در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در این روزها هم خودروهای الکتریکی و تمام الکتریکی روز به روز علاقهمندان بیشتری را جذب خود میکند؛ هر چند در کشور ما این ورزش هیجانانگیز مانند برخی ورزشهای دیگر از طرفداران و حامیان زیادی برخوردار نیست.
اولین خودروهای الکتریکی حدود سال 1880 تولید و در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بین افراد محبوب شد. این خودروها از باتری برای نیروی محرکه به جای موتور درونسوز استفاده میکنند، در واقع به دلیل کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین این نوع خودروها هر روز بیشتر از دیروز طرفداران زیادتری را به سوی خود میکشند.
نخستین دوره مسابقات جهانی خودروهای الکتریکی فرمول E در پایتخت چین برگزار شد و شهرهای پکن و شانگهای میزبان این مسابقات بودند. این رقابتها از حامیان زیادی از جمله لئوناردو دی کاپریو، ستاره هالیوود گرفته تا ریچارد برانسون، ثروتمند بریتانیایی برخوردار است.
برگزارکنندگان این مسابقات هدف از برگزاری این رقابتها را جایگزینی مسابقات مربوط به خودروهای دارای موتور نیازمند به احتراق با محصولات پاک و ترغیب افراد برای داشتن این نوع خودروها عنوان کردند.
به گزارش دیسکاوری نیوز، علاوه بر رقابت و در ماورای آن فرمول E به نوعی آزمایشگاه مخصوصا برای تکنولوژیهای کاملا جدید نیاز دارد و موفقیت این رقابتها در چین میتواند به تغییر دیدگاه افراد در مورد خودروهای تمام الکتریکی کمک کند. این رقابتها جایگزین خوبی برای مسابقات فرمول یک که در اوایل قرن بیستم شروع به کار کرد، خواهد شد.
جین تات، رئیس FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) درباره این مسابقات و برگزاری آنها اظهار کرده است: «زمان در حال تغییر است و فرمول E سمبل دیدگاه آینده ما برای افزایش ایمنی این نوع خودروهای بیصدا و کم مصرف خواهد بود.»
گفتنی است راننده برنده این دوره از مسابقات به منظور افزایش کارایی خودرو باید با مهندسان سازنده خودروی برنده به همکاری تنگاتنگی مشغول شود. به گفته پروست، یکی از موسسان کمپانی رنو E.Dams که یکی از پسرانش راننده خودروهای این کمپانی است، با این آزمایشها شاید به این نتیجه برسند که در آینده باتریهای خودروهای الکتریکی را ارتقا دهند.
این روزها کودکان و نوجوانان چینی بسیاری فرمول E را در رسانههای اجتماعی خواهند دید و جذب آن خواهند شد. ممکن است در آینده مثلا پنج یا ده سال دیگر این کودکان که به جوانانی تبدیل شدهاند، اولین خودروهای خود را که الکتریکی و فرمول E است، خریداری کنند. به همین دلیل دولت چین میخواهد تولید خودروهای تمام الکتریکی را در آینده افزایش دهد.
سریهای فرمول E، شاهد ده مسابقه در خیابانهای مختلف در سراسر دنیا با 20 راننده از ده گروه متفاوت با حمایتهای اشخاص مشهور خواهند بود. انتظار میرود تا هشت تیم دیگر تا پایان سال با 20 رانندهای که خودروهایی با توانایی رسیدن به سرعت بیش از 250 کیلومتر در ساعت را هدایت میکنند، به این جرگه بپیوندند.
این مسابقات از حمایت کامل FIA برخوردار بود.
News.discovery / مترجم: آزاده ارشدی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
دکتر فواد ایزدی درگفت و گو با «جام جم»:
حسین حبیبی در گفتوگو با «جامجم» از سرچشمههای نگارگری گفت