کلیات طرح احکام بودجه‌ای به تصویب مجلس رسید

کلیات طرح الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و اصلاحات و الحاقات بعدی آن در جلسه امروز پارلمان به تصویب رسید.
کد خبر: ۷۳۶۳۲۳
کلیات طرح احکام بودجه‌ای به تصویب مجلس رسید

طرح الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقرارات مالی دولت به احکام بودجه های سنواتی می‌پردازد که در زمان بررسی بودجه سال گذشته نمایندگان از دولت خواسته بودند تا این احکام را به صورت دائمی به مجلس ارائه کنند.

پیش از این وکلای ملت به کلیات لایحه احکام بودجه‌ای رأی مثبت ندادند، اما با اصلاحاتی که در کمیسیون بودجه مجلس بر روی این لایحه انجام و به صورت طرح ارائه شد، در جلسه علنی امروز با 151 رأی موافق، 55 مخالف و 11 متنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

نظرات نمایندگان موافق و مخالف دائمی‌شدن احکام بودجه سنواتی

نمایندگان موافق و مخالف کلیات طرح دائمی کردن احکام بودجه‌ای نظرات خود را تشریح کردند.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در مخالفت با کلیات طرح دائمی‌شدن احکام بودجه‌ای طی سخنانی اظهار داشت: ما روی اصل دائمی شدن احکام بودجه موافق هستیم اما در مورد شکل رسیدگی به آن بحث داریم.

وی ادامه داد: این طرح و لایحه باید به کمیسیون تلفیق می‌رفت که از تمام کمیسیون‌ها تشکیل می‌شود، نه اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود و چون اعضای کمیسیون بودجه در کمیسیون تلفیق با اصلاحات جدیدی از اکثریت افتادند، نخواستند این طرح در کمیسیون تلفیق بررسی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این طرح تصویب شود، منافع دیگر کمیسیون‌ها در آن لحاظ نخواهد شد.

در ادامه محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس، در موافقت با کلیات دائمی کردن احکام بودجه‌ای گفت: تصویب این طرح باعث شفافیت بودجه می‌شود.

وی ادامه داد: ماهیت بودجه باید منعکس کننده آثار قوانین مصوب ثابت باشد در حالی که در حال حاضر با توجه به فرصت کم، در زمان بررسی بودجه بیشتر وقت‌مان به قانونگذاری می‌گذرد و کیفیت فدای سرعت می‌شود.

علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان نیز در مخالفت با کلیات طرح دائمی کردن احکام بودجه‌ سنواتی گفت: در ابتدا قرار بود کمیسیون مشترکی احکام بودجه را بررسی کند که این طور نشد و تنها در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد.

وی با بیان اینکه نکات منفی این طرح بسیار زیاد است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در زمان تنظیم بودجه سنواتی باید دست دستگاه اجرایی بازگذاشته شود تا با توجه به برنامه 5 ساله و اقتضائات سالانه، احکام بودجه‌ای را تنظیم کنند اما با تصویب این طرح دیگر دست دستگاه اجرایی باز نیست.

نماینده مردم سمنان در انتقاد از ثابت کردن قیمت خوراک پتروشیمی‌ها برای 10 سال گفت: چرا از کل صنعت فقط بخش پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است؟ آیا برای بقیه بخش‌های صنعتی نمی‌توانستیم برنامه ریزی کنیم تا به وضعیت صنعت و تولید سروسامانی دهیم.

خسروی خاطرنشان کرد: در بخش اجرایی کردن اصل 44 نیز همه طرح‌های نیمه کاره را آورده‌اند که واگذار شود؛ این مورد با عدالت اجتماعی مغایرت دارد و به جای اینکه فکری برای تکمیل این طرح‌ها کنیم، به راحتی می‌خواهند آنها را واگذار کنند.

در ادامه، ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در موافقت با کلیات دائمی‌کردن احکام بودجه‌ای گفت: این طور نیست که بگوییم این طرح صرفا در کمیسیون بودجه بررسی شده است بلکه اکثر مواد این طرح مصوبات کمیسیون‌های تلفیق در سال‌های گذشته است که به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

وی ادامه داد: ممکن است شورای نگهبان دیگر اجازه ندهد در جریان بررسی بودجه سالانه حکمی بیاوریم و تبصره‌ای اضافه کنیم و اگر در حال حاضر به کلیات این طرح رأی مثبت ندهیم، ممکن است دیگر فرصت را از دست بدهیم چرا که شورای نگهبان به اضافه کردن تبصره‌ها در زمان بودجه اعتراض دارد.

نماینده مردم لاهیجان خاطرنشان کرد: در صورت رأی مثبت به کلیات طرح می‌توانیم در جریان بررسی جزئیات، پیشنهاد حذف و یا جایگزین ارائه و تمام موادی که کمیسیون بودجه از خود به این طرح اضافه کرده را حذف کنیم.

کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر در مجلس نیز طی سخنانی در مخالفت با این طرح اظهار داشت: جای تعجب دارد که یک بار این لایحه که دولت با عجله آن را به مجلس فرستاد و با درایت نمایندگان رد شد، دوباره برخی نمایندگان آن را به صورت طرح ارائه کرده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: بعد از رد شدن لایحه‌ای که دولت عجله‌ای آن را به مجلس فرستاده بود تا پیش از بودجه، تصویب شود ولی نمایندگان به آن رأی منفی داده بودند، حالا برخی از وکلای ملت با لابی دوباره آن را مطرح کرده‌اند.

در پایان، رضا عبداللهی نماینده مردم ماهنشان در مجلس در موافقت با کلیات این طرح گفت: دوره چهارم مجلس، کمیسیون برنامه و بودجه، کمیسیون اصلی طرح‌ها و لوایح بودجه سنواتی و برنامه‌های 5 ساله بود که از آن زمان به بعد با تغییر آیین نامه کمیسیون تلفیق شکل گرفت.

وی با بیان اینکه طبق نظر تفصیلی شورای نگهبان در زمان بررسی بودجه ما نمی‌توانیم حکم بنویسم، اظهار داشت: در این طرح 107 حکم آورده شده که با تصویب این احکام زمان بیشتری برای بررسی جداول و ردیف‌های بودجه داریم.

وی با اشاره به اثر مثبت دائمی کردن قوانین گفت: نباید قوانین در کشور ثبات داشته باشد تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری اعتماد کنند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها