امروز 15 مهر 1393 خورشیدی برابر با 12 ذی الحجه 1435 هجری و 7 اکتبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۲۴۹۶۹
15 مهر، تصویب متمم قانون اساسی مشروطه

هجری شمسی

15 مهر 1285

مرتضی قلی صنیع‌الدوله ـ داماد مظفرالدین شاه ـ به ریاست مجلس شورای ملی برگزیده شد.

15 مهر 1286

رنگ پرچم ایران مشخص شد. گزینش سه رنگ قرمز، سفید و سبز را مربوط به دوران ناصرالدین شاه دانسته اند اما در نهایت در جریان نهضت مشروطه این سه رنگ در پرچم ایران تثبیت شد.

15 مهر 1286

مجلس شورای ملی متمم قانون اساسی را که شامل 105 اصل بود، تحت نظارت عالمانی چون شیخ فضل الله نوری تصویب کرد.

15 مهر 1333

حکم اعدام 12 نفر از افسران عضو سازمان افسری حزب توده، توسط دادگاه فوق‌العاده نظامی صادر شد.

15 مهر 1343

محمد ابراهیم آیتی مورخ و ادیب ایرانی درگذشت. وی در بیرجند متولد شد و تحصلات خود را در زادگاهش و مشهد فراگرفت و محضر استادانی چون آخوند ملا عبداللّه گازاری، حاج شیخ محمد باقر آیتی بیرجندی، آیت الله حاج شیخ محمد­حسین آیتی، شیخ غلام­رضا فاضل، حاج شیخ محمد­علی ربّانی، حاج ملا محمد دهکی، ادیب نیشابوری، شیخ هاشم قزوینی و شیخ مجتبی قزوینی را درک کرد. همچنین مقدمات عربی را از پدرش شیخ محمد قائنی آموخت. سپس برای ادامه تحصیل به تهران آمد و در دانشکده علوم معقول و منقول به تحصیل پرداخت و سرانجام در رشته فلسفه اسلامی درجه دکتری گرفت. آیتی علاوه بر علوم اسلامی و ادبیات عرب به زبان انگلیسی نیز احاطه کامل داشت. دکتر آیتی از 1334 در دانشکده علوم معقول و منقول مشغول به تدریس شد و دروس تاریخ اسلام، تاریخ تمدن اسلام، فقه و فقه الحدیث را تدریس نمود. تألیف «آندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا»،تألیف «گفتارعاشورا»، تألیف «تاریخ پیامبر اسلام»، تألیف «سرمایه سخن»، تألیف «فهرست ابواب و فصول اسفار»، تألیف «سیمای امیرالمؤمنین از مسجدالحرام تا مسجد کوفه»، تألیف «مرجعیت و روحانیت»، ترجمه «افکار جاوید محمد(ص)، ترجمه «البلدان» یعقوبی، ترجمه «تاریخ یعقوبی»، ترجمه «آیینه اسلام» دکتر طه حسین، تصحیح «مثنوی مقامات الابرار» و تصحیح «تفسیر شریف لاهیجی» از جمله آثاریست که از وی باقی مانده است.

15 مهر 1356

حسن طوفانیان ـ قائم مقام وزیر جنگ ـ از سوی شاه مأموریت یافت تسلیحات جنگی برای ایران خریداری کند. خریدهای تسلیحاتی ایران از امریکا به دو میلیارد دلار در سال می‌رسد.

هجری قمری

12 ذی الحجه 473

«حکیم ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی » شاعر پرآوازه ایرانی در غزنین متولد شد. این استاد مسلم شعر فارسی در جوانی به سرودن شعر پرداخت و ابتدا رجال و بزرگان را مدح می گفت اما یکباره تحولی شگرف در او پدید آمد که راه خانه کعبه را در پیش گرفت و به حجّ رفت. سنایی در مکه قصیده ای در اشتیاق دیدار کعبه و مکه معظمه سرود و پس از بازگشت از مکه مدتی در بلخ و شهر های دیگر به سر برد. آنچه از سفرهای سنایی باقیست اشعار و قصایدی است که او در خراسان و بلخ سروده؛ و به کارنامه بلخ مشهور است. سنایی بعد از اسکان مجدد در غزنین به اتمام مثنوی مشهورش« حَدیقَة الحَقیقة» پرداخت. مجموعه« سِرُ العِباد اِلَی المَعاد» که بیانگر مهارت وی در سبک خراسانی است، مثنوی طَریقُ التَحقیق که بر وزن حدیقه است و سنایی آن را در سال 528 هجری قمری به پایان رسانده؛ «عقل نامه؛ عشق نامه و تَجرِبَةُ العِلم» از دیگر آثار ارزشمند این شاعر خوش قریحه ایرانی است.

12 ذیحجه 1317

اولین سفر مظفرالدین شاه قاجار در اروپا به منظور دیدار از نمایشگاه بین المللی پاریس آغاز شد. وی برای تامین هزینه این سفر و سفرهای دیگرش و در ازای اعطای امتیاز، از روسیه و انگلستان وام دریافت کرد.

میلادی

7 اکتبر 1949

پس از سقوط دولت نازی در آلمان، نیروهای چهار کشور پیروز در جنگ جهانی دوم یعنی ایالات متحده امریکا، انگلستان، و فرانسه در غرب آلمان و نیروهای شوروی در شرق آلمان مستقر شدند. شهر برلین نیز به چهار قسمت تقسیم شد. سرانجام شوروی در پی اختلاف با متفقین از شورای فرماندهی متفقین خارج شد و یک سال بعد آلمان به او جمهوری مجزا تقسیم شد. بدین ترتیب، کشور جدید جمهوری دموکراتیک آلمان یا آلمان شرقی تشکیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها