امروز 28 مهر 1393 خورشیدی برابر با 25 ذی الحجه 1435 هجری و 20 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۹۶۲۰
28 مهر، درگذشت ملاهادی سبزواری

هجری شمسی

28 مهر 1304

تظاهرات گسترده علیه حکومت قاجار، در بسیاری از شهرهای کشور برگزار شد. این تظاهرات در نتیجه تبلیغات رضاخان برای فراهم سازی زمینه تصویب ماده واحده انقراض حکومت قاجار در مجلس صورت گرفت.

28 مهر 1341

با ارسال نامه اعتراضی امام خمینی به امیر اسدالله علم ـ نخست وزیرـ ، در مخالفت با مصوبه انجمنهای ایالتی و ولایتی، مبارزه با این مصوبه تشدید شد.

28 مهر 1353

مناسبات سیاسی ایران و بوروندی برقرار شد.

هجری قمری

25 ذیحجه 35

حضرت علی (ع) خلافت را پذیرفتند. دوران خلافت ایشان پنج سال بود و بروز برخی مخالفت ها به سه جنگ جمل، صفین و نهروان منجر شد.

25 ذیحجه 1289

هادی بن مهدی سبزواری مشهور به حاج ملا هادی سبزواری فیلسوف قرن سیزدهم هجری قمری، عارف و متفکر ایرانی درگذشت. او مدرسی قابل و نویسنده و شاعری شیرین سخن بود و در سروده هایش به «اسرار» تخلص می کرد. حاج ملا هادی در فلسفه پیرو ملاصدرا بود. شرح منظومه، شرح مثنوی مولوی و حاشیه بر اسفار از آثار اوست.

میلادی

20 اکتبر 1719

گوترید آخندال ریاضیدان آلمانی و واضع علم آمار درگذشت. او پس از سال ها تحقیق، علم آمار را که در فراهم کردن اطلاعات کمی و تحلیل این اطلاعات به کار می رود، بنیان گذارد. آخندال در فلسفه نیز آثار متعدد دارد و از صاحبنظران فلسفه شناخته می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها