ورزش ایران با 3 مدال طلای آزادکاران به رده پنجم بازی‌های آسیایی صعود کرد

روز طلایی ایران در اینچئون

در دهمین روز بازی‌های آسیایی و در هوای بارانی اینچئون ورزش ایران خوش درخشید؛ جایی که کشتی‌گیران آزادکار سه‌مدال طلا و یک نقره و پاروزنان دو نقره و دو برنز ارزشمند را به ارمغان آوردند.
کد خبر: ۷۲۲۸۵۸

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سرانجام روز‌های پرمدال ایران در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در اینچئون کره‌جنوبی فرارسید، به طوری که هر چند در 9 روز گذشته هفت طلا، هشت نقره و شش برنز حاصل تلاش ورزشکاران کشورمان بود دیروز ملی‌پوشان کشتی آزاد و قایقرانی با کسب هشت مدال، پرمدال‌ترین روز ورزش ایران در این رقابت‌ها را تا اینجای کار رقم زدند. در کشتی آزاد و در حالی که رضا یزدانی روز یکشنبه با طلای زرین خود روحیه دو چندانی به پیکر تیم ملی تزریق کرد، دیروز چهار آزادکار کشورمان کاری کردند کارستان. آنها هم مدال گرفتند، هم با طلای‌های خود رتبه ایران را یک پله ارتقا بخشیدند، هم در تمامی جدال‌های رودررو بر کشتی‌گیران کره‌جنوبی غلبه کردند و هم در سه پیکار مستقیم با کشتی‌گیران قزاقستان به عنوان جدی‌ترین رقیب کل کاروان ایران صاحب برتری شدند و مانع افزایش شمار مدال‌های طلای قزاق‌ها شدند.

نخستین طلایی دیروز مسعود اسماعیل‌پور بود، کسی که چندی پیش در جهانی تاشکند به نشان نقره دست یافته بود و با وجود مصدومیت از ناحیه زانو، در دور اول حریف ازبکستانی را 11بر یک، در دور دوم لی سئونگ چول از کره‌جنوبی را 7 بر 2، در نیمه نهایی دولت نیازبیکوف از قزاقستان دارنده مدال برنز جهان را 8 بر 3 و در فینال کشتی‌گیر هندی را که او نیز برنز جهان را در کارنامه دارد 6 بر 4 شکست داد و قهرمان شد. اسماعیل‌پور پس از این قهرمانی بر زانوی آسیب‌دیده خود بوسه زد و نشان داد واقعا آسیب‌دیده بود. اما در 86 کیلو میثم مصطفی‌جوکار، یار باتجربه تیم ملی ابتدا حریف چینی دارنده برنز آسیا را 11 بر یک مغلوب کرد، در دور دوم با نتیجه 10 بر صفر کشتی‌گیر هند را شکست داد، در نیمه‌نهایی 4 بریک حریفی از کره‌جنوبی را پشت‌سر گذاشت و در فینال یسبولات نورژومبایف از قزاقستان را با نتیجه 14 بر 4 شکست داد و طلا گرفت، طلایی که برای کاروان ایران ارزش دو طلا را داشت، زیرا قزاق‌ها را از یک طلا دور کرد.

در 120 کیلو پرویز هادی یکی دیگر از کشتی‌گیران باتجربه تیم ملی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با اقتدار بر تمامی حریفان خود غلبه کرد و طلایی شد. او در دور اول حریف چینی و نفر سوم آسیا را 11 بر صفر، در دور دوم کشتی‌گیر مغولستانی و دارنده نقره دوره گذشته بازی‌ها را 4 بر صفر، در نیمه نهایی کشتی‌گیر کره‌جنوبی نایب قهرمان آسیا را 9 بر یک و در فینال دولت شابانبای از قزاقستان نفر پنجم المپیک و سوم آسیا را با نتیجه 6 بر یک شکست داد و طلا گرفت. طلای او هم مانند طلای جوکار ارزش دو طلا داشت.

دیگر مدال‌آور کشتی آزاد عزت اکبری بود که با وجود قرعه آسان در ادامه کشتی‌های پرانتقاد خود که در جام جهانی آمریکا و همچنین انتخابی تیم ملی به نمایش گذاشته بود دیروز نیز به مدال نقره بسنده کرد. اکبری که نقره جهانی 2013 را در کارنامه دارد پس از استراحت در دور اول وزن 74 کیلو در دور دوم کشتی‌گیر پاکستانی و در نیمه نهایی حریفی از کره‌جنوبی را مغلوب کرد. اما در فینال برابر رشید قربان‌اف دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا از ازبکستان در یک کشتی نزدیک با نتیجه 2 بر 3 شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد.

به این ترتیب تیم ملی کشتی آزاد ایران با احتساب مدال طلای رضا یزدانی در مجموع چهار مدال طلا و یک نقره در این آوردگاه کسب کرده بود، حال آ‌ن‌که در دوره گذشته بازی‌ها آزادکاران ایران سه طلا، یک نقره و دو برنز کسب کرده بودند و کسب چهار مدال طلا حاکی از پیشرفت کیفی مدال‌های ایران در اینچئون است.

مدال‌آوری قایقرانان

دیروز همچنین در قایقرانی در کایاک 1000 متر احمدرضا طالبیان پس از پاروزن ازبکی از خط پایان عبور کرد و صاحب مدال نقره بازی‌های آسیایی شد، در کایاک دو نفره مردان 1000 متر ایران با ترکیب علی آقامیرزایی و سعید فضل اولا با ثبت زمان 3دقیقه و 23 ثانیه و 59 صدم ثانیه پس از قایقرانان قزاقستان نایب قهرمان شد، در کایاک تک نفره 200 متر زنان آرزو حکیمی 41 ثانیه و 807 هزارم ثانیه را ثبت کرد و برنز گرفت و در کانوی 200متر یک نفره مردان عادل مجللی با ثبت زمان 39ثانیه و 669 هزارم ثانیه به برنز دست یافت.

در دوومیدانی و در ماده هفتگانه سپیده توکلی در پرش طول یازدهم و در ماده پرتاب نیزه پنجم شد. در پرش ارتفاع: کیوان قنبرزاده و محمد وظیفه‌دوست با سه خطا از این مسابقات کنار رفتند. در 4 در 400 متر امدادی مردان: ایران با ترکیب مهدی رحیمی، مهدی زمانی، احسان طهماسبی و سجاد هاشمی در دور مقدماتی این ماده با انجام خطا از مسابقات حذف شد. در بوکس در وزن 75 کیلو سجادمحرابی در مبارزه نخست خود با نتیجه 3 بر صفر فیدا اسلام ارشاد از فلسطین را شکست داد و به مرحله بعد راه یافت، در 69 کیلو امین قاسمی‌پور مغلوب بوکسور ترکمنستانی شد، اما در 81 کیلو احسان روزبهانی در مرحله یک هشتم نهایی مقابل کولدیپ سینگ‌از هند پیروز شد و به جمع چهار نفر پایانی این وزن رسید. او با این پیروزی مدال برنزش را قطعی کرد.

این در حالی بود که در هندبال ایران در مرحله نیمه نهایی برابر قطر با نتیجه 29 بر 21 شکست خورد و راهی دیدار رده‌بندی شد.

شکست میزبان برابر ایران و عصبانیت پارک

پارک کی‌وون با همه شناختی که از تیم ملی والیبال ایران داشت باز هم نتوانست حریف ملی‌پوشان شود و کره جنوبی میزبان بازی‌های هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی 3 بر یک به ایران باخت.

تیم ملی والیبال فقط در ست سوم این مسابقه 25 بر 23 مغلوب میزبان شد اما در ست‌های اول، دوم و چهارم به ترتیب با امتیازهای 25 بر 21، 25 بر 19 و 25 بر 19به پیروزی رسید تا به‌عنوان تیم صدرنشین گروه E به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند.

اسلوبودان کواچ، سرمربی تیم ملی از امیر غفور، عادل غلامی، فرهاد ظریف، میلاد عبادی‌پور، سعید معروف و محمد موسوی به عنوان ترکیب آغازکننده استفاده کرد. شهرام محمودی، فرهاد قائمی و آرمین تشکری از دیگر بازیکنان ایران در این مسابقه بودند که به میدان آمدند. نتیجه برتری ایران باعث رفتارهای غیرحرفه‌ای از سوی پارک کی‌وون سرمربی سابق تیم ملی شد. او در طول مسابقه رفتار غیرحرفه‌ای داشت و در چند مورد به ملی‌پوشان والیبال ایران از جمله فرهاد قائمی اعتراض کرد. کواچ در پایان بازی گفت: حریفان ایران برای مسابقه با ما انگیزه دو برابر پیدا می کنند. بچه‌ها در دقایقی بازی را جدی نگرفتند که با مشکل روبه‌رو شدیم اما در ادامه ، مسابقه را کنترل کردیم.

میلاد عبادی‌پور، امتیازآورترین بازیکن تیم ملی والیبال در این مسابقه گفت: کره جنوبی به زمین آمد تا با امتیاز میزبانی ایران را شکست دهد و ما بازی سنگینی برابر این تیم داشتیم.از این به بعد بازی ها سخت‌تر می‌شود و باید جدی‌تر بازی کنیم. در جهان مدعی هستیم و باید مدال طلای بازی های آسیایی را هم بگیریم.

کشتی فرنگی و تکواندو در صف طلا

اما تیم ملی کشتی فرنگی که در دوره گذشته این بازی‌ها چهار مدال طلا و یک نشان برنز کسب کرده ‌است. امروز کار خود را در اینچئون با حضور سه بخت مسلم مدال‌آوری روی تشک، آغاز می‌کند. در 71 کیلو سعید عبدولی دارنده طلای جهان پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف حریف قزاقستانی می‌رود. در 80 کیلو حبیب‌الله اخلاقی دارنده نشان برنز جهان در دور نخست به مصاف جعفرخان از قطر می‌رود، در 98 کیلو مهدی علیاری پس از استراحت در دور اول در دور دوم با حریفی از سوریه مسابقه می‌دهد. همچنین ستارگان تیم ملی تکواندو که در قامت قهرمان آسیا و یکی از امیدهای مسلم مدال‌آوری کشورمان گام به اینچئون گذاشته‌اند از امروز پیکارهای خود را آغاز می‌کنند. تیم ملی تکواندوی ایران که در دوره گذشته این بازی‌ها در بخش مردان سه طلا و یک برنز و در بخش بانوان دو نقره و سه برنز کسب کرد امیدوار است در اینچئون نیز درخشش قابل‌قبولی داشته باشد.

در این میان یوسف کرمی کاپیتان تیم ملی و دارنده دو نشان طلای دوحه 2006 و گوانگجو 2010 امروز با این انگیزه روی شیپاچانگ می‌رود که همچون رضا یزدانی سومین طلای خود را در بازی‌های آسیایی کسب کند. رقابت‌های امروز در وزن‌های 49و 53 کیلو زنان و 74 و 87 مردان برگزار می‌شود و طی آن یوسف کرمی در 87 کیلو و در دور اول جدالی انتقامی با جسور بایکازوف ازبک دارنده طلای 2014 و کسی که چندی پیش در فینال آسیا مقابل او شکست خورده، مبارزه می‌کند.

مسعود حجی‌زواره دارنده مدال طلا و نقره قهرمانی آسیا نیز در دور اول وزن 74 کیلو با حریف ویتنامی مسابقه می‌دهد. همچنین سوسن حاجی‌پور در 53 کیلو با فریزا الدانگوروا از قزاقستان مبارزه خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها