به گفته مسئولان شهری، شرایط و مقدمات اجرای این طرح هنوز فراهم نیست

اجرای طرح ترافیک شهر تبریز باز هم به تاخیر افتاد

یک بار دیگر و برخلاف ادعای مسئولان استان آذربایجان شرقی که اول مهر را زمان اجرای طرح ترافیک اعلام کرده بودند، این طرح نه‌فقط عملیاتی نشد، بلکه مسئولان شهری معتقدند که شرایط و مقدمات اجرای این طرح فراهم نیست.
کد خبر: ۷۲۰۱۱۱

خرداد امسال استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای ترافیک استان مهلت چهار ماهه داده بود تا همزمان با شروع مدارس طرح ترافیک در محدوده مرکزی شهر تبریز آغاز شود، ولی به گفته مسئولان ذی‌ربط این طرح فعلا اجرایی نمی‌شود.

شهرام دبیری، رئیس شورای شهر تبریز درباره علت اجرا نشدن این طرح گفت: قرار بود طرح ترافیک تابستان امسال به‌صورت آزمایشی در شهر تبریز اجرا شود و چون این اتفاق نیفتاد و زیرساخت‌ها و ملزومات لازم نیز فراهم نشد، قابلیت اجرایی ندارد و عملا منتفی است.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که این طرح در شورای شهر به تصویب نرسد و زیرساخت‌ها فراهم نشود این طرح در محدوده مرکزی تبریز اجرا نخواهد شد.

به گفته کارشناسان، تردد روزانه حدود 400 هزار دستگاه خودرو در سطح خیابان‌های تبریز که بخش عمده آن در مسیرهای مرکزی شهر جریان دارد، نقش زیادی در ایجاد ترافیک و بالارفتن میزان آلودگی هوا دارد، لذا اجرای طرح ترافیک موجب کاهش 24 درصدی این ترافیک و 15 درصدی آلودگی هوا در محدوده مرکزی شهر خواهد شد.

اسماعیل جبارزاده چندی پیش در جلسه شورای ترافیک استان علت اجرا نشدن طرح ترافیک تبریز در هفت سال گذشته را مشخص نبودن مجری طرح دانسته و گفته بود: شهرداری تبریز به لحاظ قانون متولی اجرای این طرح است و باید اقدامات لازم را برای اجرای آن با همکاری دیگر دستگاه‌های مربوط انجام دهد.

جبارزاده با بیان این که اجرای طرح ترافیک تبریز ضروری است، افزود: هدف از اجرای طرح ترافیک محدوده مرکزی تبریز، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و تسهیل رفت و آمد مردم است و هیچ تردیدی در ضرورت اجرای آن وجود ندارد.سعید حاجی‌زاده، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این باره گفت: طبق شواهد و قرائن موجود در مهلت چهار ماهه‌ای که استاندار برای اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی تبریز داده، تحرک خاصی از جانب فرمانداری و شورای عالی ترافیک مشاهده نشده و با توجه به این که هنوز زمینه‌ها و زیرساخت‌ها فراهم نشده بعید می‌دانم به این زودی عملیاتی شود.

وی افزود: هرچند طرح در کمیسیون شورای شهربررسی شده، اما تاکنون در صحن علنی شورا مطرح نشده و به این زودی هم مطرح نمی‌شود.

دبیری رئیس شورای شهر تبریز نیز با اشاره به این که هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نشده، از تلاش برای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر خبر داد و تصریح کرد: مقرر شده تا مجموعه شهرداری تبریز با تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی همشهریان را تشویق و ترغیب به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کند و به این ترتیب تا حدودی بار ترافیکی شهر و بخصوص هسته مرکزی را کاهش دهد.

حاجی‌زاده، سخنگوی شورای شهر تبریز نیز با تاکید بر این که قبل از عملیاتی شدن طرح باید ابزار لازم فراهم شود، گفت: برای اجرای طرح زمینه‌هایی چون پیش‌بینی باراندازها، تکمیل شدن دوربین‌ها و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در محدوده مرکزی شهر مورد نیاز است و چون زمینه‌ها فراهم نشده احساس می‌کنم با عملیاتی شدن آن نه‌‌فقط مشکلات مردم حل نمی‌شود بلکه باعث نارضایتی بیشتر آنها می‌شود.

وی با اشاره به این‌که راهنمایی و رانندگی هم مخالف اجرای این طرح است، افزود: به گفته آنها، اداره راهنمایی رانندگی توان و آمادگی کافی برای نصب تجهیزات مورد نیاز چون دوربین‌های مدار بسته جهت کنترل تردد را ندارد.

کریم باقری، مدیر گروه حمل و نقل استانداری آذربایجان شرقی نیز اجرای طرح ترافیک در کمیته راهبردی را مورد تاکید قرار داد و گفت: هنوز تجهیزات لازم چون نصب دوربین، تقویت حمل و نقل عمومی و دیگر ملزومات فراهم نشده و این عوامل باعث شده مهرماه نیز شاهد اجرای طرح در محدوده مرکزی تبریز نباشیم.وی با اشاره به این که شهرداری فقط با اجرای طرح زوج و فرد موافق است، افزود: استانداری به منظور حل مشکلات ترافیکی محدوده مرکزی شهر حتی با این طرح نیز موافقت و اعلام کرده به شرط فراهم شدن مقدماتش از سوی شهرداری آماده همکاری با آنهاست.

باقری در عین حال تاکید کرد: با توجه به این که مجری حل مشکل ترافیکی شهر است این نهاد لازم است با هر روشی که می‌تواند مشکل را حل کند و استانداری نیز حاضر است نهایت همکاری را با شهرداری داشته باشد.

سعیده دلال علیپور / جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها