وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: روستاییان هم به علت تغییر سبک زندگی شان به اضافه وزن دچار شدند و این موضوع برای سلامت، چندان مناسب نیست.
کد خبر: ۷۲۶۵۱۴
وزیر، نگران روستایی های تپل !

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم کشوری روز بهورز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به عنوان مثال روغن نباتی جامد توسط برخی روستاییان استفاده می شود که این موضوع برای سلامتی آنها مضر است.


وی خطاب به بهورزان حاضر در این مراسم تاکید کرد تا در رابطه با استفاده از روغن های یادشده در روستاها و همچنین سایر موارد مربوط به سبک زندگی آنها هشدارهای لازم را بدهند.

وزیر بهداشت گفت: برخی روستاییان به ما اعتراض می کنند مبنی بر این که حالا که مصرف روغن حیوانی به توصیه مسوولان نظام سلامت کاهش یافته است چرا به جای آن مصرف روغن های جامد که ضرر هم دارد، جایگزین شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که بهورزان در رابطه با تغییر سبک زندگی روستاییان و ازجمله تغذیه آنها، آموزش های لازم را ارایه بدهند و روستاییان را از ضررهای احتمالی ناشی از مصرف مواد مضر همچون روغن جامد آگاه کنند.

گاهی اوقات برخی اطلاعات بهورز بیشتر از پزشک عمومی است

وزیر بهداشت همچنین در این مراسم درخصوص عملکرد خوب بهورز در روستاها گفت : باور من این است که گاهی اوقات برخی اطلاعات بهورزان در رابطه با بعضی اطلاعات پزشکی و شناخت بیماری های بومی منطقه، از پزشک عمومی هم بیشتر است.

هاشمی ادامه داد: آشنایی با منطقه بومی می تواند الگویی برای آموزش دانشجوی پزشکی باشد که دانشجو هم منطقه سکونت خود را در قالب آموزش، بیشتر بشناسد.

بیش از 30 سال به یک طرح موفق فقط نگاه کردیم

وزیر بهداشت به موفقیت طرح ایجاد شبکه بهداشت و گسترش آن در روستاها طی سه دهه اخیرا شاره کرد و گفت: هر چند این طرح موفق بوده اما در این 30 سال فقط به این طرح نگاه کرده ایم این در حالیست که باید طرح را در سطح شهرها و کلانشهرها گسترش می دادیم.

وی کامل شدن شبکه بهداشت در کشور را آرزوی بزرگ خود عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا باید دانش و اطلاعات بهورزان را افزایش دهیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه بهورزان باید اطلاعات خود را به روز کنند، گفت : گرچه بسیاری از بیماری های واگیردار توسط بهورزان و اطلاع رسانی آنها به روستاییان از بین رفته اما بهورزان باید بخشی از تلاش های خود را برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر هم معطوف کنند.

5 هزار بهورز کم داریم

وی با اشاره به کمبود بهورز در روستاها گفت: اکنون پنج هزار بهورز در کشور کم داریم که برای تامین این نیرو با مشکلاتی مواجه هستیم.

وزیر بهداشت درمورد ارتقا بهورزها نیز افزود: بهورزها می توانند ارتقا یابند و نباید بهورز از روز اول استخدام تا روز آخری که فعالیت او پایان می یابد در یک رتبه بماند.

هاشمی گفت : اگر دانش و اطلاعات بهورز افزایش یابد آن وقت است که می توان ادعا کرد که شبکه بهداشت کشور نیز ارتقا یافته است.

وی در رابطه با برخی تسهیلات از جمله ارائه مکمل ها و داروها به بهورزها جهت خدمات رسانی بهتر به روستاییان نیز گفت: بزودی مکمل های غذایی در اختیار بهورزها قرار داده می شود تا آنها این مکمل ها را به مادران و کودکان بدهند. این موضوع شامل مواردی همچون واکسن و دارو نیز می شود.( ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها