21 مهر، تصویب لایحه کاپیتولاسیون در ایران

امروز 21 مهر 1393 خورشیدی برابر با 18 ذی الحجه 1435 هجری و 13 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۷۱۰۰
21 مهر، تصویب لایحه کاپیتولاسیون در ایران

هجری شمسی

21 مهر 1299

ژنرال «ادموند آیرونساید» فرماندهی کل نیروهای انگلیسی مستقر در ایران را برعهده گرفت.

21 مهر 1343

قانون اجازه استفاده مستشاران نظامی امریکا در ایران از مصونیتها و معافیتهای تصریح شده در قرارداد وین ـ مصوب سوم مرداد مجلس سناـ در مجلس شورای ملی نیز به تصویب رسید.

21 مهر 1373

بر اثر سقوط یک فروند هواپیمای مسافری فوکر در ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان ۶۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

هجری قمری

18 ذیحجه 10

این روز مصادف با عید سعیدغدیرخم و انتخاب ‏امیرالمؤمنین ‏امام‏علی(ع) به ‏جانشینی پیامبراسلام است. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) هنگام بازگشت از آخرین سفر حج خود، به امر خداوند،حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین و وصی خود به مسلمانان معرفی کرد. این مراسم درمکانی به نام غدیر خم، واقع در مسیر مکه به مدینه برگزار شد. مسلمانان حاضر در غدیرخم که شمار آنان به ده‏ها هزار نفر می‏ رسید، پس از این انتخاب، باشور و اشتیاق بسیار، با امام علی(ع) بیعت کردند.

18 ذیحجه 672

"خواجه نصیرالدین طوسی" در این روز وفات کرد. پس از حمله مغولان به ایران، مقام علمی و ارزش فکری خواجه نصیرالدین طوسی موجب شد تا هلاکوخان مغول، او را در شمار بزرگان خود دانسته، نسبت به حفظ و حراست از جان وی کوشا باشد. از آن پس، خواجه، دارای مقام و نفوذ فراوانی شده و خدمات بسیاری به فرهنگ اسلام و کشورهای مسلمان روا داشت. جلوگیری از به آتش کشیدن مراکز فرهنگی، کتابخانه ‏ها و مؤسسات علمی، نجات جان دانشمندان و علمای بزرگ زمان که مورد غضب مغولان بودند، جلوگیری از تهاجم مغولان به کشورهای اسلامی و نیز احداث و تجهیز رصدخانه عظیم مراغه و کتابخانه‏ بزرگ آن، از جمله خدمات ارزنده خواجه نصیر در دوران وزارت در دستگاه مغولان می‏ باشند. همچنین محفل درسی خواجه، رونقی فراوان داشته و شاگردان فاضلی در آن تربیت یافتند. علامه حلی، کمال الدین میثم بحرانی، قطب الدین رازی و سید رکن الدین استرآبادی و... از جمله شاگردان خواجه می‏ باشند. از این عالم بزرگ شیعی بیش از 80 کتاب و رساله به جای مانده که اخلاق ناصری، اساسُ الاقتباس، اوصاف الاشراف و عِلمُ المثلث از آن جمله‏اند. این دانشمند گرانقدر در 75 سالگی دیده از جهان فروبست و در کاظمین عراق مدفون شد.

18 ذیحجه 1214

آیت ‏اللَّه "شیخ مرتضی انصاری در چنین روزی به دنیا آمد. شیخ انصاری در نجف از محضر اساتیدی همچون حاج ملااحمد نراقی، شریف العلماء مازندرانی، شیخ موسی و شیخ علی کاشف الغطاء بهره گرفت. وی پس از درگذشت صاحب جواهر، به مرجعیت عامه‏ شیعه رسید. همچنین در محضر درس شیخ انصاری، فضلای زیادی زانوی ادب زدند و به مدارج بالای علمی دست یافتند که میرزای بزرگ شیرازی، آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، سید جمال الدین اسدآبادی، میرزا حبیب اللَّه رشتی و ده‏ها عالم دیگر از آن جمله‏اند. از این عالم بزرگ، تألیفات و آثار ارزشمند علمیِ چندی از قبیل کتاب رسایل، مکاسب، الصلاة و الطهارة و... به جای مانده که هم‏اکنون از منابع درسی حوزه‏ های علمیه‏ شیعه هستند.

میلادی

13 اکتبر 539 پیش از میلاد

کوروش موسس سلسله هخامنشیان سرزمین باستانی بابِل را فتح کرد. در همین شهر بود که کوروش فرمان مشهور خود را صادر کرد که امروزه به عنوان قدیم ترین اعلامیه حقوق بشر شناخته می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها