ناگفته های جهانگیری از پشت پرده فساد ارزی

چگونه 22 میلیارد دلار از کشور خارج شد؟

جعفری دولت‌‌آبادی پرونده زنجانی را بزرگ‌ترین پرونده‌های اقتصادی بعد از انقلاب دانست

دادستان تهران: هیچ کس در پرونده بابک زنجانی مصون نیست

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان این‌که پرونده بابک زنجانی یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های اقتصادی است، گفت: بعد از انقلاب تا این زمان پرونده‌ای نداشتیم که حجم مالی آن و تعداد متهمانش این قدر گسترده باشد.
کد خبر: ۷۳۱۴۸۳

به گزارش واحد مرکزی خبر، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و فعلی دادگاه انقلاب افزود: یکی از مشکلاتی که در این پرونده وجود دارد گسترش حجم مسائل مطرح در این پرونده در حوزه‌های نفت، ارز، کارگزاری و پول است.

وی افزود: ما به لحاظ محرمانه بودن تحقیقات مجبوریم فعلا سکوت کنیم و نمی‌توانیم از محتویات پرونده بگوییم اما با قاطعیت و افتخار می‌گوییم یکی از بهترین پرونده‌هایی است که تمام تحقیقات آن را خود بازپرس انجام داده و نقش ضابطان در این پرونده کم است.

جعفری‌دولت‌آبادی ادامه داد: به لحاظ مسائلی که در این پرونده مطرح است سعی کردیم بازپرس شخصا در این پرونده تحقیق کند و اکنون نیز هزاران صفحه تحقیقات را بازپرس انجام داده و از بسیاری مسئولان سابق و فعلی تحقیق به عمل آمده است.

دادستان تهران گفت: نیاز نبود اسم ببریم و عدد و رقم بگوییم و نباید ملت را نگران کرد، اما مطمئن باشید که مبارزه با افرادی مانند بابک زنجانی ادامه خواهد داشت و کسانی که در این پرونده نقش داشتند، ریز و درشت حتما به دادستانی احضار خواهند شد و هیچ کس در این پرونده مصون نیست.

جعفری‌دولت‌آبادی افزود: اما سیاست دستگاه قضایی متفاوت بوده است و از اول نیز هدف اصلی وصول پول‌ها بوده و ما سعی کردیم به حواشی وارد نشویم چون حواشی تبعات زیادی دارد.

وی گفت: خوشبختانه قانون مجازات اسلامی جدید سال 92 در بحث مبارزه با فساد ماده بسیار روشنی دارد و در بحث افساد فی‌الارض یک ماده بسیار درخشانی تصویب شده است و ان‌شاءالله دادستانی بزودی کیفرخواست سه نفر از متهمان این پرونده را صادر خواهد کرد اما به یاد داشته باشید این یک پرونده ساده ایراد ضرب و جرح عادی نبوده که بتواند با یک سؤال و جواب حل شود بلکه پرونده‌ای است که ده‌ها نفر در آن نقش داشته و دستگاه‌های زیادی باید در این خصوص اطلاعات و توضیح بدهند.

وی ادامه داد: حتی ما در هفته گذشته یکی از مسئولانی را که در این پرونده نقش داشت به دادسرا آوردیم و حدود 50 صفحه از وی تحقیق کردیم که اطلاعات بسیار زیادی در کشف نقاط ابهام این پرونده به ما داده است.

جعفری‌دولت‌آبادی گفت: متاسفانه برخی که دست به مصاحبه‌شان خوب است مدام این طرف و آن طرف حرف می‌زنند که کاری نشده و اقدامی صورت نگرفته است.

وی افزود: من از همه مردم و مسئولان و دستگاه‌هایی که اطلاعاتی در این خصوص دارند درخواست می‌کنم حتما در اختیار ما قرار بدهند.

دادستان تهران ادامه داد: البته در وصول پول مشکلاتی وجود داشته اما درباره بحث نقل و انتقال پول تصمیماتی گرفته شده است که بزودی انجام می‌شود.

تشکیل دادسرای پولی و مالی تا پایان سال

دادستان عمومی و انقلاب تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دادسرای پولی و مالی تا پایان امسال تشکیل خواهد شد.

جعفری‌دولت‌آبادی گفت: آنچه که سیاست قوه قضاییه و دادستانی است مبارزه با فساد اقتصادی است، اما این به معنای آن نیست که دیگر دستگاه‌ها با تولید جرم ما را گرفتار کنند.

وی افزود: بانک مرکزی در کنترل موسسات پولی باید حتما نظارت کند و نباید موسسات پولی مثل قارچ تولید شود.دادستان تهران با اشاره به یکی از شرکت‌های لیزینگ در سعادت‌آباد گفت: این شرکت‌ها در یک مورد در سعادت‌آباد فقط 3000 نفر را گرفتار کرده و 40 میلیارد پول مردم را برده‌اند که باید پرسید در این شرایط دستگاه‌های نظارتی کجا هستند؟ دادستان تهران گفت: دستگاه‌های پولی کشور و بانک مرکزی باید در کنترل و صدور مجوز عزم خود را جزم و بر آنها نظارت کنند و تا زمانی که این نظارت‌ها نباشد همین روال است.

نظارت‌های ما تشدید خواهد شد

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان این‌که دادسراها یک واحد اقدام‌کننده در خط مقدم هستند به سیاست‌های دستگاه قضایی در دوره دوم ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی اشاره کرد و افزود: سیاست‌های زیادی از سوی رهبر معظم انقلاب حداقل در شش محور ابلاغ شد که یکی از این سیاست‌ها اعمال و تشدید نظارت‌هاست.

جعفری‌دولت‌آبادی گفت: در این خصوص در تهران چند کار انجام شده، نخست این‌که بازدیدهای سرزده دادستان از مراجع قضایی زیاد شده است و من در یکی دوماه گذشته تقریبا از نیمی از دادسراهای تهران بدون اطلاع قبلی بازدید کرده‌ام.

وی گفت: همچنین با تصمیم رئیس قوه قضاییه معاونت جدیدی با عنوان معاونت نظارت تشکیل شده که این سمت به معاون اول دادستان واگذار شده است و حداقل هفته‌ای سه روز از دادسراها در تهران بازدید می‌شود که این بازدیدها ادامه خواهد یافت ضمن این‌که با قضات صحبت و پرونده‌های زیادی دیده و با مردم ملاقات می‌شود.

تائید جعلی بودن کارت معافیت 38 ورزشکار

دادستان عمومی و انقلاب تهران همچنین از رسیدگی به پرونده کارت‌های معافیت ورزشکاران و بازیکنان فوتبال که سازمان نظام وظیفه آنها را باطل کرده خبر داد و گفت: سازمان نظام وظیفه یک فهرست 118 نفره را اعلام کرده که از این تعداد، جعلی بودن کارت 38 نفر تائید شده و 80 نفر دیگر نیز در دست بررسی است.

به گزارش ایرنا، جعفری‌دولت‌آبادی با بیان این‌که فساد پولی و اخلاقی و مسائلی که اخیرا در حوزه ورزش ظهور کرده مورد رضایت مسئولان کشور نیست، گفت: بر همین اساس، دادستانی، شعبه‌ای را در دادسرای فرهنگ و رسانه برای رسیدگی به تخلفات حوزه ورزش اختصاص داده است.

جعفری‌دولت‌آبادی افزود: امروز شنیدم که وزارت ورزش کار خوبی کرده و تعدادی از ورزشکاران دارای کارت‌های معافیت جعلی را محروم کرده است که جای تشکر و قدردانی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها