اتهام اصلی این شرکت دولتی بودن و خدمت به صادرات نفت ایران بود

خروج قطعی شرکت ملی نفتکش از فهرست تحریم اتحادیه اروپا

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: اتحادیه اروپا در 70 روز مهلت قانونی به رأی دادگاه عمومی اروپا مبنی بر لغو تحریم شرکت ملی نفتکش اعتراض نکرد و بنابراین، این شرکت از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا به‌طور قطعی خارج شده است.
کد خبر: ۷۲۵۰۵۸

به گزارش فارس، علی‌اکبر صفایی دیروز در نشست خبری با تشریح جزئیات خروج شرکت ملی نفتکش از فهرست تحریم اتحادیه اروپا، اظهار کرد: این شرکت اکتبر 2012 تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.وی افزود: اتهام اصلی علیه شرکت ملی نفتکش این بود که شرکتی دولتی محسوب شده و در خدمت صادرات نفت ایران است.وی ادامه داد: این اتهام درستی نبود؛ لذا از طریق وکیل قانونی پیگیری‌های لازم را انجام دادیم و به دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ مراجعه و مستندات خود را ارائه کردیم.

صفایی با بیان این‌که گروه حقوقی شرکت ملی نفتکش در این پرونده از تجربیات دیگر شرکت‌های ایرانی تحریم شده استفاده کرد، گفت: دوازدهم تیر امسال دادگاه عمومی اروپا رای به لغو تحریم این شرکت داد.وی افزود: اتحادیه اروپا 70 روز فرصت داشت تا به این رای اعتراض کند که خوشبختانه به دلیل ایجاد فضای مثبت برای ایران در اتحادیه اروپا، این اتحادیه اقدامی برای اعتراض نکرد و به این ترتیب شرکت ملی نفتکش از فهرست اتحادیه اروپا خارج شد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همزمان با این اتفاق، وزارت خزانه‌داری انگلیس نیز اعلام کرد که با گذشت 70 روز از زمان رای اولیه دادگاه عمومی اروپا و اعتراض نکردن اتحادیه اروپا، شرکت ملی نفتکش از تحریم خارج شده است.

امکان برقراری مجدد ارتباط ایران با سوئیفت

از سوی دیگر، مدیرعامل بانک سینا با اشاره به اجرای حکم دادگاه اتحادیه اروپایی از سوی وزارت خزانه‌داری انگلیس و لغو تحریم‌ این بانک گفت: از مزایای این اقدام، برقراری مجدد سوئیفت و امکان ایجاد کارگزاری بانک در کشورهای اروپایی است.

سوئیفت به انجمن جهانی ارتباطات مالی بین بانکی اطلاق می‌شود که بخش عمده‌ای از نقل و انتقالات مالی در جهان را کنترل می‌کند. ارتباط ایران با این سامانه بعد از تحریم‌ها قطع شده و اشکالاتی را در مبادلات بانکی بین‌المللی کشور ایجاد کرده است.

کورش پرویزیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به قطعی شدن حکم دادگاه اتحادیه اروپا برای لغو تحریم بانک سینا در خرداد امسال، اظهار کرد: با وجود این حکم، کشورهای عضو اتحادیه، بانک سینا را از فهرست تحریم‌ها خارج نمی‌کردند.

وی افزود: در گام اول، خزانه‌داری انگلیس هم بانک سینا و هم شرکت ملی نفتکش را از فهرست تحریم‌ها خارج کرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با توجه به دریافت این رای و اقدام وزارت خزانه‌داری انگلیس، در آینده خزانه‌داری آمریکا هم نام بانک سینا را از فهرست تحریم‌ها خارج کند.

پرویزیان گفت: از مزایای خروج بانک از فهرست تحریم‌ها، برقراری مجدد سوئیفت و امکان ایجاد کارگزاری بانک در کشورهای اروپایی است و این مساله موانع فعالیت بانکی را از بین می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها