستی یا نامزدهای انتخابات.مساله دیگر اینکه نامزدهای فقط لفاظی می کنند و وعده هائی می دهند و به آن عمل نمی کنند.

عبدالله الایوبی مقاله نویس روزنامه اخبار خلیج نیز در مقاله ای با عنوان "آیا رأی دهندگان اشتباهات خود را تکرار خواهند کرد؟" نوشت: مخالفان بحرین انتخابات را تحریم کرده اند که همین امر باعث شد برخی افراد برای استفاده از مزایای فراوان نمایندگی پارلمان خود را برای انتخابات نامزد کنند. همین اتفاق در انتخابات میان دوره ای پارلمان سابق نیز رخ داد و برخی افراد پس از استعفای نمایندگان جمعیت وفاق ملی خود را برای انتخابات میان دوره ای نامزد کردند، اما نتیجه این شد که کارآئی پارلمان تنزل کرد و احتمالاً پارلمان آتی نیز کارآئی چندانی نخواهد داشت.

الایوبی نوشت: پیش بینی ها نشان می دهد که بحرین بار دیگر پارلمانی ناکارآمد را برای 4 سال دیگر تجربه خواهد کرد.

این اظهارات به تنهایی کافی است تا اعتبار رژیم آل خلیفه تا حدی متزلزل شود که کوچکترین جرقه ای، انبار باروت نارضایتی را به جهنمی مجسم برای این رژیم مبدل کند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها