نخستین شهردار طبس پس از انقلاب:

بازسازی طبس، نمونه‌ای منحصربه‌فرد است

مهندس محمدحسین اخوان، عضو شورای اسلامی شهر طبس و نخستین شهردار طبس است. او در محل شورای شهر، پذیرای ما بود تا هم درباره شهر و هم درباره زلزله 1357 با او صحبت کنیم.
کد خبر: ۷۲۱۲۷۵
بازسازی طبس، نمونه‌ای منحصربه‌فرد است
سخن از زلزله 1357 آغاز شد. او ابتدا از ویرانی همه شهر می‌گوید ولی به خاطر دارد که ساختمان دو بانک و تنها بیمارستان طبس همچنان باقی‌مانده بود. خوشبختانه پدر و سه برادر او با وجود این‌که در زمان زلزله بیرون از خانه و در معرض خطر بودند جان سالم به در بردند.

او در زمان زلزله، دوران خدمت خود را به‌عنوان افسر وظیفه در بیرجند می‌گذرانده و دو ماه بعد از زلزله تا زمان صدور فتوای خروج از پادگان‌ها توسط امام، به‌عنوان نیروی امدادی، خدمت خود را در طبس ادامه داده است. او از کنش نیروهای مردمی در این زلزله بخوبی یاد می‌کند و می‌گوید به لطف این نیروها هم کار امدادرسانی آغاز شد و هم عکس و نام امام خمینی کم کم در طبس ظهور پیدا کرد.

اخوان در مورد بازسازی به ما می‌گوید رژیم شاه تلاش کرد برای کسب وجهه، بازسازی را بزودی آغاز کند ولی این کار را از میدان مرکزی شهر و بافت تجاری آن شروع کرد اما پس از انقلاب و با تاکید امام و راهبرد دولت، کار بازسازی شهر آغاز شد. ابتدا حرف از این بود که با توجه به حجم ویرانی و نیز نیاز بالای منطقه کنونی به خاکبرداری بخصوص با درنظر داشتن سرداب یا زیرزمین خانه‌ها، شهر در جای دیگری تاسیس شود ولی با توجه به ضرورت حفظ پوشش گیاهی و نباتات و نیز تمایل مردم، شهر در همان منطقه و دقیقا طبق همان بافت قدیمی تاسیس شد. پدیده تعجب آور این است که قرار شد در آن زمان، به هر کسی که اهل طبس بوده ولو این‌که در زمان زلزله خارج از شهر سکونت داشته منزل داده شود آن هم به طور مجانی و این‌گونه بود که مهاجرت معکوس زیادی به شهر رخ داد. او معتقد است اگر حوادث تلخ ابتدای انقلاب چون حمله گروهک‌ها و یا جنگ تحمیلی به‌وجود نمی‌آمد کار بازسازی طبس با کیفیت بهتر و سرعت بیشتری انجام می‌شد هر چند در حال حاضر هم بیشتر خانه‌ها مقاومند و فقط جزئیاتی مثل تاسیس شبکه فاضلاب یا تونل‌های تاسیساتی کمتر دیده شده است. موضوع کمبود آب این روزها در افکار عمومی بسیار مورد توجه است، از اخوان در مورد وضع آبی طبس هم می‌پرسیم. واقعیت این است که طبس با وجود قرار گرفتن در منطقه کویری ایران مشکل حاد آبی ندارد. آب آشامیدنی شهر هم با وجود کویری بودنش شیرین است. آقای اخوان می‌گوید راز این مساله را باید در همان گسل‌ها دانست. گسل‌هایی که توانسته با چشمه‌ها و چاه‌های فراوان یعنی یک شبکه آب زیرزمینی مناسب، میزان آب مناسبی برای شهر تامین کند.

آخرین سوال از این عضو شورای شهر طبس وضع مردم است. او می‌گوید اغلب طبسی‌ها درآمد متوسط رو به بالا دارند. دو نشانه این وضع، نبود متکدی در شهر و خلوت بودن تقریبی شهر در اواخر شهریور و البته روزهای زیارتی امام رضا(ع) است. اخوان می‌گوید اغلب طبسی‌ها در مشهد خانه دارند و این روزها برای تفرج خاطر و البته زیارت به این شهر می‌روند. از او در مورد علت آمار بالای بیکاری می‌پرسم و با خنده می‌گوید: مشکل بیکاری در طبس، به نبود کار یا فرصت‌های شغلی برنمی‌گردد. ظاهرا موضوع به همان سخن وزیر کار برمی‌گردد که گفته بود جوانان جویای کار، اغلب به‌دنبال کار اداری و ساده هستند. (ضمیمه چمدان)

newsQrCode
برچسب ها: زلزله طبس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها