جهانگیر الماسی گفت: کیارستمی در آخرین کار خود از مسیر اصلی فیلم‌سازی منحرف شده است.
کد خبر: ۷۲۱۶۳۰
حاتمی‌کیا و کیارستمی هردو اشتباه می‌کنند

جهانگیر الماسی گفت: متاسفانه فضایی که اخیرا در رسانه ها پیرامون "ابراهیم حاتمی کیا" و "عباس کیارستمی" ایجاد شده درست نیست. در حقیقت هر دوی این عزیران اشتباه می کنند.


وی افزود: "حاتمی کیا" انسان با ارزشی است و در دوران دفاع مقدس با توجه به مسئولیتی که داشت اسباب سربلندی کشور و مردم را فراهم کرد. زیرا او با فیلم هایی که ساخت تمام تلاش خود را به کار بست تا قامت بلند و رفیع رزمندگان را نشان بدهد.

الماسی ادامه داد: در کنار "حاتمی کیا"، "کیارستمی" هم در تولیدات و آثار خود در سینمای کشور و در سینمای بین الملل خوب عمل کرده است. البته منهای کار آخر او که نشان می دهد مقداری از راه اصلی خود منحرف شده است.

این بازیگر خاطرنشان کرد: تفاوت "کیارستمی" و "ده نمکی" در این است که هردو به دنبال یافتن مخاطب خاص خود در سینما بودند که در این بین "کیارستمی" با یافتن مخاطبانی در سراسر دنیا ماموریت و کاری را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و نام ایران انجام داد که اگر بخش دولتی قصد انجام آن را داشت می بایست میلیاردها دلار هزینه می کرد.

وی اضافه کرد: "حاتمی کیا" در زمان جنگ و پس از آن اسباب بزرگی مردم کشور را فراهم کرد و "کیارستمی" هم برای نشان دادن بزرگی هویت فردی و جمعی مردم کشور تلاش کرد. با توجه به این موضوع این دو تفکر نباید در برابر هم بایستند. در حقیقت خیلی حیف است که این همدلی بر سرمسائل کوچک از بین برود.

الماسی یادآور شد: این دو کارگردان بزرگ کشور نه تنها نباید دربرابر هم قرار بگیرند بلکه باید کنار هم ایستاده و با هم برای اعتلای فرهنگ کشور قدم بردارند. زیرا متاسفانه دوره ای شده که دشمنان نظام مترصد فرصت هایی از این دست هستند تا از آن نهایت استفاده برای ضربه زدن به کشور را انجام دهند.

کارگردان «رنج و سرمستی» ادامه داد: این قبیل بحث های روشنفکری که درکشور مطرح می شود خیلی درست نیست و جا دارد تا یک بار برای همیشه هم که شده به این مباحث پایان دهیم. بزرگان و مسئولان کشور ما با روشنفکری، روشنگری و خردمندی هیچ مشکلی ندارند و حتی آن را نیز تبلیغ می کنند.

وی تصریح کرد: در خصوص جایزه اسکار و فیلمی که امسال به عنوان نماینده ایران به آن فرستاده شده است این نکته را باید عرض کنم که این فیلمی که نماینده ایران شده اگر برای جشنواره ای اروپایی درنظر گرفته شده بود مسئله ای نبود. اما جای این فیلم در رقابت اسکار نیست.

الماسی افزود: البته نمی دانم که روند انتخاب این فیلم برای حضور در اسکار امسال چگونه بوده است. حتی منکر دارا بودن ظرفیت های فرهنگی این فیلم و توانایی های کارگردان آن نیستم زیرا سازنده آن فردی خوش فکر است.

این کارگردان خاظرنشان کرد: منتهی برای ارسال اثری از کشوری به جشنواره ها ابتدا باید اهداف و مقاصد آنها را شناسایی کرد. از طرف دیگر هم لزومی ندارد که همه، از چینش داوران انتخاب کننده فیلم ها برای حضور در این قبیل برنامه ها خبر داشته باشند.

وی گفت: وزارت ارشاد بایستی با آگاهی تمام و یافتن عقبه های رازآلود این قبیل جشنواره ها، فیلم های متناسب با آن را به آنجا ارسال کند.

الماسی به فیلم «رنج و سرمستی» نیز اشاره کرد و ادامه داد: قصد تعریف و تبلیغ فیلم خود را ندارم ولی این فیلم نخستین فیلمی بود که ایرانیها را بزرگ و با عظمت نشان داده است. من 30 سال تا به امروز است که نشان دادم چه کسی هستم. اگر می خواستم منافقانه زندگی کنم زندگی بهتری از امروزداشتم ولی صراحتااعلام میکنم که پشت همه سیاستمداران و مسئولان کشور هستم و خواهم بود. (نسیم آنلاین)
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كاربرخوب
Germany
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
۰
۰
آقای الماسی عزیز
شما كه میفرمایید :
"كیارستمی" با یافتن مخاطبانی در سراسر دنیا ماموریت و كاری را برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و نام ایران انجام داد كه اگر بخش دولتی قصد انجام آن را داشت می بایست میلیاردها دلار هزینه می كرد.

آیا واقعا" اون فرهنگی كه كیارستمی در كل دنیا تبلیغ و ترویج كرد فرهنگ ایرانی بود؟؟

نیازمندی ها