مجرمان به عادت، بعد از بارها مجازات باز هم به سمت بزه می‌روند

زندگی در حصار جرم

نقشه زیرکانه همسر یک پزشک برای ربودن او لو رفت

جرم در سایه نقشه‌های عجیب

برخی تبهکاران برای رسیدن به خواسته خود چنان نقشه‌های پیچیده‌ای می‌کشند که تعجب همه را برمی‌انگیزد. بعضی از این شگردها را مجرمان حرفه‌ای در زندان هنگام گذراندن دوران محکومیتشان ابداع می‌کنند.
کد خبر: ۷۳۰۶۹۷
جرم در سایه نقشه‌های عجیب
آنها از این فرصت برای تبادل تجارب منفی خود استفاده و راه‌های جدیدی را برای ارتکاب جرم کشف می‌کنند، اما گاه شگردهای تازه و منحصر به فرد از سوی افرادی به کار گرفته می‌شود که سابقه کیفری ندارند و برای اولین بار مرتکب بزه شده‌اند. نمونه آن زنی است که بتازگی به دست کارآگاهان پلیس آگاهی استان مازندران دستگیر شده است.

ماجرا از این قرار است که همسر دوم آقای دکتر وقتی فهمید شوهرش قصد دارد او را طلاق دهد، نقشه‌ای زیرکانه کشید و شوهر خود را با شیوه‌ای غیرمعمول ربود و او را در یک مرکز ترک اعتیاد حبس کرد.

پیگیری‌های پلیس در این خصوص در پی تماس تلفنی مردی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 آغاز شد. این مرد گفت: «لحظاتی قبل خودروی سمندی مقابل در خانه همسایه ما توقف کرد و دو مرد با زور و تهدید همسایه ما را که پزشک است، سوار خودرو کردند. احساس می‌کنم آنها آقای دکتر را ربوده‌اند.»

کارآگاهان مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی مازندران به محض دریافت این پیام وارد عمل شدند و با حضور در محل دریافتند پزشک موردنظر ربوده شده است. آنها در بررسی‌های محلی دریافتند این مرد مدتی قبل با زن جوانی به نام مهرانه ازدواج کرده، اما با او اختلاف شدیدی داشته و به همین دلیل تصمیم گرفته از همسرش جدا شود.

به این ترتیب احتمال آدم‌ربایی به دلیل مشکلات و اختلاف زناشویی مطرح شد و به همین دلیل کارآگاهان سراغ مهرانه رفتند. مهرانه که ابتدا منکر هرگونه جرمی بود، زمانی که با مدارک پلیسی مواجه شد، به ربودن همسرش اعتراف و عنوان کرد: «مدتی قبل با دکتر که از همسرش جدا شده بود، ازدواج کردم، اما او چند وقت پیش به من گفت دیگر نمی‌خواهد با من زندگی کند و می‌خواهد مرا طلاق بدهد. من که با اخلاق بد او کنار آمده و همه سختی‌ها را تحمل کرده بودم، احساس می‌کردم در این زندگی بازنده شده‌ام. برای همین تصمیم گرفتم حقم را از او بگیرم. پس از طراحی نقشه‌ای، با کمپ ترک اعتیاد تماس گرفتم و به دروغ گفتم شوهرم معتاد است و مرا اذیت می‌کند. از کمپ برای بردن او آمدند و بعد از آن برگه‌ای را که آماده کرده بودم، به مسئولان کمپ دادم تا از شوهرم امضا بگیرند. می‌خواستم با امضای این برگه مقداری از اموال او را که حق خودم می‌دانستم، به دست بیاورم، اما ظاهرا او در برابر امضای برگه مقاومت کرد و مسئولان کمپ نیز اصرار نکردند و به این ترتیب نقشه‌ام با شکست مواجه شد.»

کارآگاهان پس از شنیدن اظهارات زن جوان، راهی کمپ ترک اعتیاد شدند و آقای دکتر را نجات دادند. سرهنگ عظیمی، رئیس پلیس آگاهی استان مازندران در این باره می‌گوید: «با توجه به تماس بموقع همسایه‌ها و اقدامات کارآگاهان مبارزه با جرایم جنایی، دکتر میانسال که ساعت 6 بعدازظهر از مقابل خانه‌اش ربوده شده بود، در کمتر از 6 ساعت به خانه برگشت.» کارآگاهان پلیس اردبیل نیز مردی را دستگیر کرده‌اند که با شیوه‌ای جدید دست به سرقت می‌زد. این متهم به بهانه کمک به نیازمندان، طلاهای زنان میانسال را می‌گرفت و در یک چشم برهم زدن کیسه‌ طلاها را با کیسه بدلیجات عوض می‌کرد.

زنی میانسال هفته گذشته با مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل از سرقت طلاهایش از سوی مردی ناشناس خبر داد. این زن به بازپرس شعبه اول دادسرا گفت: «برای خرید از خانه بیرون رفته بودم که در خیابان مرد جوانی نزدیکم آمد و از من سراغ کسی را گرفت که نیاز مالی داشته باشد. این مرد دسته‌ای اسکناس از جیبش بیرون آورد و شروع به شمردن کرد؛ 300 هزار تومان بود. من هم در پاسخ به او گفتم خیلی‌ها را می‌شناسم که وضع مالی خوبی ندارند و می‌توانم این پول را به آنها بدهم. مرد جوان قبول کرد، اما قبل از این‌که پول‌ها را به من بدهد، گفت می‌خواهد مطمئن شود این مبلغ را برای خودم برنمی‌دارم. در پاسخ گفتم من وضع مالی خوبی دارم و طلاهایم تائیدی بر این مدعاست.

زن میانسال ادامه داد: مرد جوان طلاهایم را که ده میلیون تومان ارزش داشت، گرفت تا عیار آن را بررسی کند و بعد طلاها را همراه 300 هزار تومان پول داخل کیسه‌ای پلاستیکی گذاشت و به من داد. وقتی به خانه آمدم، در کمال ناباوری دیدم داخل کیسه طلاهای بدلی است و از پول و طلاهای خودم خبری نیست. مرد جوان در فرصتی مناسب، کیسه بدلیجات را با کیسه طلاهای من جابه‌جا کرده بود. من ندانسته ده میلیون طلایم را در اختیار سارق قرار دادم.»

به دنبال اظهارات زن میانسال، تحقیقات به دستور بازپرس قدیر محمدی آغاز شد. در نخستین گام آلبوم متهمان اداره آگاهی در اختیار زن میانسال قرار گرفت و وی با بررسی تصاویر مجرمان حرفه‌ای، یکی از متهمان را که چند روز به اتهام سرقت بازداشت شده بود، به عنوان سارق طلاهایش شناسایی کرد. به دستور بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل، متهم برای مواجهه حضوری با مالباخته به دادسرا انتقال یافت و به این ترتیب زن میانسال، سارق طلاهایش را شناسایی کرد. بررسی‌ها برای شناسایی دیگر جرایم احتمالی این متهم ادامه دارد. (ضمیمه تپش)

مرجان همایونی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها