مصوبه مجلس دولت را مکلف کرد که ۳ درصد اعتبارات بودجه عمومی خود را برای رفع محرومیت از مناطق محروم و ایجاد توازن منطقه‌ای اختصاص دهد.
کد خبر: ۷۳۰۳۱۸
دولت مکلف به اختصاص ۳ درصد بودجه عمومی برای محرومیت‌زدایی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طرح اصلاح ماده 180 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت ضمن دائمی کردن قانون مصوب ماده 180 قانون برنامه و تغییر عنوان آن به طرح متوازن استفاده از بودجه عمومی دولت برای رفع محرومیت از مناطق محروم، جزئیات این طرح را به تصویب رساند.

به موجب مصوبه مجلس در ماده واحده این طرح مقرر شد در راستای تحقق اصل 48 قانون اساسی و سیاست‌های کلی و جهت حصول به اهداف چشم‌انداز و به منظور استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیح عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت، دولت مکلف است در توزیع منابع عمومی و یارانه سود تسهیلات به نحوی عمل کند که فاصله شاخص برخورداری شهرستان‌های کمتر از سطح متوسط کشور در شاخص‌های زیر سالانه حداقل 10 درصد به سطح متوسط کشوری نزدیک شود.

همچنین به موجب این مصوبه مجلس دولت مکلف شد 3 درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت را در قالب ردیف مشخص تحت همین عنوان تعیین کند و طی جدولی که در آن سهم هر استان براساس شاخص‌های نرخ بیکاری، آب شرب شهری و روستایی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، بهسازی روستاها، راه و زیرساخت‌های جاده‌ای، سرانه‌های عمران شهری و درآمد شهرداری‌ها مشخص می‌گردد، در قانون بودجه درج نمایند.

همچنین به موجب این مصوبه سهم هر شهرستان برای بهبود شاخص‌های مذکور همراه با دستورالعمل توزیع پروژه‌ها و طرح‌های موارد فوق همزمان با ابلاغ اعتبارات استانی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نطارت راهبردی رئیس‌جمهور به استان ابلاغ می‌شود تا با تصویب کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به طرح‌ها و پروژه‌های موضوع شاخص‌های فوق اختصاص یابد.

بهارستان‌نشینان طرح مذکور را با 148 رای موافق، 19 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان تصویب کردند.

در ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، مقرر شده بود که 2 درصد منابع عمومی دولت صرف توسعه مناطق کمتر توسعه یافته شود که نمایندگان قصد داشتند با چنین طرحی این 2 درصد را به 4 درصد افزایش دهند. اما در ادامه با تغییر عنوان این طرح و قرار گرفتن در یک طرح مجزا، این موضوع به 3 درصد تغییر یافت.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها